• robiinn00

Ersättning för ärr och invaliditet?

Hej, har ett problem som bekymrar mig ganska mycket. Skulle gärna vilja få svar och riktlinjer vad och hur jag ska göra saker.. Är 17 år och haft problem med mina knän sedan ung ålder, genomgått en akutoperation efter en rejäl vridning i ena knät. Sedan en till stor planerad operation i andra knät.
    Men återkommer till det. Har haft problem att sova, knäna går i lås får bryta till dom själv mitt i natten. Fått sluta sporter för mina knän klarade inte av det längre. Kan inte vara med i idrott eller överhuvudtaget saker som jag vill göra, spela sporter, hoppa studsmatta vad som helst.
    Jag har invaliditet i mina knän som gör att jag inte kan göra massa saker på grund av dom. Försäkringsbolaget vill inte ge mig några pengar för invaliditet har dom rätt att säga så? Sedan nu har jag gått genom den större operationen för en vecka sedan. Så här ser det ut nu en vecka efter

gyazo.com/a7b9100063a108fb91a60b583e47d076

Kolla gärna bilden, länken. Det är rejäla ärr, förstår det bara är en vecka efter och det kommer inte alltid se ut så där men det kommer bli tydliga rejäla ärr jag kommer behöva leva med resten av mitt liv.
    Det är inte ens alla ärr har även under knät och på andra sidan.
    Visst ska jag ha rätt till ersättning för det?? Är inte alls nöjd hur det kommer se ut. 

Så kortfattat mina frågor är: Har absolut invaliditet på grund av mina knän ska inte jag ha rätt till ersättning för det?
    Sedan ärren.. De ska jag väll även få ersättning för?
    Och om någon varit med eller läst ett liknande fall,, hur mycket pengar på ett ungefär kan jag få?..

• Svar på tråden Ersättning för ärr och invaliditet?
  • RJEL

Om du fått ett utlåtande av läkare på papper att du är invalid på grund av knäna så kan du få ersättning. Om försäkringen täckandes innan alla operationer osv började . Samma sak gäller alla ärr. Det kan du få rätt så mkt pengar för.

Min sambo fick 8000 för ett litet ärr på kinden. Mun svärmor fick 70.000 för ett ärr under knät. Och du lär ju få flera ärr. Va noga med att fota nu och sen.

• Anonym (Sia)

Hur mycket du kan få beror på hos vilket försäkringsbolag du är försäkrad och inom vilket belopp (tex 500 000, 1 000 000 osv).

Ang invaliditeten: hur menar du med "absolut invaliditet"? Såvida en läkare inte har gjort en bedömning att du har en bestående nedsatt kroppsförmåga (i procent) så kan du inte få ut något från försäkringbolaget, nej. Läkaren kan vänta med att göra den bedömningen om operationen skedde nyligen, om det beräknas komma fler operationer för att knäna ska bli bra eller om det krävs sjukgymnastik innan en de kan säga något. Allt behöver läka lite först.

Samma med ärren. Är det nyligen du opererades så brukar man inte få ersättning för ärr innan man ser hur "vanprydande" de är, då behöver det gå en tid först. Platsen avgör också hur mycket du kan få, och hur framträdande de är bla. Men olika bolag har olika ärrtabeller att gå efter, så det är svårt att säga hur mycket du kan få.

• robiinn00
    RJEL skrev 2018-05-04 01:56:58 följande:

Om du fått ett utlåtande av läkare på papper att du är invalid på grund av knäna så kan du få ersättning. Om försäkringen täckandes innan alla operationer osv började . Samma sak gäller alla ärr. Det kan du få rätt så mkt pengar för.

Min sambo fick 8000 för ett litet ärr på kinden. Mun svärmor fick 70.000 för ett ärr under knät. Och du lär ju få flera ärr. Va noga med att fota nu och sen.

Okej men då vet jag iallafall vad jag måste göra! Har en barnförsäkring som täcker mig. står på min pappa. 70k för ETT ärr UNDER knät?? Och jag kommer ha minst 3 väldigt tydliga runt självaste knäskålen, oj säger jag bara de kan bli väldigt mycket pengar.
  • robiinn00
    Anonym (Sia) skrev 2018-05-04 02:30:47 följande:

Hur mycket du kan få beror på hos vilket försäkringsbolag du är försäkrad och inom vilket belopp (tex 500 000, 1 000 000 osv).

Ang invaliditeten: hur menar du med "absolut invaliditet"? Såvida en läkare inte har gjort en bedömning att du har en bestående nedsatt kroppsförmåga (i procent) så kan du inte få ut något från försäkringbolaget, nej. Läkaren kan vänta med att göra den bedömningen om operationen skedde nyligen, om det beräknas komma fler operationer för att knäna ska bli bra eller om det krävs sjukgymnastik innan en de kan säga något. Allt behöver läka lite först.

Samma med ärren. Är det nyligen du opererades så brukar man inte få ersättning för ärr innan man ser hur "vanprydande" de är, då behöver det gå en tid först. Platsen avgör också hur mycket du kan få, och hur framträdande de är bla. Men olika bolag har olika ärrtabeller att gå efter, så det är svårt att säga hur mycket du kan få.

ang invaliditeten, Har ingen läkare som gjort någon bedömning men får väll vänta ca 1 å innan jag gör något sånt? Samma ja med ärren får ta bilder varje månad och spara typ sedan visa de för försäkringsbolaget om drygt ett år?
  • RJEL

Min sambos klasskompis skada knät och de blev operation men de lyckades inte och han kan inte delta i någon sport eller springa något mer i sitt liv.
    Han fick ut lite över en miljon.

Vet inte hur gammal du är. Men vill tipsa om att du elr dina föräldrar ska INTE avsluta din barnförsäkring när du kommit upp i åldern som kräver att du har vuxen försäkring. Utan ni ska UPPDATERA din försäkring till en vuxen försäkring. Annars är det som att du tecknar en helt ny försäkring och allt som hänt innan så som dina operationer på knät och dina ärr, räknas inte. Många som gör de misstaget

• Anonym (Olika sorters försäkringar)

För det första måste du ju veta vilken sorts försäkring du har. Om du har en olycksfallsförsäkring kommer du givetvis inte att få ut något om dina besvär inte beror på en olycksfallsskada.

Om du har en sjukförsäkring ska all din vård gå genom försäkringsbolagets bokning.

När det gäller medicinsk invaliditet är det något du får tidigast ett år efter att du är färdigbehandlad. Alltså läkaren ska säga att de inte kan göra mer för dig och dina besvär.

Så först måste du se vilken sorts försäkring du har. Vad ingår i den försäkring dina föräldrar har köpt?

För det andra måste du läsa igenom dina villkor för försäkringen. Villkor kan vara nog så kniviga så se till att verkligen förstå innebörden av texten.

Om du sedan uppfyller villkoren tar du reda på kapitalbeloppet och eventuell rehabiliteringsersättning för just din försäkring. Det är dessa belopp som är grunden för eventuell ersättning.

Om det är en ren olycksfallsförsäkring du har så tänk på att skadan måste ha uppkommit som kroppsskada som drabbat dig ofrivilligt och genom en plötslig yttre händelse, det vill säga ett _utifrån kommande våld mot kroppen_. Detta ska dessutom kunna styrkas med journaler från behandlande läkare samt intyg, antingen ett egenintyg eller ett invaliditetsintyg.

Försäkringar är en djungel. Tänk så här: om du är hungrig på en extrastor kebabpizza och du istället köper en Margharita i barnstorlek för att spara pengar så kan du ju inte klaga för att du inte blev mätt. Det är lite så med försäkringar också. Man får (oftast!) det man betalar för.

Lycka till!

• robiinn00
    RJEL skrev 2018-05-04 04:37:45 följande:

Min sambos klasskompis skada knät och de blev operation men de lyckades inte och han kan inte delta i någon sport eller springa något mer i sitt liv.
    Han fick ut lite över en miljon.

Vet inte hur gammal du är. Men vill tipsa om att du elr dina föräldrar ska INTE avsluta din barnförsäkring när du kommit upp i åldern som kräver att du har vuxen försäkring. Utan ni ska UPPDATERA din försäkring till en vuxen försäkring. Annars är det som att du tecknar en helt ny försäkring och allt som hänt innan så som dina operationer på knät och dina ärr, räknas inte. Många som gör de misstaget

Är endast 17 år. och tack för tipset får absolut se till att jag tar över försäkringen när han inte längre betalar för den!
  • robiinn00
    Anonym (Olika sorters försäkringar) skrev 2018-05-04 05:13:02 följande:

För det första måste du ju veta vilken sorts försäkring du har. Om du har en olycksfallsförsäkring kommer du givetvis inte att få ut något om dina besvär inte beror på en olycksfallsskada.

Om du har en sjukförsäkring ska all din vård gå genom försäkringsbolagets bokning.

När det gäller medicinsk invaliditet är det något du får tidigast ett år efter att du är färdigbehandlad. Alltså läkaren ska säga att de inte kan göra mer för dig och dina besvär.

Så först måste du se vilken sorts försäkring du har. Vad ingår i den försäkring dina föräldrar har köpt?

För det andra måste du läsa igenom dina villkor för försäkringen. Villkor kan vara nog så kniviga så se till att verkligen förstå innebörden av texten.

Om du sedan uppfyller villkoren tar du reda på kapitalbeloppet och eventuell rehabiliteringsersättning för just din försäkring. Det är dessa belopp som är grunden för eventuell ersättning.

Om det är en ren olycksfallsförsäkring du har så tänk på att skadan måste ha uppkommit som kroppsskada som drabbat dig ofrivilligt och genom en plötslig yttre händelse, det vill säga ett _utifrån kommande våld mot kroppen_. Detta ska dessutom kunna styrkas med journaler från behandlande läkare samt intyg, antingen ett egenintyg eller ett invaliditetsintyg.

Försäkringar är en djungel. Tänk så här: om du är hungrig på en extrastor kebabpizza och du istället köper en Margharita i barnstorlek för att spara pengar så kan du ju inte klaga för att du inte blev mätt. Det är lite så med försäkringar också. Man får (oftast!) det man betalar för.

Lycka till!

Länsförsäkringar barnförsäkring har jag kopierat detta från deras sida: 
    Viktigt skydd i försäkringen

Försäkring hjälper dig och ger ekonomiskt stöd genom bland annat

Betydande engångsbelopp vid medicinsk och ekonomisk invalditet
    Ersättning direkt vid diagnos, t ex cancer
    Kostnadsbidrag vid långvarig sjukdom
    Ersättning vid sjukhusvistelse
    Ersättning för ärr och kristerapi

Alla vridningar jag gjort är ju olyckor alltihop som lett fram till att jag blev tvungen att operera. Operationen var planerad men hade inte behövt göra den om inte alla dessa olyckor hade skett. De flesta skadorna finns även registrerade hos sjukhuset. Som jag gav försäkringsbolaget fullmakt till ett tag sen. Dom ville kolla på remisserna. Hoppas verkligen jag får ut nåt lite mera rejält för jag har fått levt med det här hela min ungdom. Och kommer få leva med det resten av mitt liv och är trots allt bara 17 år.
    robiinn00 skrev 2018-05-04 11:27:00 följande:

Alla vridningar jag gjort är ju olyckor alltihop som lett fram till att jag blev tvungen att operera.

Hur många olyckor har du råkat ut för då? Det är inte så att försäkringsbolaget har börjat undra?

Håller/höll du på med någon idrott? Typ innebandy eller fotboll där det blir många tvära vändningar och hög risk för vridningar.

Normalt ingår ju vridvåld mot just knä som praxis i de flesta försäkringar.

Däremot är du ju inte färdigbehandlad i nuläget och kan därför inte utredas för medicinsk invaliditet.

Du nämner att du haft problem med knäna sedan unga år.

Det är kanske en bakomliggande sjukdom?

Eller förslitningsskador? (Fast du är lite väl ung...)

Har du kritiskt granskat dina journaler?

Har du och dina föräldrar skrivit i ett egenintyg?

Har ni varit hos en läkare och skaffat ett invaliditetsintyg?

Har du missbrukat något ämne?

Har du fått någon bakterie?

Har du gjort någon behandling/operation i förebyggande syfte?

Har du på något sätt gett upphov till din egen skada?
  • robiinn00
    Anonym (Olika sorters försäkringar) skrev 2018-05-04 19:30:44 följande:
    Hur många olyckor har du råkat ut för då? Det är inte så att försäkringsbolaget har börjat undra?

Håller/höll du på med någon idrott? Typ innebandy eller fotboll där det blir många tvära vändningar och hög risk för vridningar.

Normalt ingår ju vridvåld mot just knä som praxis i de flesta försäkringar.

Däremot är du ju inte färdigbehandlad i nuläget och kan därför inte utredas för medicinsk invaliditet.

Du nämner att du haft problem med knäna sedan unga år.

Det är kanske en bakomliggande sjukdom?

Eller förslitningsskador? (Fast du är lite väl ung...)

Har du kritiskt granskat dina journaler?

Har du och dina föräldrar skrivit i ett egenintyg?

Har ni varit hos en läkare och skaffat ett invaliditetsintyg?

Har du missbrukat något ämne?

Har du fått någon bakterie?

Har du gjort någon behandling/operation i förebyggande syfte?

Har du på något sätt gett upphov till din egen skada?
    Tiotals olyckor. Undrat nej dom försöker få de till en sjukdom eller något sånt. Men har ingen sjukdom som ligger bakom har tränat fotboll men de är ju fortfarande olyckor som orsakat det. Ingen som jag medvetet gjort såklart om du vridit ett knä kan du förstå hur fruktansvärt ont det gör och hur obehagligt det är. Kritiskt granskat journaler? nej ska se till att jag får kopior av allt som dokumenterats. Vi har inte skrivit något eget intyg. Inte varit hos någon läkare och fått eget intyg nyligen fått informationen om att man kan få ersättning för invaliditet. Men får ju vänta ett år ungefär för operationen jag till slut fick göra nu var förebyggande. Så får ju se hur det är i knät om ett år. Missbrukat något ämne vad menas med de? droger? nej nej, aldrig någonsin. Bakterie? nej Förebyggande operation ja som sagt den jag gjorde endast en vecka sedan. 
    robiinn00 skrev 2018-05-04 20:28:07 följande:

Tiotals olyckor. Undrat nej dom försöker få de till en sjukdom eller något sånt. Men har ingen sjukdom som ligger bakom har tränat fotboll men de är ju fortfarande olyckor som orsakat det. Ingen som jag medvetet gjort såklart om du vridit ett knä kan du förstå hur fruktansvärt ont det gör och hur obehagligt det är. Kritiskt granskat journaler? nej ska se till att jag får kopior av allt som dokumenterats. Vi har inte skrivit något eget intyg. Inte varit hos någon läkare och fått eget intyg nyligen fått informationen om att man kan få ersättning för invaliditet. Men får ju vänta ett år ungefär för operationen jag till slut fick göra nu var förebyggande. Så får ju se hur det är i knät om ett år. Missbrukat något ämne vad menas med de? droger? nej nej, aldrig någonsin. Bakterie? nej Förebyggande operation ja som sagt den jag gjorde endast en vecka sedan. 

Okej.

Då är mitt förslag följande. Ta gärna hjälp av dina föräldrar om något verkar svårt. Men försök lära dig så mycket som möjligt själv då detta kan vara något som berör hela din livssituation.

Du läser dina försäkringsvillkor och tar reda på hur stort kapitalbelopp och rehabiliteringsersättning du har.

Du tar reda på vad du kan få för sjukhusvistelse samt akutersättning.

Du har full rätt att ha ett ombud om du så önskar men då måste denne ha en fullmakt från dina vårdnadshavare. När du fyller 18 år är det du själv som framför din talan eller skriver under en ny fullmakt.

Om du har någon i din närhet som har lätt för medicinska termer kan ni tillsammans gå igenom dina journaler. Det viktiga för dig är att det tydligt står att dina besvär kommer av en olycksfallsskada.

Du måste som sagt vara färdigbehandlad för att starta en utredning om medicinsk invaliditet.

Du bör lära dig att ha tålamod. En process med barn inblandade tar oftast lång tid och kan med otur kosta dig som skadelidande pengar. Du kan känna dig utelämnad inför försäkringsbolaget men ge inte upp i första taget.

Ett invaliditetsintyg utfärdas av en läkare, helst med specialinktning och kan kosta från 4000 - 12000 kronor. Denna summa brukar bekostas av försäkringsbolaget och efterfrågas när det är aktuellt med medicinsk eller ekonomisk invalditet.

Så kort och gott just nu, se till att ha alla olyckor väl dokumenterade. Det måste klart framgå att det är just olyckor och lär dig villkoren för just din försäkring.

Tänk på att du kan ha flera olycksfallsförsäkringar. Genom en fotbollsförening har du också försäkringar.

Du kan ha olycksfallsförsäkring genom hemförsäkring, genom fackförbund, genom kreditkort dina föräldrar har avtal med etc.

På denna länk finner du massor om försäkring i all allmänhet och stöd för dig som konsument i synnerhet:

www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-olycksfallsforsakringar
Svar på tråden Ersättning för ärr och invaliditet?