• 12345hopp

    Amma tvillingar - söker goda råd!

    Hej! Jag väntar tvillingar och nu är det snart bara 3 ynka veckor kvar tills igångsättning vilket gör att jag grubblar en hel del över tiden som kommer efter graviditeten såklart.

    Jag planerar att helamma tvillingarna, helst "tandemamma" om jag får till det.

    Så nu söker jag efter tips och råd från er kunniga föräldrar med lite mer erfarenhet än mig, finns det några supertips för att det ska bli så smidigt som möjligt? Är det värt att skaffa sig en amningskudde? Om det funnits syskon med i bilden, hur har ni gjort för att de skall få känna sig delaktiga i allt? Dottern kommer knappt vara 16 månader och jag är rädd att hon kommer hamna mycket vid sidan av hela tiden. Tar gärna emot tips även fall ni inte haft tvillingar!

  • Svar på tråden Amma tvillingar - söker goda råd!
  • nnnnnnnn

    Har inte haft tvillingar själv, men både tvillingar och trillingar i bekantskapskretsen och det som alla håller med om är:

    * Var helt lediga länge båda föräldrarna. Man kan passa på att varva semester med föräldraledighet med nya barnen/FL med syskonen, så att båda är hemma 3-6 månader tillsammans. (Ev. jobbar ena lite tex 2 halvdagar/vecka eller så, när det gått en månad)

    * Jobba inte för mycket innan barnen fyllt 3 år. Bättre att jobba deltid båda än att ena drar hela lasset hemma och den andre är borta hela tiden.

    * När ni börja jobba båda och barnen är på förskolan, prioritera att vara lediga tillsammans över att barnen får korta dagar på fsk. Ex: Båda jobbar 60%, om man går omlott så betyder det att barnen är lediga 2 dagar med ena föräldern och 2 dagar med andra föräldern = 1 dag på fsk.  Om man istället prioriterar att vara lediga tillsammans så kanske man tar ledigt onsdag + fredag eftermiddag tillsammans och sedan hämtar man lite tidigare/lämnar lite senare övriga dagar. Då går barnen mån + tis + tors + fredag halvdag = mycket mer än om man går omlott, men man är nästan alltid 2 st föräldrar och klarar då av mycket mer tillsammans. Man orkar/kan göra utflykter eller handla, besöka BVC osv.

  • Anonym (Jag)

    Jag har ungefär din konstellation. Skulle säga att ifall du vill dubbelamma (praktiskt men inte mysigt alls) så är det helt nödvändigt med dubbelamnkngskudde av god kvalité. De flesta rekommenderar My brest friend. Med tre så små barn så anser jag även att ni behöver vara två vuxna hemma. Man får helt enkelt inte ihop det tillräckligt bra annars. Särskilt inte om man ska amma. Det kan ju ta stor del av dygnet och inte kan man binda fast ettåringen under hela den tiden. Och någon ska ju uppfylla ettåringen behov av närhet och stimulans. Och man kan behöva sära på de tre barnen för att de ska kunna sova (gäller inte alla barn förstås, men mina var ganska lättväckta).

  • 12345hopp

    Tack för svar och jättebra tips, jag tänker att en amningskudde vore ganska bra. Köpte inte en med dottern och saknade verkligen inte en men det blir ju betydligt bökigare med två stycken så det skall jag verkligen kolla in.

    Pappan kommer vara hemma helt iallafall tre månader tror jag det blir och sedan får vi se lite hur pass mycket som känns bra att han jobbar men vi lämnar det lite öppet.

    Vi har tillgång till mycket avlastning av släkten om vi vill det, dock är det inget jag varit bekväm med alls hittills men det kan ju ändra sig :) de kan ju hjälpa till på andra sätt än att vara barnvakt såklart.

  • 12345hopp
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-04 10:56:01 följande:

    Jag har ungefär din konstellation. Skulle säga att ifall du vill dubbelamma (praktiskt men inte mysigt alls) så är det helt nödvändigt med dubbelamnkngskudde av god kvalité. De flesta rekommenderar My brest friend. Med tre så små barn så anser jag även att ni behöver vara två vuxna hemma. Man får helt enkelt inte ihop det tillräckligt bra annars. Särskilt inte om man ska amma. Det kan ju ta stor del av dygnet och inte kan man binda fast ettåringen under hela den tiden. Och någon ska ju uppfylla ettåringen behov av närhet och stimulans. Och man kan behöva sära på de tre barnen för att de ska kunna sova (gäller inte alla barn förstås, men mina var ganska lättväckta).


    Hur länge fixade du att dubbelamma? Pumpade du något så att pappan kunde mata ibland?

    Jag försöker ändå ha inställningen att det får bli lite som det blir med amning och sådär men vore ju jättekul att få det att funka med båda.

    Hur länge var ni hemma tillsammans? :)
  • Poppy75

    Det är väldigt roligt med tvillingar men det kan också vara rätt så jobbigt. Jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på amningen. Funkar det inte så låt det vara. Jag ångrar att jag kämpade så hårt och så länge med amningen med mina tvillingar. Det var inte värt det inser jag nu i efterhand. Jag har iofs en vän med äldre tvillingar som sa precis samma sak till mig och jag lyssnade inte på henne. 

    Jag dubbelammade inte för jag tyckte det var för svårt och obekvämt men om du får till det så sparar du mycket tid på det. Det är ger också starkare signaler till kroppen om att öka mjölkproduktionen om man dubbelammar har jag hört.
    Om man inte ammar båda samtidigt så bör man hålla reda på att båda får lika mycket mjölk. I de perioder när de vill snutta mycket så blir det extra viktigt. Jag brukade byta bebis när jag bytte bröst så att båda fick lika fulla bröst. Då såg jag också till så att de fick växla mellan höger eller vänster, blev varnad för att de kanske bara skulle vilja ta ena sidan annars och det kan skapa problem om man får mjölkstockning i ena bröstet eller om den ena slutar amma tidigare än den andra. 
    Det är bra att vara hemma två föräldrar i början, det underlättar mycket på många sätt. Det var iofs också skönt att vara två föräldrar när de började gå, den tiden var den som var mest stressig tycker jag. 

    Jag tycker det är värt att skaffa en amningskudde, även om jag inte fick till dubbelamningen så hjälpte det till att kunna ha båda nära och sitta bekvämt när jag ammade. 

  • Anonym (Jag)

    Jag ammade helst en i taget men dubbelammade när det behövdes. Det funkade bara i perioder dessutom (i början var de för små och klena, i vissa perioder störde de varann för mkt.) ammade tills de var ett år ca. Pumpade i början men insåg att det inte var värt tiden. (Du kommer lära dig vad extrem tidsbrist innebär med tre små...). Kombinerade med en-två flaskor ersättning istället efter ett tag, som pappan då gav. Var helt hemma båda föräldrarna 7 mån, sedan deltid och hjälp av anhöriga för att få ihop vardagen. Dessa prioriteringar handlade minst lika mycket om storasyskonets behov som Tvillingarnas.


    12345hopp skrev 2018-05-04 11:28:37 följande:

    Hur länge fixade du att dubbelamma? Pumpade du något så att pappan kunde mata ibland?

    Jag försöker ändå ha inställningen att det får bli lite som det blir med amning och sådär men vore ju jättekul att få det att funka med båda.

    Hur länge var ni hemma tillsammans? :)


  • LFF

    Håller med Poppy75. Jag kämpade på alldeles för mycket med amningen (och då är tvillingarna mina enda barn). Var helt knäckt av att inte få till amningen eller ha tillräckligt med mjölk trots att jag åt och drack ordentligt.

  • Pedalen

    Jag rekommenderar amningskudde, annars är det svårt att få till. Mina killar låg alltid med benen ut åt sidorna, och huvudena mot varandra och ammade, så tyckte jag det var enklast. Ammade i ungefär ett år. Försökte få dem att ta flaska också, men de tvärvägrade. Hade varit så skönt att kunna lämna matningen till någon annan ibland, men det gick aldrig.

    Vi var hemma tillsammans på heltid i tre månader. Sen började sambon jobba tre dagar i veckan, medan storebror (3,5 år) var på förskolan 15 timmar. Jag hade jättemkt hjälp av min svärmor under den perioden, och hade inte klarat mig utan henne för det var så intensivt och svårt att räcka till. Så mitt tips är att använda den avlastning som finns, så orkar ni längre. Här tog farmor och farfar med storebror till lekparken, affären, skogen etc. De klippte gräs och lagade mat, och jag är evigt tacksam för det!

  • Anonym (Fyrabarnsmamma)

    Hej, jag har tvillingar som jag helammade i fem månader, (tandemammade),sen sa kroppen ifrån. Alla var ju superimponerade och ville gärna titta på vilket gjorde att jag kände mig som en mjölkko som hade rätt till noll privatliv. Storebror var fem år när tvillingarna föddes och pappan började jobba när bebisarna endast var fem veckor gamla av ekonomiska skäl. Sjukt jobbigt att klara allt själv, hade inte direkt någon avlastning alls.

    Fantastiskt om din man kan vara hemma och hjälpa till eftersom syskonet inte heller är så gammalt. Stort lycka till med alla barnen.

  • 12345hopp

    Superbra svar jag har fått. Alla verkar vara ganska överens om att inte haka upp sig på att just amningen skall funka och det skall jag verkligen tänka på. Jag hade en jobbig start med amningen med min dotter så jag har känt att jag behöver skaffa mig en lite "det blir som det blir" inställning, även ifall jag såklart hoppas på att det skall fungera så har jag ändå lärt mig från första barnet att det inte är riktigt så självklart som man trodde innan.

    Avlastning måste jag absolut bli bättre på att ta emot! Och inse vikten av att få vila upp sig lite eller bara låta någon annan åka och handla eller hämta mat. I nuläget är jag helt värdelös på att ta emot hjälp fast att jag nog behöver det egentligen.

    Men jag tror att lägre krav på sig själv och att prioritera att bara vara med barnen och försöka ta chansen att vila när den kommer kan vara en bra början. Förstår att det kan vara lätt att känna sig otillräcklig och det är väl egentligen det jag är mest rädd för!

  • Popetot

    Har tvillingar som är 7 månader. Mina enda barn. Jag köpte amningskudde men kan nog räkna pp en hand antalet gånger den användes. Delammade (pga låg födelsevikt så de behövde extra näring) men alltid bara en åt gången dagtid. På natten dubbelammade jag genom att lägga en huvudkudde på var sida om mig, rullade mitt täcke och la runt mig sen la mannen dem på plats med fötter bakåt. Guld värt att dubbelamma på natten för att få så mycket sömn som möjligt. Slutade amma vid 6 månader då jag inte längre kunde mätta dem.

Svar på tråden Amma tvillingar - söker goda råd!