• Anonym (studenten)

Student i göteborg?

Jag har sökt en utbildning i Göteborg, jag vet inte om jag kommit in än men jag är redan orolig för boendet. Är det så svårt att få tag på någonstans att bo som folk säger? Jag pratade med en person som förra året fick tacka nej till sin utbildning för han fick inte tag på något. Jag vill inte hamna i något område där dom håller på och skjuter och där jag inte kan gå ut själv på kvällen men vet inte om man kan vara kräsen. Är det bara köpa som gäller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-04 11:24
    Rubriken skulle vara "studentboende i göteborg", men det verkar inte gå att ändra nu

• Svar på tråden Student i göteborg?
  • Anonym (gbg)

Lite krasst men ja, vill du ha ett bra, billigt boende så bör du köpa. Du kan absolut hitta något rum där du kan bo inneboende om du börjar leta i tid, men du kan få en egen liten 1a för samma pris om du har en kontantinsats. Var noga med området bara, det finns många dåliga..
    Göteborg är en fantastisk stad annars :)

• Anonym (B)

Om du kan tänka dig att pendla är det nog inga problem - finns ju studentlägenheter i t ex Borås (1h med buss från Gbg). Vilka bostadsköer står du i idag? Hur länge har du stått i dem?

• sextiotalist

Ställ dig i kö. Sök boende via Facebook, vad jag förstått av min systerdotter så har alla hennes kursare boende även om en del inte hade det direkt.

Kön du ska ställa dig är självklart studentboende

• Anonym (studenten)
    Anonym (gbg) skrev 2018-05-04 11:45:00 följande:

Lite krasst men ja, vill du ha ett bra, billigt boende så bör du köpa. Du kan absolut hitta något rum där du kan bo inneboende om du börjar leta i tid, men du kan få en egen liten 1a för samma pris om du har en kontantinsats. Var noga med området bara, det finns många dåliga..
    Göteborg är en fantastisk stad annars :)

Tack.Vilka områden ska man undvika?
    Har en kontantinsats men sparar till lägenhet i stockholm i framtiden. den skulle nog räcka men då har jag kanske inte råd att köpa något i sthlm senare.
    Anonym (B) skrev 2018-05-04 11:50:35 följande:

Om du kan tänka dig att pendla är det nog inga problem - finns ju studentlägenheter i t ex Borås (1h med buss från Gbg). Vilka bostadsköer står du i idag? Hur länge har du stått i dem?

Jag skulle absolut kunna pendla en timme, det hade jag gjort om jag sökt i sthlm, men det är ju jättedyrt att pendla i göteborg! Det skulle jag aldrig ha råd med!
    Står i en vanlig och en för studenter, men har inte stått länge alls så tror inte jag kan räkna med dom.
    sextiotalist skrev 2018-05-04 11:56:18 följande:

Ställ dig i kö. Sök boende via Facebook, vad jag förstått av min systerdotter så har alla hennes kursare boende även om en del inte hade det direkt.

Kön du ska ställa dig är självklart studentboende

Ja, dom som tackar ja har ju hittat någonstans att bo, han som jag pratade med tex som inte hittade var ju tvungen att tacka nej... alla dom personerna "märks" ju inte när kursarna pratar med varandra. 

• Anonym (Mm)

Beror ju lite på vilka krav man har också, den som måste bo centralt och ha en sekelskifteslägenhet för under 5000 i månaden får nog tacka nej till sin utbildning. Jag har aldrig haft svårt att hitta boende i Göteborg, men man får ju ta vad som erbjuds. Precis flyttat till ett flott nybygge (600 dagar på boplats) och fick min senaste lägenhet efter bara 400 dagar på boplats.

• sextiotalist
    Anonym (studenten) skrev 2018-05-04 12:03:10 följande:
    Tack.Vilka områden ska man undvika?
    Har en kontantinsats men sparar till lägenhet i stockholm i framtiden. den skulle nog räcka men då har jag kanske inte råd att köpa något i sthlm senare.
    Anonym (B) skrev 2018-05-04 11:50:35 följande:

Jag skulle absolut kunna pendla en timme, det hade jag gjort om jag sökt i sthlm, men det är ju jättedyrt att pendla i göteborg! Det skulle jag aldrig ha råd med!
    Står i en vanlig och en för studenter, men har inte stått länge alls så tror inte jag kan räkna med dom.Ja, dom som tackar ja har ju hittat någonstans att bo, han som jag pratade med tex som inte hittade var ju tvungen att tacka nej... alla dom personerna "märks" ju inte när kursarna pratar med varandra. 

Det jag vet, som min systerdotter berättade, är att det var flera som inte hade någonstans att bo (och ändå tackade ja).
    Att vissa tackar nej för att de inte har någonstans att bo, såklart, de träffade hon aldrig, eftersom de inte ens kom dit. Men det var säkert ett tjugotal som inte hade  något boende när de började, så uppenbarligen så finns det de som tackar ja och sedan löser det när de kommer dit.
  • Anonym (studenten)
    Anonym (Mm) skrev 2018-05-04 12:04:01 följande:

Beror ju lite på vilka krav man har också, den som måste bo centralt och ha en sekelskifteslägenhet för under 5000 i månaden får nog tacka nej till sin utbildning. Jag har aldrig haft svårt att hitta boende i Göteborg, men man får ju ta vad som erbjuds. Precis flyttat till ett flott nybygge (600 dagar på boplats) och fick min senaste lägenhet efter bara 400 dagar på boplats.

Han hade inga orimliga krav, men han hade inte 1år+ på bostadskö och när han sökte inneboende så var det alltid någon annan som knep rummet.

Men är det ett orimligt krav att inte vilja bo där man läser om skjutningar? (seriös fråga alltså.)

Jag visste inte att jag skulle söka utb i gbg förrän nu i vår, så jag har väldigt få dagar. stod inte i kö innan.

• Anonym (studenten)
    sextiotalist skrev 2018-05-04 12:06:19 följande:
    Det jag vet, som min systerdotter berättade, är att det var flera som inte hade någonstans att bo (och ändå tackade ja).
    Att vissa tackar nej för att de inte har någonstans att bo, såklart, de träffade hon aldrig, eftersom de inte ens kom dit. Men det var säkert ett tjugotal som inte hade  något boende när de började, så uppenbarligen så finns det de som tackar ja och sedan löser det när de kommer dit.
    okej. det låter ju i alla fall lite bättre. bara man inte måste flytta till något farligt ställe.
  • sextiotalist
    Anonym (studenten) skrev 2018-05-04 12:10:41 följande:
    okej. det låter ju i alla fall lite bättre. bara man inte måste flytta till något farligt ställe.
    Tanke på kostnaden att åka kollektiv. Ditt studielån är ju ändå närmare 10 000 och det bör räcka till den tusenlapp som ett månadskort för student kostar från t.ex Kungsbacka (långt söderut)
  • Anonym (studenten)
    sextiotalist skrev 2018-05-04 12:14:41 följande:
    Tanke på kostnaden att åka kollektiv. Ditt studielån är ju ändå närmare 10 000 och det bör räcka till den tusenlapp som ett månadskort för student kostar från t.ex Kungsbacka (långt söderut)
    1300 känns ändå väl saftigt.
    då kanske det är bättre att titta på vad lgh kostar och hoppas på att bostadspriserna gått upp när jag vill flytta tillbaka till sthlm
  • sextiotalist
    Anonym (studenten) skrev 2018-05-04 12:19:23 följande:
    1300 känns ändå väl saftigt.
    då kanske det är bättre att titta på vad lgh kostar och hoppas på att bostadspriserna gått upp när jag vill flytta tillbaka till sthlm
    1000 kronor kostar ett månadskort från Kungsbacka till Göteborg för en student, inte 1300
  • Anonym (Mm)
    Anonym (studenten) skrev 2018-05-04 12:08:47 följande:

Han hade inga orimliga krav, men han hade inte 1år+ på bostadskö och när han sökte inneboende så var det alltid någon annan som knep rummet.

Men är det ett orimligt krav att inte vilja bo där man läser om skjutningar? (seriös fråga alltså.)

Jag visste inte att jag skulle söka utb i gbg förrän nu i vår, så jag har väldigt få dagar. stod inte i kö innan.

Jag har aldrig bott i eller planerat att bo i stockholm/Malmö etc men står i kö där ändå. Sambon är från Kalmar, står i kö där med, kan löna sig i framtiden.

Det finns inte en stadsdel i stan där skit inte förekommer, just saying, så väljer man hellre att tacka nej än att tillfälligt flytta till ett lite "sämre" område får man rent krasst skylla sig själv.
  • sextiotalist
    Anonym (Mm) skrev 2018-05-04 12:26:12 följande:
    Jag har aldrig bott i eller planerat att bo i stockholm/Malmö etc men står i kö där ändå. Sambon är från Kalmar, står i kö där med, kan löna sig i framtiden.

Det finns inte en stadsdel i stan där skit inte förekommer, just saying, så väljer man hellre att tacka nej än att tillfälligt flytta till ett lite "sämre" område får man rent krasst skylla sig själv.
    Jag tänker detsamma, att säga nej till en utbildning (som man verkligen vill gå på) för att man inte vill bo på vissa ställen är jättedumt.
    Min sambos äldsta började sin bostadskarriär som student i Gottsunda (Uppsala), den andra på ett vandrarhem
  • Anonym (studenten)
    sextiotalist skrev 2018-05-04 12:25:21 följande:
    1000 kronor kostar ett månadskort från Kungsbacka till Göteborg för en student, inte 1300
    tittade på borås. men då är det bättre med kungsbacka. är det ett bra ställe att bo på?
    Anonym (Mm) skrev 2018-05-04 12:26:12 följande:

Jo absolut. jättebra om man tänkt på det. står i bostadskö på andra ställen, men inte gbg innan nu. jättedumt men nu är det så.

Fast vissa ställen är ju värre än andra och dom värsta ställena i gbg är ju värre än förorterna i sthlm! Som kille kanske han "borde" vågat, men jag är tjej och bra mkt mer utsatt.. vill inte känna mig inlåst i min lägenhet och inte våga gå ut =/
    sextiotalist skrev 2018-05-04 12:28:14 följande:
    Jag tänker detsamma, att säga nej till en utbildning (som man verkligen vill gå på) för att man inte vill bo på vissa ställen är jättedumt.
    Min sambos äldsta började sin bostadskarriär som student i Gottsunda (Uppsala), den andra på ett vandrarhem
    Det är ju skottlossning titt som tätt i områden i göteborg...hamna mitt i en sådan är ingen utbildning i världen värd...
    vet inte vad gottsunda är för område. men vandrarhem hade jag kunnat bo på om jag hade råd och om det var ett säkert område.

Självklart händer det saker överallt, men man skulle ju ljuga om man sa att ett bra område var lika osäkert som det sämsta..

Svar på tråden Student i göteborg?