• Anonym (Guttetick)

Rök genom ventilationen?

Hoy

Alltså. Börjat märka inne på vår toalett att det luktar cigarettrök emellanåt. Har inte haft något öppet fönster eller sett att någon stått utanför och rökt eller så.

Jag är helt säker på att det är cigarettrök innan någon börjar gaffla om trolltråd osv...

Till saken. Kan man begära att hyresvärden gör något åt saken? Någon lär ju uppenbarligen röka inne (vet minst två i nära anslutning till vår lägenhet som röker).

Blir ju ett problem i och med att sambon är astmatiker och extremt doftkänslig (får aldrig ha rakvatten på mig eller stark parfym, då förpassas jag till balkongen).

Är ju inte rimligt att behöva öppna ett fönster så fort man känner lukten för vips glömmer man bort att det är öppet och släpper in potentiella inbrottstjuvar...

Har känt lukten enstaka tillfällen sedan några år men aldrig så här skarpt.

Ventilationen i toaletten, öh badrummet, är ett hål som det här ( www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/Webb-bilder/genrebilder/ventilation-istock.jpg ) fast man tog bort (eller glömde sätta tillbaka) den där vita greken i mitten när de grekade med ventilationen nyligen.

Kanske kan förklara varför lukten blivit skarpare. Den där greken behövdes inte sa entreprenören enligt uppgift så jag vet inte...

• Svar på tråden Rök genom ventilationen?
  • Anonym (Fd rökare)

Vi har samma problem med att få in röklukt från grannarna. Hyresvärden har varit här och kollat alla ventiler mm. Tyvärr kan de inte kolla hur ventilationen funkar hos övriga grannar. Människor har rätt att röka i sina lägenheter, tyvärr.

Så vi får stå ut med att det stinker i vår lägenhet på grund av att grannarna inte orkar gå ut och röka på sin balkong. Går inte att prata med de eftersom de inte förstår/kan svenska. 

• Anonym (Guttetick)
    Queennr1 skrev 2018-05-05 07:25:13 följande:

Vem är Greken?

Grannen är grek....
  • Anonym (duff)

Vad har ni för ventilation i huset?

Kollat att det funkar? (Det ska vara frånluft på wc)

Rent spontant skulle jag tippa på att ni har självdrag som mynnar ihop med den rökande grannens.

Det går att lösa.

Separera kanaler: ofta kostsamt och krångligt.

Förlänga/omplacera utsuget : kan vara lätt, kan vara svårt. Ibland hjälper det inte alls.

Pax fläktar : oftast billigast och smidigast, nackdelen är att dom surrar lite.

Ovan är om ni har självdrag. Är det F, FX, FTX finns det andra saker att kolla på.

Den där "vita grejen i mitten" ställer du flödet på så kan absolut påverka att det blivit värre.

• Anonym (Anonym)

Det är inte acceptabelt att luft går mellan lägenheterna, då är det fel på ventilationen! Om kanalerna går ihop kan det bli så om någon installerar en PAX-fläkt eller liknande. Det är inte tillåtet, för då kan luften tryckas åt fel håll i grannarnas ventilation.
    Även köksfläktar som installerats efter att huset byggdes kan ge samma problem.

Den "vita grejen" används för att justera flödet, men den kan inte bestämma åt vilket håll luften flödar. Den är alltså inte anledningen till röklukten. Den ska dock vara "rätt" justerad, men manmåste ha mätinstrument för att göra det bra. Tyvärr går det inte att få en perfekt inställning om det är självdrag. Då blir det för mycket ventilation på vintern och för lite på sommaren.

• Anonym (Guttetick)

Antar att det är självdrag. Är en gammal kåk. Finns nått inblås i sovrummet (som dessutom låter extra mycket sen de gjorde om) och sen den där på bilden i toaletten.

Oavsett så känns det inte bra. Jag är inte känslig men tycker det luktar starkt nog ändå. Man vet ju inte hur ventilationen sitter ihop. Om det är i höjdled eller även sidled.

Jag slår en pling till hyresvärden på måndag. Men alltså. Alla de där förslagen på förbättringar, kan man kräva det som hyresgäst eller är de upp till värden?

Svar på tråden Rök genom ventilationen?