• Anonym (Ts)

Stygn gått upp , läka ändå ?

Ursäkta om det här är TMI, men har opererats (rekonstruktion av mellangården, dvs laga förlossningsskada som inte läkt rätt) för 1,5 veckor sen och nu var jag och kollade det eftersom jag hade ont och var orolig för infektion.

Läkaren såg inga tecken på infektion men några stygn hade släppt så det är alltså en glipa i mellangården (precis nedanför slidöppningen ) in till muskeln . Han sa att han kunde se att stygnen i muskeln innanför sitter kvar men stygnen i huden har alltså gått upp. Jag fick antibiotika i förebyggande syfte i 10 dagar och han sa att det kan läka av sig självt och jag kommer bli kallad till återbesök sen.

Jag undrar om nån sjukvårds/anatomi kunnig eller nån som har egen erfarenhet kan hjälpa mig att förklara hur det kan läka ihop när sårkanterna inte längre sitter ihop? Förstår inte det.

Tror det är ganska likt när man har blivit sydd efter en förlossning, så om nån har erfarenhet av stygn som har släppt då får ni gärna berätta.

Känns så läskigt att det är öppet in till muskeln :(

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Stygn gått upp , läka ändå ?
  • Anonym (Ts)

Gäller kanske samma som för andra operationssår också så ni som har erfarenhet av det får gärna svara , och som sagt ni som har erfarenhet av stygn som gått upp efter förlossning .

Förstår att det inte är en jättevanlig operation (men inte helt ovanlig heller ) men iallafall så går operationen alltså ut på att ?laga? muskeln i mellangården efter att den gått sönder vid förlossning och inte läkt ordentligt.

• Anonym (Läkare)

Såret läker då genom sekundärläkning, med granulationsvävnad från botten och inväxt av epitel (det yttersta lagret av hudceller) från sidorna, vilket dock tar lite längre tid. Om stygn släpper är det så man normalt gör, man kan ej sy ihop igen pga infektionsrisken. Är det bara huden som gått upp så är det inga problem, däremot är det ju bra att stygnen i muskeln är intakta då man får en riskerar att få en sämre funktion om muskeln sekundärläker eftersom detta sker med ärrvävnad som saknar muskelns funktionella egenskaper.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-05-05 06:43:12 följande:

Såret läker då genom sekundärläkning, med granulationsvävnad från botten och inväxt av epitel (det yttersta lagret av hudceller) från sidorna, vilket dock tar lite längre tid. Om stygn släpper är det så man normalt gör, man kan ej sy ihop igen pga infektionsrisken. Är det bara huden som gått upp så är det inga problem, däremot är det ju bra att stygnen i muskeln är intakta då man får en riskerar att få en sämre funktion om muskeln sekundärläker eftersom detta sker med ärrvävnad som saknar muskelns funktionella egenskaper.

Tack för svaret! Enligt läkaren var det bara huden som hade gått upp nu iallafall eftersom han sa att han kunde se att stygnen i muskeln satt kvar genom glipan i huden.. men han kollade inte med ultraljud eller så. Han kände med fingret inne i slidan och där verkade det inte ha gått upp nått heller sa han.

Om det bara är huden och inte muskeln som har gått upp och behöver sekundärläka, påverkar det slutresultatet?

Han visste inte vad det berodde på att det hade gått upp och jag mår jättedåligt och är rädd för att jag inte har tagit det tillräckligt lungt iallafall och att jag har orsakat det. Har en 2-åring och har inte lyft henne iallafall men svårt att vila ordentligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-05 03:12:37 följande:

Ursäkta om det här är TMI, men har opererats (rekonstruktion av mellangården, dvs laga förlossningsskada som inte läkt rätt) för 1,5 veckor sen och nu var jag och kollade det eftersom jag hade ont och var orolig för infektion.

Läkaren såg inga tecken på infektion men några stygn hade släppt så det är alltså en glipa i mellangården (precis nedanför slidöppningen ) in till muskeln . Han sa att han kunde se att stygnen i muskeln innanför sitter kvar men stygnen i huden har alltså gått upp. Jag fick antibiotika i förebyggande syfte i 10 dagar och han sa att det kan läka av sig självt och jag kommer bli kallad till återbesök sen.

Jag undrar om nån sjukvårds/anatomi kunnig eller nån som har egen erfarenhet kan hjälpa mig att förklara hur det kan läka ihop när sårkanterna inte längre sitter ihop? Förstår inte det.

Tror det är ganska likt när man har blivit sydd efter en förlossning, så om nån har erfarenhet av stygn som har släppt då får ni gärna berätta.

Känns så läskigt att det är öppet in till muskeln :(

Tacksam för svar!

Hej! Jag har ganska nyligen opererat bort en cysta som sitter vid svanskotan, också ett svårläkt ställe. Även för mig gick mina stygn upp och det skulle få inifrån och ut.

Vävnad och fett hade läkt bra när stygnen gått upp så den enda skillnaden var att istället för att läkningstiden var 2 veckor blev det istället 6 veckor. Det kommer säkert läka fint på dig också , det kanske bara behöver lite längre tid på sig att läka ihop :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2018-05-05 09:19:59 följande:

Hej! Jag har ganska nyligen opererat bort en cysta som sitter vid svanskotan, också ett svårläkt ställe. Även för mig gick mina stygn upp och det skulle få inifrån och ut.

Vävnad och fett hade läkt bra när stygnen gått upp så den enda skillnaden var att istället för att läkningstiden var 2 veckor blev det istället 6 veckor. Det kommer säkert läka fint på dig också , det kanske bara behöver lite längre tid på sig att läka ihop :)

Tack för svaret! :) skönt att det läkte ändå :)

Ja hoppas verkligen det här också läker ändå.. har också förstått det som att det tar längre tid. Jobbigt om det är längre tid som jag inte kan lyfta min dotter eftersom jag är ensamstående (men har en del hjälp av familjen).

Och isåfall borde de väl egentligen sjukskriva längre?

Är sjukskriven 4 veckor nu och hade verkligen sett fram emot när det är läkt och jag kan jobba och leva som vanligt igen.

Har sån ångest för jag tänker att det måste vara nått som jag har gjort som har fått det att gå upp :(
Svar på tråden Stygn gått upp , läka ändå ?