• Anonym (Vilma)

Special-mat eller äta det som bjuds?

Våran familj är bjudna på middag till ett annat par nästa helg. Jag är rädd att det blir något mina barn inte äter, men vill heller inte vara ?ful?. Men är det fult att fråga efter special-mat som till exempel falukorv eller köttbullar och makaroner till barnen, (som är deras favoriträtt) eller ska de äta det som bjuds även om de inte tycker om det?

• Svar på tråden Special-mat eller äta det som bjuds?
  • Anonym (Självklart)

Man äter självklart det som bjuds. Allt annat är ouppfostrat.

• Anonym (Vilma)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-05-05 12:55:33 följande:

Man äter självklart det som bjuds. Allt annat är ouppfostrat.

På vilket sätt är det ouppfostrat att be om mat jag vet mina barn äter?
  • Anonym (!!!)

Du ska INTE be värden att laga till någonti.g annat! Det här är ett utmärkt tillfälle att lära dina barn att äta det som bjuds,och att inte säga när man är borbjuden att man vill ha någonting annat eller att man inte tyckte om maten.

Det är otroligt ohyfsat att be någon laga något annat så det ska du absolut inte göra ifall du inte vill skämma ut dig och din familj.

• Anonym (!!!)
    Anonym (Vilma) skrev 2018-05-05 12:56:35 följande:

Nu är jag inte den du skrev till men...

För att "det bara är så". Vissa saker gör man bara inte,det sitter i ryggraden för det fick man lära sig redan som liten.
  • DeLo

Gör barnen en tjänst och lär dem äta det som bjuds. 

• Anonym (ööö)
    Anonym (Vilma) skrev 2018-05-05 12:53:41 följande:

Våran familj är bjudna på middag till ett annat par nästa helg. Jag är rädd att det blir något mina barn inte äter, men vill heller inte vara ?ful?. Men är det fult att fråga efter special-mat som till exempel falukorv eller köttbullar och makaroner till barnen, (som är deras favoriträtt) eller ska de äta det som bjuds även om de inte tycker om det?

Man kan fråga vad de tänker bjuda på. Är det då något du vet barnen inte äter så ta med något eget att ha i reserv. Det kan ibland vara så att barn överraskar och testar, just för att det inte är hemma och inte enligt det invanda. 
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Vilma) skrev 2018-05-05 12:56:35 följande:
    Det hör till allmänt hyfs att äta det som bjuds. Det blir ett utmärkt tillfälle för dina barn att lära sig att favoriträtten inte serveras varje dag.
  • Anonym (ööö)

Det kan ju tex handla om allergier, så då är det inte konstigt att man frågar, och värdparet kommer säkert inte tycka det är konstigt om du frågar. Däremot behöver du ju inte inleda med att dina barn inte äter si och så, ute fråga bara neutralt vad de har planerat. 

• Anonym (Vilma)
    Anonym (!!!) skrev 2018-05-05 12:58:09 följande:

Nu är jag inte den du skrev till men...

För att "det bara är så". Vissa saker gör man bara inte,det sitter i ryggraden för det fick man lära sig redan som liten.

Vadå ?bara är så?. Mina barn äter inte vad som helst.
  • Anonym (Vilma)
    Anonym (Självklart) skrev 2018-05-05 12:59:55 följande:

Det hör till allmänt hyfs att äta det som bjuds. Det blir ett utmärkt tillfälle för dina barn att lära sig att favoriträtten inte serveras varje dag.

Skulle du tvinga i dig något du verkligen inte gillar?
Svar på tråden Special-mat eller äta det som bjuds?