• Äldre 5 May 15:31
    1570 visningar
    4 svar
    4
    1570

    Svår ångest & depression konstant

    Hej

    För 2 månader sen låg jag inne på sjukhuset för blindtarmen i 12 dagar, där började med en panikångest attack eller något liknande som sedan har eskalerat på 2 månader till djup ångest och depression från att jag vaknar tills dess att jag somnar(vaknar flera gånger per natt). Har inte kunnat jobba eller funktionera alls denna vecka som har gått, varit på psykakuten 3 ggr och fått theralen(5mg), venlafaxin(37.5mg) låter väldigt lite då fass säger att startdosen är 75mg och lergigan 25mg, vårdcentralen nekade min behandling och remissen skickades vidare till en psykiatrimottagnig där jag har fått tid om över en månad(14juni). Psyk akuten ger mig ingen hjälp och dom är de ända jag kan vända mig till, hopplösheten stiger för varje dag som går och jag vet inte hur detta kommer sluta, har självmordstankar konstant och ser inget ljus. Pratade med en psykolog via doktor.se appen och han sa att jag skulle hålla mig till ett schema över dagarna över planerade aktiviteter samt att jag skulle tillbaks till jobbet o börja jobba, tyvärr så finns det ingen möjlighet att jobba 50% eller något liknande pga av att vi jobbar med gatuljus i två kommuner som ligger 10mil ifrån hemmet, tips tack!!! Vet inte hur länge jag står ut

    //förtvivlad 19-åring

  • Svar på tråden Svår ångest & depression konstant
  • Anonym (katte­)
    Äldre 5 May 15:50
    #1

    Hemskt att höra att du mår så dåligt. Jag tror att du måste åka in till psykakuten igen. Det är inte ovanligt att man mår mycket sämre när man precis börjat äta antidepp (sen börjar man må bättre). Du måste ta kontakt med läkare och förklara exakt hur du mår och att du börjat medicinera precis. Jag tycker att det är dåligt att du inte verkar ha fått den informationen. Du har rätt till hjälp i den situation du är i nu. 

  • Äldre 5 May 15:56
    #2

    Tack för att du svarar och ger mig tips, exakt det jag behöver för att börja må bättre, har ingen tidigare erfarenhet av psykvården 18+, gick på bup vid mina tidigare likadana besvär, där så stöttade de mig direkt dock och jag fick både samtal och läkar kontakt efter en vecka bara, hur kan det då ta en och en halv mänad bara för att man har fyllt 19?

  • Anonym (katte­)
    Äldre 8 May 23:22
    #3

    Ledsen för sent svar. Glad om det jag skrev kunde vara till någon hjälp. Jag hoppas att du har fått kontakt med läkare nu. Tycker också det låter märkligt med så lång tid i en sån här situation. 

  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 9 May 00:20
    #4

    Ok du har min hand ...jag väntar. Hoppas det går bra.

Svar på tråden Svår ångest & depression konstant