• Anonym (Trött lärare)

Jag är lärare - vad för andra jobb kan jag få?

Har jobbat som lärare i 20 år snart. Infalla åldrar i alla sorters skolor. Behörig upp till vuxenutbildningar.

Vill göra något annat. Mem vad?

Vad kan jag få jobb som utan att studera till något annat för det orkar jag inte.

Är lärare i svenska om det spelar någon roll...

• Svar på tråden Jag är lärare - vad för andra jobb kan jag få?
  • Anonym (Snart)

Vill man inte göra karriär som rektor kan man alltid söka administrativa tjänster inom olika verksamheter. Utredare, samordnare, utvecklare är titlar man ksn rikta in sig på. En svensklärare har man alltid nytta av på de flesta arbetsplatser. Jag har själv ett sådant jobb på gång och måste i så fall ta ställning till om jag vill lämna världens bästa jobb som läraryrket oftast är - och viktigaste. Men som du säger, efter 20 år kan man vilja göra nåt annat.

• Anonym (Lina lustig)
    Anonym (Trött lärare) skrev 2018-05-05 23:32:43 följande:

Har jobbat som lärare i 20 år snart. Infalla åldrar i alla sorters skolor. Behörig upp till vuxenutbildningar.

Vill göra något annat. Mem vad?

Vad kan jag få jobb som utan att studera till något annat för det orkar jag inte.

Är lärare i svenska om det spelar någon roll...

Arbetsgivare bryr sig allt mer om dig och vad du kan bidra med än utbildning (förutsatt att du har en akademisk utbildning, det är ändå ofta ett stallkrav.)

Jag är utbildad svensk- och medialärare som efter två års arbete kände att det inte alls var min grej. Grymt osugen på att plugga nytt efter 5 års studier. Har aldrig upplevt problem med att söka nytt jobb. Jobbade först som handläggare statligt några år, ett ganska inrutat och administrativt kontorsjobb. Ganska kul ändå. Finns många varierande jobb som vägledare/ handläggare/utredare/administratör inom stat och kommun.

Sedan sökte jag webbadministratör på annan enhet på samma arbetsplats. Fick skriva för webben, skriva kunde jag ju redan och var redan utbildad inom. Men under tiden jag jobbade lärde jag mig mer om publicering och sökoptimering.

Efter tre år kände jag mig trygg och modig och sökte En tjänst som webbredaktör på annat företag. Fick tjänsten pga min utbildning i kombo med erfarenhet. Har sedan fått möjlighet att gå kurser i webb via nya jobbet. Jobbar idag som kommunikatör/projektledare med inriktning på miljö och stortrivs!

Lycka till!
Svar på tråden Jag är lärare - vad för andra jobb kan jag få?