• Anonym (LInda)

Se bra på långt håll med läsglasögon?!

Jag är 45 år, och har läsglasögon (sådana där billiga) sedan några år. Jag kan inte läsa på förpackningar osv utan dem. Så långt "normalt"!
    Men, det konstiga är att jag kan gå runt med dem utan problem. Jag ser lika bra på långt håll med dem som utan! Så är det inte för andra jag har pratat med. Är det någon som har koll på hur det funkar?

• Svar på tråden Se bra på långt håll med läsglasögon?!
  • Anonym (*)

Jag är inte helt säker på hur det funkar, men jag tror att du skulle kunna vara översynt.

• Anonym (A)
    Anonym (*) skrev 2018-05-27 09:04:38 följande:
    Jag är inte helt säker på hur det funkar, men jag tror att du skulle kunna vara översynt.
    Tror jag med
  • Anonym (LInda)

Tack för svaren! Kanske behöver gå till en optiker? Fast det funkar ju bra med läsglasögonen jag har?! Kan synen försämras om man har "fel" glasögon?

• Anonym (Ej läkare)

Det är ingen fara för din syn om du känner dig bekväm med läsglasögonen.
    Som övriga skrivit verkar du vara översynt, och då är det just "läsglasögon" som behövs. När du blir äldre och ögonens linser stelnar så kommer du kanske behöva glasögon för alla avstånd.

Det är bra att besöka en optiker ibland, Du kan t.ex ha astigmatism som kräver "riktiga" glasögon för att synen ska bli perfekt, men ser du allting skarpt med dina läsglasögon så är det ingen brådska att besöka en optiker.

Svar på tråden Se bra på långt håll med läsglasögon?!