• Anonym (Bonusmamman)

    Hur klara att umgås med bonusbarnets mamma

    Suck ännu en tråd om bonusmammor och mammor. Trodde verkligen inte att jag skulle hamna där men tyvärr

    Har varit bonusmamma i ett några år, relationen till mamman har fungerat okej utåt sett.

    Mest för att hon har fått styra och ställa som hon vill. Jag har aldrig träffat någon med så stort kontrollbehov.

    Hon har haft svårt att förstå att vi inte vill umgås med henne, vi ska ofta träffas för barnets skull men hon pratar nästan bara om sig själv.

    En sorglig figur som tyvärr fastnat efter separationen men vi har försökt hålla god min och tyckt lite synd om henne, att hon är elak för att hon har dålig självkänsla och är ensam.

    Ena stunden är jag en viktig del i barnets liv och det ska kramas och fikas. I nästa stund ska jag hålla tyst för att jag är inte förälder och är inte värd att hälsas på ens.

    Senaste året har vi ställt krav och drivit igenom saker för att det ska bli bättre för barnet och mer rättvist, att pappan har lika rätt till umgänge med mera. Pappan har drivit det men jag har blivit syndabocken i detta och fått utstå diverse utbrott och anklagelser. Hon har sedan tyckt att det varit viktigt att vi blir sams men hon ber aldrig om ursäkt, jag har accepterat men tagit mer och mer avstånd.

    Nu efter senaste gången, där hon var riktigt otrevlig och jag och min sambo också sa en del om vad vi tyckte om hennes beteende vill jag inte mer. Jag vill inte träffa henne längre, sambon är helt på min sida och vill inte träffa henne han heller men måste ju det tyvärr.

    Ibland är det dock oundvikligt tex barnets aktiviteter (sa en gång att jag inte skulle följa med vilket resulterade i ledset barn så är inget alternativ att jag avstår, iaf inte på våra veckor)

    Hur ska jag förhålla mig? Hon kommer garanterar vilja åka med oss, sitta med oss osv. Vad svarar man? Bara svälja eller säga att nej du får lösa det själv?

    Vi har gemensamma vänner och hon brukar fråga om hon kan gå dit med oss, vi ville inte det innan heller och har lyckad slingra oss hittills. Någon som har nått bra svar så hon förstår att det är jättekonstigt?

    Hon pratar skit om mig till alla i omgivningen (barnets tränare, föräldrar och personal på förskolan etc) hur förhålla sig? Jag låtsas som det regnar men klart jag blir ledsen.

    Vad ska jag göra om hon försöker uppta någon kontakt? Jag vill inte! Men då är det jag som är dum i huvudet såklart.

    Ber tacksamt om råd och tips för olika situationer (väldigt konflikträdd tyvärr)

  • Svar på tråden Hur klara att umgås med bonusbarnets mamma
  • Anonym (Nina)

    Väldig svår situation, men jag tror att det bästa är att vara ärlig till en viss del. Berätta hur hon får dig att känna dig och att det framkommer att du vet att hon baktalar om dig. Att ni inte vill umgås men att ni kan komma överens vid barnens aktiviteter tills det sker någon form av förbättring hos henne. Att detta får dig att må väldigt dåligt och att du blir sårad.

  • Anonym (Bonusmamman)

    Ja det är svårt.

    Hon har jättesvårt för gränser.

    Vi tycker att ju mer avstånd är bäst, hon vet att jag inte vill träffas och att hon inte är välkommen hit. Hon tycker att det är hennes idé att inte ses trots att vi meddelade det efter ett av hennes utbrott haha

    Hon tycker det är jättebra för då träffar hon sambon ensam igen vilket ger henne en känsla av kontroll. Hon skulle älska att bara hon och sambon åkte på aktiviteter tillexempel och såg ut som en familj. Jag struntar eg i det och är bara med för barnets skull.

    Tycker att hon får acceptera att det är så här xxx familj ser ut nu.

    Vill samtidigt att hon och sambon har en någorlunda fungerande kontakt.

    Funderar på att säga (eller sambon får säga)

    ?Självklart ska du åka på den här uppvisningen barnet har, vi tycker dock det är bäst att vi går dit separat, givetvis får du träffa barnet en liten stund efteråt?

    Andra situationer får väl lösa sig men varken jag eller sambon är bra på svar på tal, kommer alltid på vad vi skulle säga efteråt.

    Klart det är bäst att vara ärlig men vet inte om det fungerar på henne. Smsar man och påminner om att skicka med någonting hon brukar glömma inför bytet tex så ringer hon upp och skriker för att vi minsan glömde det en gång för 2 år sedan så vem är vi att påminna henne.

    Så absurd är hon.

    Vi planerar egna barn och ett krav jag haft innan vi börjar försöka är att avståndet till henne ökar och att vi har skriftligt avtal gällande högtider. Inte kul att behöva ändra sin julplanering kvällen den 23 för att hon kräver annat tex. Det har vi fått igenom nu iaf.

  • Anonym (lea)

    Om hon anklagar dig, skäller ut dig och pratar skit om dig, så tycker jag inte att det är ett dugg konstigt om du säger till henne att du inte vill umgås med henne pga de sakerna. Vem vill umgås med någon som anklagar en och snackar skit? Inte jag i alla fall. Ta mod till dig och säg det rakt ut bara!

  • Anonym (....)

    Så överlägset det lät, ?en sorglig figur som tyvärr fastnat efter separationen?. Skönt att du inte är bonusmamma till mitt barn.

  • Anonym (Nina)
    Anonym (....) skrev 2018-05-06 12:27:20 följande:

    Så överlägset det lät, ?en sorglig figur som tyvärr fastnat efter separationen?. Skönt att du inte är bonusmamma till mitt barn.


    Men är hon inte det då med tanke på hennes beteende som är väldigt sorgligt ?
  • Pope Joan II
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-05-06 01:50:45 följande:

    Suck ännu en tråd om bonusmammor och mammor. Trodde verkligen inte att jag skulle hamna där men tyvärr

    Har varit bonusmamma i ett några år, relationen till mamman har fungerat okej utåt sett.

    Mest för att hon har fått styra och ställa som hon vill. Jag har aldrig träffat någon med så stort kontrollbehov.

    Hon har haft svårt att förstå att vi inte vill umgås med henne, vi ska ofta träffas för barnets skull men hon pratar nästan bara om sig själv.

    En sorglig figur som tyvärr fastnat efter separationen men vi har försökt hålla god min och tyckt lite synd om henne, att hon är elak för att hon har dålig självkänsla och är ensam.

    Ena stunden är jag en viktig del i barnets liv och det ska kramas och fikas. I nästa stund ska jag hålla tyst för att jag är inte förälder och är inte värd att hälsas på ens.

    Senaste året har vi ställt krav och drivit igenom saker för att det ska bli bättre för barnet och mer rättvist, att pappan har lika rätt till umgänge med mera. Pappan har drivit det men jag har blivit syndabocken i detta och fått utstå diverse utbrott och anklagelser. Hon har sedan tyckt att det varit viktigt att vi blir sams men hon ber aldrig om ursäkt, jag har accepterat men tagit mer och mer avstånd.

    Nu efter senaste gången, där hon var riktigt otrevlig och jag och min sambo också sa en del om vad vi tyckte om hennes beteende vill jag inte mer. Jag vill inte träffa henne längre, sambon är helt på min sida och vill inte träffa henne han heller men måste ju det tyvärr.

    Ibland är det dock oundvikligt tex barnets aktiviteter (sa en gång att jag inte skulle följa med vilket resulterade i ledset barn så är inget alternativ att jag avstår, iaf inte på våra veckor)

    Hur ska jag förhålla mig? Hon kommer garanterar vilja åka med oss, sitta med oss osv. Vad svarar man? Bara svälja eller säga att nej du får lösa det själv?

    Vi har gemensamma vänner och hon brukar fråga om hon kan gå dit med oss, vi ville inte det innan heller och har lyckad slingra oss hittills. Någon som har nått bra svar så hon förstår att det är jättekonstigt?

    Hon pratar skit om mig till alla i omgivningen (barnets tränare, föräldrar och personal på förskolan etc) hur förhålla sig? Jag låtsas som det regnar men klart jag blir ledsen.

    Vad ska jag göra om hon försöker uppta någon kontakt? Jag vill inte! Men då är det jag som är dum i huvudet såklart.

    Ber tacksamt om råd och tips för olika situationer (väldigt konflikträdd tyvärr)


    Hur ofta är barnet hos er? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2018-05-06 12:58:10 följande:

    Varannan vecka


    Men det är relativt nytt då, eller vad menade du med det här?

    Senaste året har vi ställt krav och drivit igenom saker för att det ska bli bättre för barnet och mer rättvist, att pappan har lika rätt till umgänge med mera.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Pope Joan II skrev 2018-05-06 13:03:45 följande:

    Men det är relativt nytt då, eller vad menade du med det här?

    Senaste året har vi ställt krav och drivit igenom saker för att det ska bli bättre för barnet och mer rättvist, att pappan har lika rätt till umgänge med mera.


    Nej de har haft varannan vecka i flera år, sedan separationen för 4 år sen. det är högtiderna som inte varit rättvisa tidigare.

    Jag har varit med i 3 år.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (....) skrev 2018-05-06 12:27:20 följande:

    Så överlägset det lät, ?en sorglig figur som tyvärr fastnat efter separationen?. Skönt att du inte är bonusmamma till mitt barn.


    Vill inte gå in på detaljer men jo hon är sorglig eftersom hon beter sig hemskt och jo hon har inte kommit vidare det visar hon exempel på varje vecka.

    Tyckte sorglig var ett av de snällare orden att använda.

    Nyfiken, hur gör det mig till en dålig bonusmamma?
Svar på tråden Hur klara att umgås med bonusbarnets mamma