• Anonym (Trött)

Jobba trots depression?

Vad tycker ni? Bör jag jobba trots att jag lider av depression? Min läkare tycker att jag bör bli bra innan jag jobbar men det kan ju dröja år...tänker jag.

Jag har en och annan suicid tanke varje dag. Allt känns tungt och jag är inte stabil alltid. Såhär har det vart i två år nu. Samtidigt är jag rädd att återgå till jobb inom vården, då man bör må bra för att göra ett bra jobb.

Vad tycker ni? Finns det lämpliga jobb för en med depression? Väldigt svårt att sitta hemma.

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Jobba trots depression?
  • Anonym (E)

Om du inte jobbar får du inte in en hygglig lön och att inte ha pengar skapar desto mer stress och ångest. Fortsätt jobba, härda ut, har du inte redan hjälp i form av psykolog eller så så sök. 

• Anonym (Trött)

Jo jag lutar åt det resonemang du för. Det är svårt men gäller att härda ut..

• Anonym (Förstår)

För mig som har lidit av depression från och till hela mitt vuxna liv så det helt klart bäst att försöka jobba så mycket det går. För mig blir det mycket värre att vara sjukskriven, man blir lätt mer isolerad. Att jobba deltid kanske kan funka för dig? Och ha en tät kontakt med din chef. Man blir ju tröttare som deprimerad.

Förstår verkligen att det är tungt för dig. Har du någon att prata med och tar du medicin?

Får jag lov att fråga vad du jobbar med inom vården? Själv jobbar jag som medicinsk sekreterare och det är perfekt om man är deprimerad ibland. En tuff dag går jag till jobbet, sätter på mig hörlurarna och bara skriver. Äter lunch vid datorn eller tar en promenad. Om du orkar plugga (två år på yrkeshögskola) kan det vara ett bra altrnativ. Men det kanske kan vara ett senare alternativ när du mår bättre. Kram

• Anonym (Lin)

Min man har jobbat genom fyra depressioner och de gör honom gott. Ju mer tid han ägnar åt att stirra in i väggen och låta ångesten eskalera desto sämre mår han. Även sömnen rubbas lätt vid sjukskrivning eftersom tupplurar blir ett alternativ. Han är läkare och fokuserar allt på sina patienter och till slut återfår livet sina nyanser varje gång. Dock finns de nog ingen universallösning som fungerar för alla.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-05-06 17:25:06 följande:

För mig som har lidit av depression från och till hela mitt vuxna liv så det helt klart bäst att försöka jobba så mycket det går. För mig blir det mycket värre att vara sjukskriven, man blir lätt mer isolerad. Att jobba deltid kanske kan funka för dig? Och ha en tät kontakt med din chef. Man blir ju tröttare som deprimerad.

Förstår verkligen att det är tungt för dig. Har du någon att prata med och tar du medicin?

Får jag lov att fråga vad du jobbar med inom vården? Själv jobbar jag som medicinsk sekreterare och det är perfekt om man är deprimerad ibland. En tuff dag går jag till jobbet, sätter på mig hörlurarna och bara skriver. Äter lunch vid datorn eller tar en promenad. Om du orkar plugga (två år på yrkeshögskola) kan det vara ett bra altrnativ. Men det kanske kan vara ett senare alternativ när du mår bättre. Kram

Tack för ditt svar. Jag har jobbat inom äldreomsorgen och personlig assistans mest. Även särskilda boenden.

Tack för tipset! Ska kolla in medicinsk sekreterare!

Jag har en kurator och tar medicin (Brintellix).

Tror ett deltidsjobb skulle vara bra för mig, precis som du säger. Blir annars lätt isolerat...jag går inte ut mkt alls.

Tacksam för ditt svar. Kram
Svar på tråden Jobba trots depression?