• ellinoras

    Ge tips till blivande tvåbarnsföräldrar!

    Jag och min man väntar vårt andra barn i oktober. Har ni flerbarnsföräldrar något tips att dela med er av? Något vi, utifrån er egen upplevelse, borde tänka på? Jag tror säkert att allt kommer att gå bra men det vore ändå roligt att höra lite om era tankar om att gå från ett till två barn :)

  • Svar på tråden Ge tips till blivande tvåbarnsföräldrar!
  • fjanten

    Förbered syskonet genom att läsa böcker om att bli ett storasyskon, kanske skaffa en docka som ni kan öva på att ta hand om tillsammans. Låt syskonet presentera den nya bebisen för besökare som kommer. Var hemma tillsammans så länge ni kan i början.

  • Anna60

    Jag hade min äldste hos dagmamma 6 timmar om dagen. Då kunde jag ge babyn all uppmärksamhet som den behövde. När äldste kom hem så fick HAN all min uppmärksamhet (jag var ensam med dessa två). Eftersom jag såg till att den minsta fått allt den behövde med gos etc så tyckte jag att sen kunde den äldste få min tid i den mån det gick. Och det blev aldrig någon syskonsvartsjuka. Den äldste såg ju aldrig babyn som konkurrent, han såg ju aldrig hur myckte babyn fick av mig så att säga.

    Bara ett tips.

  • Fru Ve

    Beror på åldersskillnad mellan barnen också vad som känns viktigt. Men om det är rätt så tätt emellan så är mitt bästa tips att ni båda är hemma så mycket ni har råd med det första halvåret/året. Pappan kan jobba deltid även om du är hemma om det går ihop ekonomiskt. Om ni har föräldradagar kvar för det stora barnet kan han ta det samtidigt som du tar dagar för syskonet. Lev hellre billigt och lägg pengarna på tid tillsammans hemma.

  • ellinoras

    Tack för att ni delar med er! Det är väldigt roligt att läsa :)

    Det kommer att vara knappt 2.5 år mellan barnen. Stora går på förskola 6 timmar om dagen nu, vi har tänkt att hon ska gå samma tider i höst men tre eller fyra dagar i veckan istället för fem. Jag känner att det blir bäst för båda barnen om stora är på förskola ibland men samtidigt vill jag ju gärna passa på att vara mer tillsammans med henne också.

    Det vore också skönt om vi kan vara hemma alla tillsammans ibland, bra idé att ta ut dagar för det äldre barnet!

  • Iowhannah
    ellinoras skrev 2018-05-07 17:23:15 följande:

    Tack för att ni delar med er! Det är väldigt roligt att läsa :)

    Det kommer att vara knappt 2.5 år mellan barnen. Stora går på förskola 6 timmar om dagen nu, vi har tänkt att hon ska gå samma tider i höst men tre eller fyra dagar i veckan istället för fem. Jag känner att det blir bäst för båda barnen om stora är på förskola ibland men samtidigt vill jag ju gärna passa på att vara mer tillsammans med henne också.

    Det vore också skönt om vi kan vara hemma alla tillsammans ibland, bra idé att ta ut dagar för det äldre barnet!


    Beroende på var ni bor så har ni kanske bara rätt till 15 timmar i veckan på fsk.

    Vi blir tvåbarnsföräldrar om två månader och då kommer sonen vara två år och nio månader så vi går i lite samma funderingar som ni. Vi kommer vara lediga tillsammans t o m sista september (så ca tre månader) och sambon har semester fr o m två veckor innan BF så vi kommer få mycket tid till äldsta barnet också.

    I höst kommer vi låta sonen gå på allmän förskola (samma tider som barn till föräldralediga förutom att man inte har rätt till fsk under skollov, samt att det är gratis) men vi har inte helt bestämt NÄR han ska tillbaks dit. Han trivs otroligt bra på fsk så tre månader ledig kan vara lite väl saftigt (han pallar knappt fyra dagar liksom).
  • GAndrea

    Du har redan fått några av mina tips, men ett som inte dykt upp än är matkasse! När eller om båda föräldrar är hemma så är det enda vi pratar om mat. När åt bebisen, när åt storasyster, vad ska vi ha till lunch, kvällsmat, mellanmål osv... Väldigt tjatigt!! Vi beställer massa olika när de har kampanjer så vi snålar och betalar aldrig fullpris

  • ellinoras
    GAndrea skrev 2018-05-07 19:57:02 följande:

    Du har redan fått några av mina tips, men ett som inte dykt upp än är matkasse! När eller om båda föräldrar är hemma så är det enda vi pratar om mat. När åt bebisen, när åt storasyster, vad ska vi ha till lunch, kvällsmat, mellanmål osv... Väldigt tjatigt!! Vi beställer massa olika när de har kampanjer så vi snålar och betalar aldrig fullpris


    Haha, känner igen det! Vi brukar försöka göra en veckoplanering och beställa hem mat, men det blir inte alltid av. Då är ju en matkasse absolut ett bra alternativ! Tack :)
  • ellinoras
    Iowhannah skrev 2018-05-07 18:32:56 följande:

    Beroende på var ni bor så har ni kanske bara rätt till 15 timmar i veckan på fsk.

    Vi blir tvåbarnsföräldrar om två månader och då kommer sonen vara två år och nio månader så vi går i lite samma funderingar som ni. Vi kommer vara lediga tillsammans t o m sista september (så ca tre månader) och sambon har semester fr o m två veckor innan BF så vi kommer få mycket tid till äldsta barnet också.

    I höst kommer vi låta sonen gå på allmän förskola (samma tider som barn till föräldralediga förutom att man inte har rätt till fsk under skollov, samt att det är gratis) men vi har inte helt bestämt NÄR han ska tillbaks dit. Han trivs otroligt bra på fsk så tre månader ledig kan vara lite väl saftigt (han pallar knappt fyra dagar liksom).


    Vad spännande, grattis! Det låtet härligt att vara hemma tillsammans så länge . Vi kommer nog inte kunna vara det men vi ska försöka knåpa ihop något bra med en del ledighet ändå.

    Vårt barn trivs också väldigt bra på förskolan, jag känner mig lite fundersam på hur det ska bli över sommarledigheten. Kanske kan ni ha sonen på förskola två-tre dagar i veckan en period även när ni är lediga båda två? Så att han får leka med kompisarna och inte kommer ur rutinerna helt? Om allt är lite upp och ner hemma (som det väl blir med ny bebis) så kan jag tänka mig att det kan vara skönt att gå till förskolan en stund, där allt är som vanligt.

    Där vi bor har barnen rätt till heltid på förskola, oavsett om föräldrarna är lediga med annat barn. Jag tror att vi landar på 18-24 timmar i veckan. Jag ska kolla hur det funkar med allmän förskola också, jag kände inte till det.
  • Iowhannah
    ellinoras skrev 2018-05-08 06:22:56 följande:

    Vad spännande, grattis! Det låtet härligt att vara hemma tillsammans så länge . Vi kommer nog inte kunna vara det men vi ska försöka knåpa ihop något bra med en del ledighet ändå.

    Vårt barn trivs också väldigt bra på förskolan, jag känner mig lite fundersam på hur det ska bli över sommarledigheten. Kanske kan ni ha sonen på förskola två-tre dagar i veckan en period även när ni är lediga båda två? Så att han får leka med kompisarna och inte kommer ur rutinerna helt? Om allt är lite upp och ner hemma (som det väl blir med ny bebis) så kan jag tänka mig att det kan vara skönt att gå till förskolan en stund, där allt är som vanligt.

    Där vi bor har barnen rätt till heltid på förskola, oavsett om föräldrarna är lediga med annat barn. Jag tror att vi landar på 18-24 timmar i veckan. Jag ska kolla hur det funkar med allmän förskola också, jag kände inte till det.


    Som jag har förstått det så har man rätt till allmän förskola fr o m höstterminen det år barnet fyller tre, men jag ska höra med förskolepersonalen för att vara säker.

    Jo, vi kommer nog ha honom på förskola även när vi är hemma båda två, dock är förskolan stängd i juli och jag har semester i augusti (= ej rätt till förskola) så det blir ett skapligt hack ändå.
Svar på tråden Ge tips till blivande tvåbarnsföräldrar!