• Anonym (Febrig)

38 grader feber efter maten (huvudsakligen) - vad kan det vara?

Hej,

Jag har i ca en veckas tid, fått ca 38 graders feber (37.7.38.4) en eller flera gånger på dagen, ibland långvarigt och ibland kortare. Oftast kommer detta strax efter måltid. Men ibland har det även varit direkt på morgonen.

Jag känner då också en mycket lätt sjukdomskänsla, men inte alls som när man har influensan etc.

Sist det kändes så här (fast värre) hade jag blindtarmsinflammation, men nu är den borttagen.

Jag har kopparspiral, så jag borde inte vara gravid. Ska dock kolla detta asap för säkerhets skull.

Någon som känner igen sig?

OBS!

Eftersom så många på FL underskattar trådstartarnas fattningsförmåga, tramsar kring oegentligheter mm vill jag först klargöra att jag kommer gå till läkaren och utreda detta (inflammatoriska värden, sänka, blodsocker mm). Vidare vill jag klargöra att jag inte har några som helst anspråk på att Familjeliv.se eller forumanvändare på något sätt ersätter medicinsk kompetens... + alla andra förklaringar och disclaimers som kan behövas :) Så inga kommentarer om "vad skriver du här för, gå till doktorn" etc.´Tack på förhand för visad respekt och omdöme.

• Svar på tråden 38 grader feber efter maten (huvudsakligen) - vad kan det vara?
  • Anonym (?)

Ett av mina barn fick ofta precis som du lite förhöjd temperatur efter maten. Visade sig vara överkänslighet mot en del ämnen i maten. Vet ju inte vad du brukar äta men om du t.e.x äter halvfabrikat så innehåller det ju en del som inte är så bra.

• Anonym (S)

Jag har ofta feberkänsla efter ägglossning och fram till mens. Kan även ha lite ont i halsen men har insett att det är kopplat till pms/post äl. Det är ganska vanligt, så kolla om det stämmer med tiden.

Sen räknas inte tempen du säger som feber för sjukvården, ska vara över 38,5.

• Anonym (Febrig)

Tack för engagemanget! "Temperaturer på 38 grader och högre räknas som feber" (citat, källa nedan) och har man det i över en vecka med en lätt inflammationskänsla bör det kollas upp.

Nu har jag i alla fall fått svaret att man hittat vita blodkroppar i urinen och misstänker UVI. De ska odla lite för att vara säkra. Hoppas att antibiotikan hjälper.

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/

Svar på tråden 38 grader feber efter maten (huvudsakligen) - vad kan det vara?