• Anonym (Mammut)

eget bankkort?

Min 8åriga unge frågade mig när han ska få ett eget bankkonto med tillhörande kort.

När är egentligen en bra ålder? När fick ni ert första bankkort? Vad anser ni?

Jag fick mitt första när jag var 14 och min lillebror var 12 tror jag.

• Svar på tråden eget bankkort?
  • Anonym (Tanke)

En annan idé kanske vore att köpa ett Visa/Mastercard/Amex presentkort? Det finns väl såna som man väljer en summa med pengar på men som inte har något namn instansat och som inte är kopplat till ett bankkonto men man kan använda dom överallt. Någon som vet vad jag menar och var man kan köpa dom? Tycker det vore perfekt för minderåriga och vuxna också ibland om man vill ge bort presentkort utan att binda det till en speciell affär t ex.

• magelita80

På vissa banker är det åldersgräns. Vi har Handelsbanken och där är det 9 årsgräns. Min son fyller 9 i okt o då ska han få ett för jag tycker det är jobbigt med veckopeng för jag glömmer ofta att ta ut pengar.

• Anonym (Jah)

Din dotter blir 6 år i sommar, hon fick precis ett eget kort. Jag har aldrig kontanter till veckopengen så detta är lättare.

• Fru Ve

Nordea verkar ha gräns på 11 år och det tycker jag känns som en bra ålder. Min son blir 11 till hösten och tänkte han kunde få ett kort då. Nu tar vi ut kontanter och ger i månadspeng men smidigare att kunna sätta in på hans kort tänker jag.

• Anonym (C)

Min äldsta som var 10 när han fick sitt bankkort. Det har funkat jättebra. Lillebror blir 10 i sommar och då ska nog han oxå få kort, mycket för att det blir enklare med att sätta in månadspeng på kortet istället för att ta ut kontanter. Även för att han enklare ska kunna gå till affären för att handla och jag bara kan swisha honom.

• whitestar

Inte före 12 år kommer sonen få eget bankkort. Tydligen många i hans klass som redan har ett (han går i fyran) och dom handlar massa slisk på affären efter skolan. Jag tycker inte min son ska göra det utan han får kontanter till helgen att handla för,sen kan han få använda under veckorna om han vill handla nån sak efter tillfrågning av oss. . Hade nog inte varit lika strikt om han varit normalviktig men tyvärr dras han med lite övervikt och är en riktig godisråtta!

• Anonym (13)

Min dotter var 13. Tömmer kontot så fort hon får chansen, suck...

• Anonym (Jah)
    Fru Ve skrev 2018-05-07 17:49:52 följande:

Nordea verkar ha gräns på 11 år och det tycker jag känns som en bra ålder. Min son blir 11 till hösten och tänkte han kunde få ett kort då. Nu tar vi ut kontanter och ger i månadspeng men smidigare att kunna sätta in på hans kort tänker jag.

Nordea har ingen gräns vid 11 år. Du kan ansöka om visa electron kort till en 1 åring om du vill.
  • Anonym (Tanke)

Ingen som vet om det finns såna kort jag pratar om och var man kan köpa det?

• Anonym (mami)

Tycker det känns mer pedagogiskt med kontanter om man vill att barnet ska lära sig ekonomi. Är man lat och glömmer bort plocka ut kontanter till veckopengen känns det ju perfekt.

• Anonym (mami)

Tänker mig att sonen (som är 6 nu) kan få eget bankkort när han börjar högstadiet. Mem det är långt kvar dit och hinner kanske ändra mig.

• Aniiee
    Anonym (Tanke) skrev 2018-05-07 20:01:45 följande:

Ingen som vet om det finns såna kort jag pratar om och var man kan köpa det?

MasterCard PayGoo. Finns på Pressbyrån. Kostar 45 kr i avgift och 5 kr i extra avgift per gång man använder det efter man använt det 3 gånger.

Totalt överflödigt till ett barn, det är billigare att de får ha eget bankkonto och kort. Men schysst att ge bort i present eller om man inte har Mastercard/visa eller inte vill ge ut sina kortuppgifter och vill/behöver handla på nätet.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Tanke)
    Aniiee skrev 2018-05-07 20:41:18 följande:
    MasterCard PayGoo. Finns på Pressbyrån. Kostar 45 kr i avgift och 5 kr i extra avgift per gång man använder det efter man använt det 3 gånger.

Totalt överflödigt till ett barn, det är billigare att de får ha eget bankkonto och kort. Men schysst att ge bort i present eller om man inte har Mastercard/visa eller inte vill ge ut sina kortuppgifter och vill/behöver handla på nätet.
    Kan man använda det överallt från myntfria parkeringsautomater, bensinstationen till mat-och klädaffärer? Om man köper ett för 2000 kr så är det en öppningsavgift på 45 och man har 1955 kr kvar att handla för? Och om man använder det fler än tre gånger så läggs 5 kr på det man betalar varje gång? Vet du om det står namn på kortet?
  • Aniiee
    Anonym (Tanke) skrev 2018-05-07 20:56:52 följande:
    Kan man använda det överallt från myntfria parkeringsautomater, bensinstationen till mat-och klädaffärer? Om man köper ett för 2000 kr så är det en öppningsavgift på 45 och man har 1955 kr kvar att handla för? Och om man använder det fler än tre gånger så läggs 5 kr på det man betalar varje gång? Vet du om det står namn på kortet?
    Ja, det är ett "riktigt" MasterCard, så det borde ju gå även i parkeringsautomater. Klädaffärer definitivt.

Nej, om du köper ett för 2000 kr så betalar du 2045 kr till Pressbyrån och så är det 2000 kr på kortet. Kortet måste aktiveras online innan du kan använda det, men du behöver inte uppge några uppgifter om dig själv. Jag är inte säker på om det står något namn på kortet, men när man uppger kortinnehavare i onlineshoppar så är det PayGoos stockholmskontor man skriver i om jag minns rätt (kan vara MasterCards....). Ja, använder man det mer än 3 gånger så dras 5 kr extra per gång (så om det du köper kostar 100 kr så betalar du 105 kr)
  • Anonym (Tanke)
    Aniiee skrev 2018-05-07 21:07:17 följande:
    Ja, det är ett "riktigt" MasterCard, så det borde ju gå även i parkeringsautomater. Klädaffärer definitivt.

Nej, om du köper ett för 2000 kr så betalar du 2045 kr till Pressbyrån och så är det 2000 kr på kortet. Kortet måste aktiveras online innan du kan använda det, men du behöver inte uppge några uppgifter om dig själv. Jag är inte säker på om det står något namn på kortet, men när man uppger kortinnehavare i onlineshoppar så är det PayGoos stockholmskontor man skriver i om jag minns rätt (kan vara MasterCards....). Ja, använder man det mer än 3 gånger så dras 5 kr extra per gång (så om det du köper kostar 100 kr så betalar du 105 kr)
    Hann googla lite innan jag såg ditt svar och det verkar som att man måste aktivera kortet nånstans och koppla det till personuppgifter. Vet någon om det stämmer?
  • Aniiee
    Anonym (Tanke) skrev 2018-05-07 21:19:53 följande:
    Hann googla lite innan jag såg ditt svar och det verkar som att man måste aktivera kortet nånstans och koppla det till personuppgifter. Vet någon om det stämmer?
    Jag har aldrig kopplat de till mina personuppgifter. Ever. Köper ett kanske varannan månad. Bara om man köper refill-varianten måste man koppla det till personuppgifter (så klart, svårt att fylla på annars).
  • Anonym (Tanke)
    Aniiee skrev 2018-05-07 21:39:40 följande:
    Jag har aldrig kopplat de till mina personuppgifter. Ever. Köper ett kanske varannan månad. Bara om man köper refill-varianten måste man koppla det till personuppgifter (så klart, svårt att fylla på annars).
    Låter bättre. Vad innebär det när man aktiverar det online innan man kan använda det? Vad är det man ska fylla i för att få igång kortet?
Svar på tråden eget bankkort?