• Anonym (ts)

renovera bostad eller inte?

Funderar på att ytrenovera min dassiga lägenhet men funderar på om det är värt mödan. Hur mycket kan man tänka sig att värdet höjs? Det är en liten tvåa i en liten stad. Tapeterna är nog från 80-talet och det är väldigt slitet och illa gjort från början. Vad säger ni expertisen? Kommer förmodligen sälja förr eller senare men vet ej om det blir snart eller om nåt år.

• Svar på tråden renovera bostad eller inte?
  • Tihi

Varför bara tänka på värdeökning? Vill du verkligen bo i ett råtthål? Klart du ska renovera. Alla mår bättre av att ha det fint omkring sig.

• nnnnnnnn

jag tycker att det är viktigt att man trivs, känns det hemtrevligt så låt det vara, tycker du att det är trist så renovera.
    Några liter färg kostar inte många kronor när det är erbjudande och det brukar gå snabbt och lätt att måla över tråkiga tapeter.

Har du mycket pengar kan du renovera tjusigare och kanske t.o.m. ta in hjälp. Har du lite pengar så köp en bra roller och billig färg och gör det själv.

Jag hade inte räknat med att gå plus på renoveringen, jag hade sett det som en utgift för att trivas bättre.

• Carambolan

Renovera så att du slipper bo i en dassig lägenhet.

• Anonym (Håller med)
    Tihi skrev 2018-05-07 20:26:41 följande:

Varför bara tänka på värdeökning? Vill du verkligen bo i ett råtthål? Klart du ska renovera. Alla mår bättre av att ha det fint omkring sig.

Håller med, det är ett sånt lyft för livskvaliteten att renovera lägenheten fräsch.
  • Anonym (ts)
    Tihi skrev 2018-05-07 20:26:41 följande:

Därför att jag inte har råd att tänka oekonomiskt.
  • Anonym (C)

Kolla slutpriser på hemnet i din stad. Jämför priset för renoveringsobjekt med priset för renoverade lägenheter. I min stad är skillnaden stor! Att renovera ytskikten själv är ju relativt billigt så det lönar sig snabbt, även om du lägger till tiden du lägger ner.

• Anonym (Håller med)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-07 20:29:10 följande:
    Därför att jag inte har råd att tänka oekonomiskt.
    Men du kommer ju inte sänka värdet, det går knappt om det bara är en ytrenovering du tänker dig.
  • Anonym (ts)

Värdeökning före livskvalitet. Vad tror ni?

• Utvandraren2

Om du tror att du kan göra det bra tycker jag att du ska göra det. Det beror helt på hur händig du är du osäker, börja med ett rum, tex sovrummet.

Får du inte till en bra finish är det lite onödigt kanske. Men du kan ju alltid hyra in hantverkare och förbereda så mkt som möjligt själv innan.

Hälsning en som totalrenoverar sitt hus - ett livsprojekt.

• Anonym (ts)
    Anonym (Håller med) skrev 2018-05-07 20:30:13 följande:

Men du kommer ju inte sänka värdet, det går knappt om det bara är en ytrenovering du tänker dig.

Nej men materialet kommer att kosta. Och kanske om jag behöver leja någon.
  • Tihi
    Anonym (ts) skrev 2018-05-07 20:30:53 följande:
    Värdeökning före livskvalitet. Vad tror ni?
    Jag har då aldrig hört om någon som har gått back på att renovera under normala omständigheter så sätt igång bara.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-07 20:32:45 följande:
    Nej men materialet kommer att kosta. Och kanske om jag behöver leja någon.
    Så länge du inte ägnar dig åt lyxrenovering eller märkliga färgval är du nog säker. Ingen kommer vilja bo i en lgh med 80-talstapeter.

Men kök/badrum kostar och smaken är väldigt olika så de är mer osäkra kort.
  • Anonym (ts)
    Tihi skrev 2018-05-07 20:32:46 följande:

Jag har då aldrig hört om någon som har gått back på att renovera under normala omständigheter så sätt igång bara.

Bor i en håla. Osäker på om marknaden här bryr sig om att det är fina tapeter.. Men har ingen koll och därför jag ställer frågan.
  • Anonym (ts)

Vad skulle man kunna tänka sig att det skulle kosta i material att ytrenovera en liten två (45kvm). Och vad skulle det kosta att leja bort hälften av jobbet. Funderar på att riva själv och låta en fackman fixa så det blir fint.

• Anonym (Håller med)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-07 20:36:50 följande:

Vad skulle man kunna tänka sig att det skulle kosta i material att ytrenovera en liten två (45kvm). Och vad skulle det kosta att leja bort hälften av jobbet. Funderar på att riva själv och låta en fackman fixa så det blir fint.

Det beror helt på vilken nivå du vill ha på jobbet. Ytskikt skriver du men det beror på hur slitet det är, om det måste bredspacklas osv. Jag totalrenoverade min 4:a för 1,2 miljoner men då ingick ett halvstort kök (rivning av gamla köket) samt golv, väggar, fönster, tak, element osv i rummen (rivning, bredspackling, målning, tapeter). Badrummet var redan renoverat så där var det bara lite el-installationer. Jag har några ordentligt dyra tapeter samt ett av de absolut dyraste köken med ny spis, fläkt, kyl, frys osv. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Håller med) skrev 2018-05-07 20:44:02 följande:

Det beror helt på vilken nivå du vill ha på jobbet. Ytskikt skriver du men det beror på hur slitet det är, om det måste bredspacklas osv. Jag totalrenoverade min 4:a för 1,2 miljoner men då ingick ett halvstort kök (rivning av gamla köket) samt golv, väggar, fönster, tak, element osv i rummen (rivning, bredspackling, målning, tapeter). Badrummet var redan renoverat så där var det bara lite el-installationer. Jag har några ordentligt dyra tapeter samt ett av de absolut dyraste köken med ny spis, fläkt, kyl, frys osv. 

Oj nyfiken på resultatet! :)

Vad skulle det kosta med en budgetvariant?
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-07 20:48:32 följande:
    Oj nyfiken på resultatet! :)

Vad skulle det kosta med en budgetvariant?
    Haha, ja det blev väldigt fint. Jag vet inte, jag har inte koll på sådant. Men en bråkdel skulle jag gissa.
  • SupersurasunkSara

Sånt här älskar jag.  

Om du vill renovera för att sälja lättare målar du bara vitt överallt. Även om många nu börjar vilja ha lite mer individualitet så är det fortfarande många som älskar vitt för att det blir så ljust och fräscht. Eller för att det utgör en bra bas för att göra om som man själv vill. Men ska du sälja om något år eller så är det ju ingen brådska. 

Om tapeten sitter bra (men jag tolkar det som att den inte gör det) så kan man bara måla på den rakt av. Vill man ha helt släta väggar måste man slipa och spackla skarvarna.

Sitter de inte bra måste de bort. Man kan hyra en ångmaskin så går det lättare att få bort dem. 

Köket kan man göra en budgetrenovering på, kakel går att måla om eller så skaffar man dekorplast och sätter på. Kakelfogarna går att tvätta med särskilt medel och även fylla i om de är slitna och dåliga. 

Köksluckorna kan man måla om själv om man vill, låta lacka om eller köpa nya om stommarna är i standardformat och i gott skick. 
    Att byta handtag kan också ge ett lyft, alt målar man om dem om det går. 
    Snygga handtag får man tex om man hittar läderskärp eller köper läderremsor och klipper till lagom stl. (Dock kan de bli kladdiga om man har en dålig fläkt)  Annars finns ganska billiga handtag att köpa. 

I badrummet kan man göra som i köket, fixa till fogarna och använda dekorplast, om det går att måla kakel där vet jag inte. Om handfatet är ok kan man byta till en modernare/snyggare blandare. 

Har man trägolv kan det slipas och lackas om, men det kan kosta en del. 
    Billigt laminatgolv finns på många ställen, är man lite händig kan man lägga in klickgolv själv. 

Om du vill anlita någon så kolla med gymnasiets bygglinje, de kan vilja ha objekt att jobba med. Nackdelen kan vara att man inte kan bestämma när allt ska vara klart. 

Vill du renovera för att trivas bättre så får du fundera på vad du vill ha för färger, om det ska vara tapet eller målade väggar. Sen kan du gå till väga som ovan. 

Jag har använt färg och tapet från Rusta iom att jag bor i hyresbostad. Fungerar alldeles utmärkt. Ibland har de ju rabatter, men en burk färg kostar annars 139 kr och räcker till ett mindre rum, till ett normalstort sovrum (ca 10 kvm) behövs två burkar. Tapeterna kostar så klart olika, non woven tapeterna är lättast att sätta upp själv. 

Kolla efter handtag på tex Biltema och såna ställen, tapeter kan man passa på att köpa när de ska byta sortiment, samma med golv. Ibland säljs det även flera rullar tapet på blocket eller på köp och sälj sidor på facebook. 

• SupersurasunkSara

Det kan dock skilja sig åt även mellan renoverade bostäder samt mellan mäklarna. Här är ett ex från där jag bor. 
    www.hemnet.se/bostader%5B%5D=638888&price_max=2250000

Den billigaste har inte renoverats på några år,  den dyraste har renoverats med en del (i mitt tycke) udda val. 

Svar på tråden renovera bostad eller inte?