Anonym (Doktorn) skrev 2018-05-08 04:49:02 följande:
Tror knappast din kropp mår sämre om du dricker mer vätska. Ju mer dessto bättre för både läkning, tarmsystem, kroppen och välmående. När man har diarre så är det extra viktigt att få i sig vätska. Vätskeersättning innehåller salthalter och sånt som gör att din kropp tar upp det snabbare än vanligt - vilket också är helt ofarligt.
Drick du vätska och ät soppa. Det gör dig bara bra.
Undvik stekt mat, pasta, bröd och rött kött tills tarmen mår bättre.
Kokta grönsaker, kyckling och fisk går bra.
Lycka till
Fått lite mer kött på benen än igår. För det första har sjukvårdsrådgivningen kommit med lite motstridiga råd. En förut har sagt, att då jag har tarminfektion (förmodligen divertikulit) och det bara rann igenom på grund av antibiotika att jag inte skulle dricka något vatten alls för det sabbade på något sätt för tarmarna. Jag var tvungen att dricka vätskeersättning för det skulle tas upp. Fattade inte riktigt. Då lagade jag till en hel liter och tvingade i mig mängder av det.
Senare nu har jag fått reda på att man ska dricka lite vätskeersättning i taget. INGENTING om detta har sjukvårdsrådgivningen sagt!
Nu sa den senaste sjukvårdsupplysaren att jag visst kunde dricka soppa och extra vatten fast jag tagit vätskeersättning.
Hon visste inte hur många sådana där resorbglas man kan dricka. Men nu fick jag veta av en instruktion på nätet att man max ska dricka 4 glas resorb per dag. Ett glas blandas ut med en deciliter.
Om jag då som den första sjukvårdsupplysaren sa inte skulle dricka vatten eller annat så skulle jag isåfall få i mig 4 deciliter vatten på en dag.
Fy, vad de ger konstiga instruktioner. Och dåligt att inte tala om att jag ska sprida ut drickandet under en dag.
Det är ju bättre att blanda eget om man bara får dricka 4 decilitrar per dag av Apotekets. Så man iallafall kan få i sig en liter under en dag ifall man bara ska dricka vätskeersättning.