• Äldre 7 May 22:35
    2023 visningar
    3 svar
    3
    2023

    Springmask, gravid

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Har redan nojat så mycket. Gråtit en massor för allt känns hopplöst. Igår medicinerade jag mig med Vanquin..nu är jag dessutom otroligt förstoppad och kan inte bajsa heller. Är livrädd att detta ämne ligger kvar i tarmarna för länge och att det inte kommer passera ut som det ska eftersom jag inte kan gå på toa. Är rädd på riktigt nu att barnet är dött, att medicinen har gjort skada på foster eftersom jag fortfarande inte kunnat bajsa.. även Jag har panik och jag har suttit här på gynakuten I flera timmar och ingen läkare än...

    Är ensam och förstörd. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Springmask, gravid
  • Äldre 8 May 06:39
    #1

    Men du, jag googlade precis vanquin och det var helt okej att ta som gravid. Vad är det som gör att du misstänker att barnet har dött? Känner du inte längre rörelser?

  • Äldre 8 May 08:00
    #2

    Varför sitter du på Gynakuten? Läs på om medicinen istället.

  • Äldre 8 May 08:08
    #3

    Anledningen till att du har fått sitta på gynakuten i flera timmar är nog för att du inte är prioriterad i kön då som tidigare skrivit Vanquin är okej att ta som gravid. Enkel googling visade mig det som står nedanför. Sökte du inte på internet innan du åkte in till gynakuten? Ringde du sjukvårdsupplysningen? Förstår att du är orolig men det har antagligen inte hänt ett skvatt eftersom gravida ska kunna ta tabletterna och det känns lite tråkigt och onödigt att behöva sitta på akuten i flera timmar (som sagt, du är nog inte prioriterad i kön, andra släpps fram före dig). Rynkar på näsan 


    Graviditet och amning

    Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.


    Det finns inga kända risker vid användning under graviditet.


    Vanquin går inte över i modersmjölk.


    4. Eventuella biverkningar

    Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.


    Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare): Illamående och i enstaka fall kräkningar, dock huvudsakligen efter intag av suspension. Buksmärtor och diarré.


    Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare): Allergiska reaktioner.

    (står alltså ingenting om missfall)


    www.fass.se/LIF/product&nplId=19630926000020

Svar på tråden Springmask, gravid