• Johnnyorange

I våran kultur ses det som en svaghet att behöva någon

Särskilt här i Sverige som har flest singelhushåll. Här ska vi vara individualistiska och klara oss på egen hand. Medan i vissa andra länder värderar man familjen högre, och man inser att man är starkare tillsammans än på egen hand.

Men här kan var och en klara sig ekonomiskt på egen hand, det finns inte längre lika starka skäl att bygga upp starka familjer som kämpar tillsammans för överlevnad. Nej känner man sig ensam kan man ju alltid skaffa sig en hund eller katt. 

Men en stor anledning till människans framgång rent evolutionsmässigt är förmågan att samarbeta och skapa starka relationer.

Hur tänker ni kring detta? 

Jag tänker att som med allt annat så måste man hitta en balans. Man kan inte klara allt själv, samtidigt som man inte heller enbart endast kan vara beroende av andra. Man måste också själv kunna bidra med något.

• Svar på tråden I våran kultur ses det som en svaghet att behöva någon
  • Anonym (Häpp)

Jag tänker att vår förmåga att klara sig själva och att inte behöva vara beroende har räddat många människor från dåliga relationer. Relationer som bara hålls ihop för att den ene inte har råd att lämna. 

I många länder är du bunden till ditt äktenskap och måste vara tillsammans för att överleva, i andra länder är det i princip omöjligt att ha en bostad om man inte är två.

Vi skall vara glada över vår frihet att välja relationer och inte vara tvingade att leva ihop med någon vi ogillar.

• Johnnyorange
    Anonym (Häpp) skrev 2018-05-08 08:56:32 följande:

Jag tänker att vår förmåga att klara sig själva och att inte behöva vara beroende har räddat många människor från dåliga relationer. Relationer som bara hålls ihop för att den ene inte har råd att lämna. 

I många länder är du bunden till ditt äktenskap och måste vara tillsammans för att överleva, i andra länder är det i princip omöjligt att ha en bostad om man inte är två.

Vi skall vara glada över vår frihet att välja relationer och inte vara tvingade att leva ihop med någon vi ogillar.

Jo fast vi måste ju ofta ändå ha med vissa personer att göra ändå. Vare sig vi vill eller inte. Att man behöver någon kan ju också göra att man kämpar för att bevara relationen mer med. Så det är inte helt svart eller vitt.
  • sextiotalist
    Johnnyorange skrev 2018-05-08 08:50:40 följande:

Särskilt här i Sverige som har flest singelhushåll. Här ska vi vara individualistiska och klara oss på egen hand. Medan i vissa andra länder värderar man familjen högre, och man inser att man är starkare tillsammans än på egen hand.

Men här kan var och en klara sig ekonomiskt på egen hand, det finns inte längre lika starka skäl att bygga upp starka familjer som kämpar tillsammans för överlevnad. Nej känner man sig ensam kan man ju alltid skaffa sig en hund eller katt. 

Men en stor anledning till människans framgång rent evolutionsmässigt är förmågan att samarbeta och skapa starka relationer.

Hur tänker ni kring detta? 

Jag tänker att som med allt annat så måste man hitta en balans. Man kan inte klara allt själv, samtidigt som man inte heller enbart endast kan vara beroende av andra. Man måste också själv kunna bidra med något.

Jag lever med min sambo för att jag älskar honom och trivs med honom, jag behöver honom inte för att sköta mitt vardagliga liv. Jag levde ändå ensam i nästan 15 år innan jag träffade honom.

Jag är nog exakt lika stark på egen hand som med min sambo.
    Jag är väldigt glad att man kan leva i ett land, där man inte behöver leva med någon annan pga man inte klarar sig själv, utan man väljer att leva med varandra för att man trivs ihop.
    Hur länge vi varit tillsammans, snart 25 år, så nog sjutton värnar vi om varandra, utan att vara beroende av varandra.
  • Glinda från Oz

Jag känner inte alls igen mig i det du skriver. Det låter som att du har haft otur i livet, fötts i en dålig familj, inte lyckats så bra med ditt eget familjeliv och inte har några nära vänner. Jag beklagar i så fall Det kan inte vara lätt.

Tillskillnad från många andra samhällen är vårt samhälle uppbyggt så att man ska slippa hamna på gatan om man inte har några anhöriga för så är det i vissa länder.

• Anonym (Häpp)

Sverige tillhör ett av världens bästa länder, vi är bland de mest hälsosamma, har låg brottslighet, låg arbetslöshet, få fattiga, bra företag, bra vård och räknas som relativt lyckliga (9:a i världen).

Vår förmåga att klara sig själva gynnar vår tillväxt och förmåga att skapa välfärd. Många kvinnor kan arbeta och försörja sig själva vilket bidrar till ett bättre arbetsliv, fler innovationer och högre lönsamhet. Detta ger större skatteintäkter och en bättre välfärd.

I länder där man är ekonomiskt beroende av andra blir ofta kvinnor hemma eller har ett kortare arbetsliv - vilket skapar sämre välfärd för alla.

Vi kan själva välja att vara i relationer, att umgås med andra, ha vänner eller att vara ensamma. Tydligen vill människan vara mer själv om den har ett val.

Svar på tråden I våran kultur ses det som en svaghet att behöva någon