• Anonym(tjej)

Läckande menskopp!

Hej, har ett problem att min menskopp läcker!

Vet inte varför men vet att det e sjukt störande!

Kan även passa på att fråga en annan sak. Ska bada med några kompisar imorgon (i sjö inte badhus) men fick min mens idag... Aldrig badat med mens förut. Menskopp eller tampong? Vill ju inte avboka bara för att jag har mens.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Läckande menskopp!
  • Långbenopluto

Eftersom menskoppen läcker så ska du givetvis använda tampong om du ska bada.

Har du prövat en större storlek på koppen?

• Anonym (Anna)

Har du använt koppen länge? Det kan ta ett tag innan man får in det rätta knycket, så att den täpper till ordentligt. Kolla på youtube för tutorials om hur man kan vika den så att den är lätt att ta in och hur man kan känna att den vecklar ut sig ordentligt. För mig var det typ på tredje mensen som jag kände mig riktigt bekväm med den. Nu skulle jag inte byta bort den. 

Angående badet så kör det som känns mest bekvämt, tänk på att byta tampong efter badet om du väljer det!

• Anonym(tjej)

Ok. Jag har använt den i några månader. Vet inte hur länge exat men sen i höstas tror jag.

• Anonym (Jaa)

Har samma problem. Min menskopp köpte jag för 8 år sedan och i början läckte den hela tiden. Jag har alltid binda under, för säkerhets skull. Först nu på gamla dar har den börjat "funka" bättre. Har storlek xl.

• Anonym(tjej)

Har också alltid binda ifall att men jag började använda den för att slippa binda :(

• Mantrasina

Var noga med att den inte hamnar för långt upp, den ska inte sitta lika långt upp som en tampong, och att den vecklar ut sig helt. Töm lite oftare, hellre än sällan, om du är orolig för läckage.

Bada hellre med menskopp än med tampong. tampongen kommer suga upp vattnet, medan menskoppen stänger det ute. Töm efter badet.

Istället för binda kanske det räcker med ett trosskydd?  Själv har jag använt kopp i nio år nu och på 8 av dem har det inte läckt - förrän alldeles nyligen en gång. Och jag vet inte varför - men det kan hända ibland för att den hamnar fel eller att vacuumet inte bildas. Det gäller att få in rätta knycken bara!

Svar på tråden Läckande menskopp!