• Tihi

Bra ansiktsrengöring för sminkborttagning?

Skönhetsforumet är dött så jag testar här istället.

Är på jakt efter en bra ansiktsrengöring som tar bort foundation/spf-kräm. Bonus om den samtidigt tar bort ögonsmink. Helst parfymfri. Har tittat på Dermalogica men är rengöring som tvättas bort direkt verkligen värt 500 kr? Har Lumene eller apoteket någon bra som är mer prisvärd?

• Svar på tråden Bra ansiktsrengöring för sminkborttagning?
  • Anonym (Iris)

Jag gillar de flesta av Lumenes rengöringar. Använder den rosa (den heter Hälle) krämrengöringen för torr hud. Tar bort sminket bra. Efteråt har jag Bright clarifying toner som funkar sjukt bra mot orenheter och pormaskar plus är mild och skön för känslig hud.

Har haft Dermalogica och Vichy innan men båda tenderar att torka ut min hud efter ett tag trots att de ska vara milda.

• Tihi
    Anonym (Iris) skrev 2018-05-08 18:53:34 följande:
    Jag gillar de flesta av Lumenes rengöringar. Använder den rosa (den heter Hälle) krämrengöringen för torr hud. Tar bort sminket bra. Efteråt har jag Bright clarifying toner som funkar sjukt bra mot orenheter och pormaskar plus är mild och skön för känslig hud.

Har haft Dermalogica och Vichy innan men båda tenderar att torka ut min hud efter ett tag trots att de ska vara milda.
    Jag har haft det rosa ansiktsvattnet och gillat det men aldrig testat rengöringen. Ska köpa den nästa gång. Jag har använt den blå rengöringen utan parfym men den tvättar ju inte bort sminket alls. Behöver man ansiktsvatten efter den rosa för att få bort allt smink eller är det bara en bonus om man använder det?

Jag gillar Dermalogicas fuktkräm men tvekar på att betala 500 kr för rengöring. Gillar generellt Lumene men är tjurig över att dom har tagit bort parfymfria krämer nu.
  • Anonym (Rosie)

Brukar köra rengöring i två steg för att verkligen få bort allt. Först ett micellar water (från vilket märke som helst) och sen en kräm-rengöring. Har använt RENs rosa centifolia hot cloth cleanser, men annars har La Roche-Posay även bra alternativ. Brukar köpa från apoteket eller ställen som feelunique då det kan bli lite billigare.

• Pierott

Jag använder la Roche posay toleriane först, massera in i torr hud och tar sedan bort det med Eucerin micellar på bomullspads. Det tar rubbet! Skonsamt för huden utan massa gnugg om man är känslig också:)

• Tihi
    Anonym (Rosie) skrev 2018-05-08 20:05:47 följande:
    Brukar köra rengöring i två steg för att verkligen få bort allt. Först ett micellar water (från vilket märke som helst) och sen en kräm-rengöring. Har använt RENs rosa centifolia hot cloth cleanser, men annars har La Roche-Posay även bra alternativ. Brukar köpa från apoteket eller ställen som feelunique då det kan bli lite billigare.
    Gillar du RENs produkter? Har funderat på att testa serien. Helst vill jag bara ha en produkt istället för två eller tre.
    Pierott skrev 2018-05-08 20:09:35 följande:
    Jag använder la Roche posay toleriane först, massera in i torr hud och tar sedan bort det med Eucerin micellar på bomullspads. Det tar rubbet! Skonsamt för huden utan massa gnugg om man är känslig också:)
    Har aldrig använt märket men ska se vad det är.

Såg att Lumene har ett cleansing balm som verkar nytt då ingen har kommenterat det online. Har någon här testat det?

• Anonym (Keep it simple)

Börjar med mandelolja och låter den sjunka in några minuter, sen tar jag vatten och nån droppar castiletvål, löddrar upp en skum och tvättar ansiktet med det.

Min hy har aldrig mått bättre än den gör nu sen jag slutade med alla kemikaliefyllda produkter.

Det enda jag använder för återfuktning är eco face nyponolja.

• Tihi
    nevermind skrev 2018-05-08 21:44:11 följande:
    Dermalogica räcker i en evighet! Och det blir verkligen rent.
    Hur länge är en evighet? Tungan ute Har sneglat på dom men har svårt att motivera priset på något som tvättas av på en minut. Kan den verkligen vara värd priset? Krämerna kan jag gärna betala för eftersom att den sitter kvar på huden. Övertyga mig.
  • nevermind
    Tihi skrev 2018-05-08 21:51:15 följande:

Hur länge är en evighet? Har sneglat på dom men har svårt att motivera priset på något som tvättas av på en minut. Kan den verkligen vara värd priset? Krämerna kan jag gärna betala för eftersom att den sitter kvar på huden. Övertyga mig.

Jag hittade beställningen! Beställde grejerna 1 maj förra året så ungefär ett år. Den är långt ifrån slut. Är väl en tredjedel kvar. Jag använder bara ett halvt pumptryck varje gång.

Jag har Special Cleansing Gel.
  • Tihi
    nevermind skrev 2018-05-08 22:31:03 följande:
    Jag hittade beställningen! smile1.gif Beställde grejerna 1 maj förra året så ungefär ett år. Den är långt ifrån slut. Är väl en tredjedel kvar. Jag använder bara ett halvt pumptryck varje gång.
    Jag har Special Cleansing Gel.
    Menade inte att du behövde leta efter beställningen men kul att du gjorde det. Men så runt 18 månader då det är ju en evighet faktiskt. Är det den stora flaskan på 500 ml för runt 500 kr? Tar den bort ögonsmink också? Måste man ha ansiktsvatten efteråt?
  • AnnaZL

Lagom varmt vatten på en microfiberduk tar bort allt, även vattenfast mascara. Håll den mot fransarna och torka av. Tar även bort alla sorters solkrämer.
    Var bara försiktig, gnugga inte för hårt/mycket då den känns mjuk men exfolierar ordentligt ändå.

• nevermind
    Tihi skrev 2018-05-08 22:34:36 följande:

Menade inte att du behövde leta efter beställningen men kul att du gjorde det. Men så runt 18 månader då det är ju en evighet faktiskt. Är det den stora flaskan på 500 ml för runt 500 kr? Tar den bort ögonsmink också? Måste man ha ansiktsvatten efteråt?

Äsch, kollade bara Skincitys hemsida och min historik där. Blev lite nyfiken själv faktiskt.

Ja, det är den stora.

Jag vet inte om ögonsmink för jag har använt vattenfast mascara i 20 år och INGET utom olja funkar, så jag kör det först. Men rengöringen tar i alla fall bort oljan, så mycket kan jag säga. Och det icke-vattenfasta mascaran jag har till ögonbrynen.

Hur menar du med "måste" ha ansiktsvatten? För att få rent? Jag har alltid det för det ska tydligen återställa pH-balansen eller nåt, inte för rengöringen skull.

Det är kanske lite rester kvar på bomullstussen men inte alls lika mycket som när jag använt andra märken.
  • Duckan

Jag kände mig snål häromsistens och kom hem med rengöring och micellärt vatten från Nivea och det tar bort allt upplever jag det som. Budgetkap.

https://www.ahlens.se/Skonhet/ansikte/rengoring-15236/nivea-soothing-cleansing-mousse-hydra-iq-150-ml-43881341/?gclid=EAIaIQobChMI9sSAiYf42gIVUMayCh2HlwsMEAQYAyABEgJN5_D_BwE

https://www.ahlens.se/Skonhet/ansikte/ansiktsvatten-facemist-15241/nivea-sensitive-3-in-1-micellar-cleansing-water-200-ml-44699700/?gclid=EAIaIQobChMI9sSAiYf42gIVUMayCh2HlwsMEAQYDCABEgJHB_D_BwE

• Anonym (Rosie)
    Tihi skrev 2018-05-08 21:15:00 följande:

Gillar du RENs produkter? Har funderat på att testa serien. Helst vill jag bara ha en produkt istället för två eller tre.Har aldrig använt märket men ska se vad det är.

Jo, REN har väldigt bra grejer. Har testat lite olika produkter och har inte blivit besviken än.
  • Anonym (Retard...)

En dum fråga: hur tvättar ni ansiktet? Har ni först rengöringsmjölken, tvättar av med vatten, torkar av med tonern, och sen smörjer in med hudcreme? Eller sköljer ni efter tonern?

Och såna här 3-i-1 produkter: ska man skölja av dem?

(Är över 30 men vet fortfrande inte hur man tvättar bort smink tydligen...)

• Alessia

Cetaphil Gentle Skin Cleanser 236 ml i pumpflaska. Kostar 81:- på Apotea, något mer på fysiska apotek. Oparfymerad och helt otroligt effektiv. Tar t ex min ögonmakeup på studs. Nu har jag inte waterproof mascara, men i alla fall. Sköljs bort med ljummet vatten och huden är ren och len. Rekommenderas starkt!

• Pierott
    Anonym (Retard...) skrev 2018-05-09 15:14:52 följande:

En dum fråga: hur tvättar ni ansiktet? Har ni först rengöringsmjölken, tvättar av med vatten, torkar av med tonern, och sen smörjer in med hudcreme? Eller sköljer ni efter tonern?

Och såna här 3-i-1 produkter: ska man skölja av dem?

(Är över 30 men vet fortfrande inte hur man tvättar bort smink tydligen...)

Jag masserar in med rengöring först för o lösa upp sminket, sen tar jag tonern och tar bort allt med, till sist sköljer jag av med vatten för o få bort tonern. Jag har rosacea så min hud är känsligare än genomsnittet, alla kanske inte är så noggranna:D
  • Pierott
    Pierott skrev 2018-05-09 16:26:55 följande:

Jag masserar in med rengöring först för o lösa upp sminket, sen tar jag tonern och tar bort allt med, till sist sköljer jag av med vatten för o få bort tonern. Jag har rosacea så min hud är känsligare än genomsnittet, alla kanske inte är så noggranna:D

Eller ja jag har sån 3-i-1 micellar som jag torkar bort sminket och rengöringen med, sen vatten:)
Svar på tråden Bra ansiktsrengöring för sminkborttagning?