• nture

Tabletter för Energi

Hej! Jag har problem med min energi. Dagsläget har jag väldigt svårt att kunna hålla uppe energin under dagen. Tappar fokuset och har svårt att fungera. 
    Den enda gången jag verkligen har energi är "dagen" efter en väldigt fet måltid, så som pizza (överätande) eller dylikt. Då jag har väldiga problem med maten, där jag ej kan kontrollera mig för jag äter för mycket. I o med detta problem så blir det frossande av mat. Därför de strikta kcal intaget på under 1000 kcal per dag. 
    Min fråga är egentligen då om det finns någon tablett som faktiskt ger energi så man orkar en hel dag. Vare sig det är laglig substans i det eller inte. 
    Jag har testat 120 mg Synephrine + 600 mg Koffein men man märker inte direkt någon skillnad. 
    Så vet någon vilken typ av tabletter jag ska leta efter? 
    Tack på förhand. 
  • Svar på tråden Tabletter för Energi
  • Pentra

Att få i sig de nödvändiga vitaminerna etc är A och O. Och att man blir trött ett tag efter man ätit är helt normalt. Det finns både det ena och det andra som är uppiggande, och lagligt dessutom. Koffein är mest "upp som en sol ner som en pannkaka". Då är guarana betydligt bättre. Lite mer långsamt till effekt, tar ca 20 min, men effekten håller i sig i bortåt 6 timmar, om man tar en 850-900-grams-tablett. Kolanöt (Kola Nitida) är också uppiggande, men har den bieffekten att den även piggar upp mer än själva knoppen. Och omega 3 och ginseng bl.a. skärper tankeförmågan. ... Men, ersätt inte välbehövd sömn upprepat med tabletter! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• sebbe420

Din brist på energi kommer ju ifrån att du äter för lite. Under 1000kcal per dag skriver du ju själv. Det är alldeles för lite och därför har du inte energi. Bara för att du matfrossar vissa dagar (och då förklarligt har energi dagen efter) så ska du inte medvetet äta för lite sex dagar av sju. Man behöver äta tillräckligt varje dag för att ha energi.

• KaiserHans
    Pentra skrev 2018-05-09 11:37:52 följande:

Att få i sig de nödvändiga vitaminerna etc är A och O. Och att man blir trött ett tag efter man ätit är helt normalt. Det finns både det ena och det andra som är uppiggande, och lagligt dessutom. Koffein är mest "upp som en sol ner som en pannkaka". Då är guarana betydligt bättre. Lite mer långsamt till effekt, tar ca 20 min, men effekten håller i sig i bortåt 6 timmar, om man tar en 850-900-grams-tablett. Kolanöt (Kola Nitida) är också uppiggande, men har den bieffekten att den även piggar upp mer än själva knoppen. Och omega 3 och ginseng bl.a. skärper tankeförmågan. ... Men, ersätt inte välbehövd sömn upprepat med tabletter! ... Med vänlig hälsning, Pentra

Guarana är en frukt som innehåller guaranin. Guaranin är exakt samma ämne som koffein, bara att det kallas för ett annat namn. Precis som tein och koffein är samma sak. Guarana kan omöjligtvis vara "bättre" än koffein när det är samma sak.

Du är den personen som skriver mest påhittad skit på det här forumet. Du leker expert på en massa områden trots att du totalt saknar de mest grundläggande kunskaperna där. Försök lära dig nått istället för att hela tiden skriva en massa skit som inte stämmer.
  • KaiserHans
    nture skrev 2018-05-09 10:20:06 följande:
    Därför de strikta kcal intaget på under 1000 kcal per dag. 
    1000kCal är extremt lite för en vuxen människa och det energiintag som rekommenderas för en tvååring. Därför har du ingen energi. Du måste börja äta ordentligt eller så kommer du snart att hamna på sjukhus.
  • Tess1990

äter du för lite så kommer kroppen ställa in sig på svält läge och dra ner på orken för att att inte slösa energin
    du måste äta mer, bättre! och mer, så du får i dig ditt basbehov (ev. några hundra under om du vill gå ner i vikt) och alla vitaminer, mineraler och viktiga beståndsdelar som kroppen behöver varje dag
    om du får i dig allting kommer suget efter att överäta och äta skitmat att bli mindre, inte försvinna helt, det är ju en psykiskt vana också! men det kommer bli definitivt lättare att hantera 
    det är lättare att äta bättre mat om en äter så lite processad mat som möjligt, hellre ren fiskfile än panerad fisk, hellre sallad med pasta än motsvarande ingredienser i pizza, hellre kalorier i nötter än choklad 

• Pentra
    KaiserHans skrev 2018-05-10 07:53:25 följande:
    Guarana är en frukt som innehåller guaranin. Guaranin är exakt samma ämne som koffein, bara att det kallas för ett annat namn. Precis som tein och koffein är samma sak. Guarana kan omöjligtvis vara "bättre" än koffein när det är samma sak. Du är den personen som skriver mest påhittad skit på det här forumet. Du leker expert på en massa områden trots att du totalt saknar de mest grundläggande kunskaperna där. Försök lära dig nått istället för att hela tiden skriva en massa skit som inte stämmer.

Jag är ingen expert, jag leker inte expert och jag har aldrig heller påstått det. Men även om människor inte är sk. experter så kan de ha erfarenheter och kunskaper. Guaranans koffein och kaffets koffein är faktiskt inte helt samma. De som t.ex. är överkänsliga mot koffein kan mycket väl tåla guarana. Man kan säga att guaranas koffeinform är av snällare art, och som verkar under längre tid. Jag själv använder guarana som uppiggande medel, för att hålla mig skärpt under möten och utbildningar samt mot huvudvärk. (Och, jag tar alltid guarana i samband med att jag är ute och kör MC.) ... Det finns också de människor, ett fåtal, där inte guarana eller koffein har någon effekt alls. ... Inte alltför avancerade sökningar på nätet kan dessutom bekräfta vad jag skrivit om. ... Du har ingen aning om vad jag själv testat och upplevt och vilka utbildningar jag har och/eller vilka lärare jag har (och har haft). Ditt uttalande säger mer om dig som person, och ditt begränsade tänkande i detta, än om mig. ... Salome, Pentra
  • nture
    Tess1990 skrev 2018-05-10 22:49:36 följande:

äter du för lite så kommer kroppen ställa in sig på svält läge och dra ner på orken för att att inte slösa energin
    du måste äta mer, bättre! och mer, så du får i dig ditt basbehov (ev. några hundra under om du vill gå ner i vikt) och alla vitaminer, mineraler och viktiga beståndsdelar som kroppen behöver varje dag
    om du får i dig allting kommer suget efter att överäta och äta skitmat att bli mindre, inte försvinna helt, det är ju en psykiskt vana också! men det kommer bli definitivt lättare att hantera 
    det är lättare att äta bättre mat om en äter så lite processad mat som möjligt, hellre ren fiskfile än panerad fisk, hellre sallad med pasta än motsvarande ingredienser i pizza, hellre kalorier i nötter än choklad 

KaiserHans skrev 2018-05-10 07:55:59 följande:
    1000kCal är extremt lite för en vuxen människa och det energiintag som rekommenderas för en tvååring. Därför har du ingen energi. Du måste börja äta ordentligt eller så kommer du snart att hamna på sjukhus.
    sebbe420 skrev 2018-05-09 22:36:09 följande:

Din brist på energi kommer ju ifrån att du äter för lite. Under 1000kcal per dag skriver du ju själv. Det är alldeles för lite och därför har du inte energi. Bara för att du matfrossar vissa dagar (och då förklarligt har energi dagen efter) så ska du inte medvetet äta för lite sex dagar av sju. Man behöver äta tillräckligt varje dag för att ha energi.

Tackar för svaren. Är helt och hållet medveten att jag behöver äta mer för att få upp energin. Dock vill ja inte heller gå upp i vikt därav kaloriintaget. Gick från 130 kg till 66 kg på 7 månader med detta sätt och de gick även om det va tungt ibland. Nu dock går de inte lika lätt, just på bristen av energi (kroppen har väl inget att ta av). Innan kunde ja någorlunda fungera nu är det värre. 

Ökade och testade 1600 mg koffein och 120 mg Synefrin hjälpte dock ingenting varken piggare eller mer produktiv. 

Tabletter så som DNP (Låg dos), Mysimba, är det något som hade kunnat hjälpt mig i min situation? 

Tabletter som ger energi men ändå kan öka min fettförbränning så ja kan öka mitt kaloriintag?
  • sebbe420
    nture skrev 2018-05-11 14:19:38 följande:
    KaiserHans skrev 2018-05-10 07:55:59 följande:
    Tackar för svaren. Är helt och hållet medveten att jag behöver äta mer för att få upp energin. Dock vill ja inte heller gå upp i vikt därav kaloriintaget. Gick från 130 kg till 66 kg på 7 månader med detta sätt och de gick även om det va tungt ibland. Nu dock går de inte lika lätt, just på bristen av energi (kroppen har väl inget att ta av). Innan kunde ja någorlunda fungera nu är det värre. 

Ökade och testade 1600 mg koffein och 120 mg Synefrin hjälpte dock ingenting varken piggare eller mer produktiv. 

Tabletter så som DNP (Låg dos), Mysimba, är det något som hade kunnat hjälpt mig i min situation? 

Tabletter som ger energi men ändå kan öka min fettförbränning så ja kan öka mitt kaloriintag?
    Tabletter är inte lösningen, de kan inte ersätta den sorts energi man får från mat. Envisas du med att inte äta tillräckligt så kommer du inte ha energi. Ta in vad Tess1990 skrev istället, det var mycket bra. Och du kan ju lägga in mer rörelse och träning i vardagen om du vill öka din förbränning, men äta tillräckligt är fortfarande nummer ett annars orkar du inte.
  • Vik945

Som andra nämnt är ditt energiintag alldeles för lågt. Börja där, att kompensera med tabletter är inte hållbart.

Du beskriver också en oro över att överäta. Detta begär beror ju just på ditt låga intag av kalorier och förmodligen brist på näringsämnen.

Det du skulle kunna göra är att införa regelbundna måltider.
    Äta frukost, lunch och middag. Äta bra mat.
    Fokusera på "whole foods" dvs inte processade livsmedel, så undvika oljor, socker, snabbtmat, färdigmat m.m.

Fett har mer kalorier per gram än kolhdyrater och protein.
    Prova basera kosten kring vettiga kolhydrater med mycket fiber.
    Ät mycket grönsaker.
    Det är såklart viktigt att få i sig nog med protein och fett också, det hjälper även  till att ge en långvarig mättnadskänsla.

Man kommer behöva äta ganska mycket mer volym mat för att få i sig lika mycket energi dock när man undviker kaloritäta livsmedel, så man ska se till att äta nog, volymmässigt,

Någon i tråden nämnde omega 3, det finns i bla dessa livsmedel i form av ALA:
    Linfrön, hampafrön, chiafrön, valnötter, vissa grönsaker.
    Fisk innehåller omega 3 i form av DHA/EPA.
    Tvivlar på att det skulle ha en märkbar betydelse, men det är viktigt för att "bevara" hjärnan.

Kanske börja äta en multivitamin? Mitt val, sport är billig med bra nivåer av näringsämnen och innehåller även jod och andra mineraler.

Se till att sova bra, vara aktiv, minska stress så gott det går och inför rutiner. Det hjälper både med energi och mat-begär.
    Drick mycket vatten. 

Prova även att dra ner på koffeinet. Se om energinivåerna blir stabilare under dagen.

Kanske också ide att kontrollera vissa värden hos läkare, blodvärde, hb för att utesluta anemi.
    Samt b12 och homocystein.
    D-vitamin.
    Sköldkörtelhormon.
    Förklara ditt besvär så hjälper de dig med fler prover som kan vara relevanta.
    Berätta att du ätit dåligt under en tid.

• Ukklavek

Kolla dina värden via blodprov, vill inte vc så gör själv via werlabs.

HB, Ferritin, d-vitamin, sköldkörteln mfl.

Dnp blir du ännu tröttare av.

Träna lite och ät mera mat (se ovan) lägger du dig på 1500kcal är det ändå underskott.

• Tess1990

mixtrar du med tabletter och äter så lite så ligger du i hög risk att få stora hälsoproblem, bland annat med hjärtat.. 

• Cherry on top
    nture skrev 2018-05-11 14:19:38 följande:

Jag har själv dåligt med energi och somnar stående ibland, så jag följer tråden för tips, men har inte själv några tips att ge.

Jag skriver just för att jag såg att du funderar på DNP, och jag skulle vilja avråda dig från det. Det är livsfarligt och kroppen kan "koka upp" inifrån, jag hade själv aldrig vågat ta det, och dessutom vet man inte vilken dos man ska ta, så därför överdoserar man lätt.
  • Ukklavek

Dnp är farligt om man inte har koll, men du ska inte börja med dnp pga att man blir ännu tröttare/orkeslös.

Svar på tråden Tabletter för Energi