• Äldre 9 May 11:02
    1437 visningar
    0 svar
    0
    1437

    Kost och Endometrios

    Hej!


    Ni som har endometrios och har en särskild kosthållning, hur mycket tänker ni på endometriosen i den och hur mkt skillnad märker ni att kosten gör?


    Jag har själv märkt att min endometrios kan vara värre i perioder då jag äter mkt socker. Jag har bland annat endometrios i urinblåsan och de besvären kan jag märka stor skillnad på när jag utesluter socker.


    Endometrios är ju en inflammatorisk sjukdom, vilket Socialstyrelsen också bekräftar i deras remissversion av nya riktlinjer för sjukdomen. Men INGENSTANS i de nya riktlinjerna följer de upp detta. Vid andra inflammatoriska sjukdomar kan patienter få dietist och kostråd men när det gäller endometrios, som ju är en jättevanlig sjukdom, så görs i regel inte detta. 


    (Endometrios är en sjukdom som innebär att celler liknande livmoderslemhinna finns på organ och skapar bland annat blödningar, inflammation och sammanväxningar. Symtom kan exempelvis vara svår mensvärk, värk vid ägglossning, värk som sprider sig till andra dagar i menscykeln/blir kronisk, samlagssmärtor, problem från urinblåsa och tarmar, trötthet, illamående. etc. Sjukdomen är jättevanlig! Ca 10-15 av alla med livmoder har endometrios) 


    Vad är era erfarenheter? Vi är några ideella föreningar som har gått ihop och skrivit ett svar till Socialstyrelsen ang detta och andra punkter vi tycker att de behöver förbättra i sina riktlinjer. Vi har gjort en namninsamling för att stötta det, skriv supergärna under det så vi kanske tillsammans kan göra skillnad! {#emotions_dlg.flower}


    Länk till namninsamlingen finns här: www.mittskifte.org/petitions/det-racker-inte-svar-till-socialstyrelsens-remissversion-av-nationella-riktlinjer-for-endometrios

Svar på tråden Kost och Endometrios