• Imsevimsemamma

    Hcg värde i vecka 6

    Jag är gravid i vecka 6 med tredje barnet och idag fick jag en akuttid hos gyn efter molande och hugg runt vänster äggstock som har kommit och gått i ett par dagar.

    Jag fick först göra en gynundersökning där allt såg ok ut, sen gjordes ett vul. Jag är alltså i dag i vecka 5+4 och på skärmen sågs enbart en tom hinnsäck som läkaren trodde var graviditeten?! Hon mätte aldrig uppklarningen så jag vet inte hur stor den var.

    Höger äggstock såg bra ut och sen kollade läkaren vänstersidan, vilket verkade svårt att hitta till en början. Tillslut så fann hon den och kollade flödet och det verkade också se bra ut. Hon ville att jag skulle lämna blodprov för att mäta hCG och bad mig att komma in om två dagar för att lämna ytterligare ett blodprov för att kolla stegring.

    Ikväll såg jag att resultatet hade kommit in och värdet ligger på 1300 IE/L är inte det alldeles för lite? Jag känner mig helt förstörd.. läkaren kommer inte ringa mig fören på fredag och lämna besked för att utesluta utomkveds.

    Finns det någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Hcg värde i vecka 6
  • EpicNurse

    Det är helt rimligt med ett värde på strax över 1000 när man endast ser en liten hinnsäck!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Imsevimsemamma
    EpicNurse skrev 2018-05-09 23:59:47 följande:

    Det är helt rimligt med ett värde på strax över 1000 när man endast ser en liten hinnsäck!


    Är det ett normalt värde för just den veckan? Jag tycker det låter lågt men jag är ingen expert och jag har aldrig mätt hcg tidigare. Tack för ditt svar EpicNurse! Det lugnar mig lite :)
  • Anonym (....)

    Fast borde man inte se någonting annat en bara en hinnsäck i v6? När ja var i v6 såg man en liten böna med tickande hjärta. Fast du kanske räknat fel på vilken vecka du är i . Lycka till

  • EpicNurse
    Imsevimsemamma skrev 2018-05-10 00:05:12 följande:

    Är det ett normalt värde för just den veckan? Jag tycker det låter lågt men jag är ingen expert och jag har aldrig mätt hcg tidigare. Tack för ditt svar EpicNurse! Det lugnar mig lite :)


    Det är i underkant men behöver absolut inte innebära att nåt är fel. Det är ju inte värdet i sig som är det viktiga utan utvecklingen. Att det fördubblas på 2 dygn.

    Sen brukar man, om läkaren är ok på ultraljud, kunna se ett foster i v 5+4, men inte alltid. Och ibland har man haft ägglossning lite senare än man räknat med, och de få dagarna gör stooor skillnad så tidigt.

    Ta inte ut något i förskott. Det är långt ifrån kört!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Imsevimsemamma
    Anonym (....) skrev 2018-05-10 07:14:03 följande:

    Fast borde man inte se någonting annat en bara en hinnsäck i v6? När ja var i v6 såg man en liten böna med tickande hjärta. Fast du kanske räknat fel på vilken vecka du är i . Lycka till


    Jo jag tycker att man borde ha sett åtminstone gulesäcken men hon zoomade aldrig in uppklarningen. Jag har använt mig av tempmetoden så jag vet när jag har haft ägglossning på ett ungefär.. Tack för ditt svar
  • Anonym (....)
    Imsevimsemamma skrev 2018-05-10 08:13:15 följande:

    Jo jag tycker att man borde ha sett åtminstone gulesäcken men hon zoomade aldrig in uppklarningen. Jag har använt mig av tempmetoden så jag vet när jag har haft ägglossning på ett ungefär.. Tack för ditt svar


    vi får hålla tummarna på att det är en liten där inne.
  • Imsevimsemamma
    EpicNurse skrev 2018-05-10 07:17:26 följande:

    Det är i underkant men behöver absolut inte innebära att nåt är fel. Det är ju inte värdet i sig som är det viktiga utan utvecklingen. Att det fördubblas på 2 dygn.

    Sen brukar man, om läkaren är ok på ultraljud, kunna se ett foster i v 5+4, men inte alltid. Och ibland har man haft ägglossning lite senare än man räknat med, och de få dagarna gör stooor skillnad så tidigt.

    Ta inte ut något i förskott. Det är långt ifrån kört!


    Ja, jag ska åka in så fort kvinnokliniken öppnar imorgon bitti och lämna provet så får vi se vad det visar.

    Hon förvarnade mig om att man inte alltid kan se något så tidigt, hon zoomade aldrig in hinnsäcken så man kunde se något men hon såg även att slemhinnan i livmodern var förtjockad men hon kollade aldrig mått eller någonting annat. Men hon tyckte det ändå såg normalt ut.

    Jag har använt mig av tempmetoden och jag har haft en tidigare ägglossning än vanligt enligt temp.

    Nej, jag vet att jag inte borde det. Jag har växtvärk imagen hela tiden, det är ett gott tecken såklart men jag kan ändå inte låta bli att känna mig ledsen och orolig.

    Tack för dina peppande ord!
  • Imsevimsemamma

    Nu har jag fått svar från läkaren och mitt hcg har bara ökat med 334 enheter på två dygn och ligger nu alltså på 1634 IE/L. På måndag ska jag in och lämna nya prover och vul. Jag börjar tappa hoppet..

  • Anonym (Mia)

    Oroa dig inte, än är det inte kört. Jag gjorde vul i v 6+0 där man bara såg hinnsäcken. 3 dagar senare såg man gulesäcken o fostret ????

  • Imsevimsemamma
    Anonym (....) skrev 2018-05-10 08:23:33 följande:

    vi får hålla tummarna på att det är en liten där inne.


    Jag var på undersökning igår, nu sågs en gulesäck men inget foster. Jag blev tillbakaflyttad och är tydligen bara i vecka 5+ några dagar enligt mätning. Enligt min sista mens så är jag i vecka 6+3 idag. Jag ska in på ett till vul om 1-2 veckor igen. Då ska det finnas aktivitet i magen om det inte har stannat av
  • Imsevimsemamma
    Anonym (Mia) skrev 2018-05-15 21:39:24 följande:

    Oroa dig inte, än är det inte kört. Jag gjorde vul i v 6+0 där man bara såg hinnsäcken. 3 dagar senare såg man gulesäcken o fostret ????


    Tack! Du ger mig hopp!
  • Imsevimsemamma
    linnea12533 skrev 2018-05-23 07:10:06 följande:

    Hur har det gått?


    Jag var inne i morse på en ny undersökning och där fanns en liten bebis på 8mm med ett tickande hjärta :)
  • linnea12533
    Imsevimsemamma skrev 2018-05-23 10:48:12 följande:
    Jag var inne i morse på en ny undersökning och där fanns en liten bebis på 8mm med ett tickande hjärta :)
    Underbart! Vilken vecka är du i nu?
  • Imsevimsemamma
    linnea12533 skrev 2018-05-23 11:27:35 följande:

    Underbart! Vilken vecka är du i nu?


    Jag blev tillbaka flyttad 5 dagar och går in i vecka 8 imorgon :)
  • Imsevimsemamma

    Jag ville bara uppdatera er lite. Efter att jag fick se hjärtslag på vul åkte jag in igen med en dålig magkänsla. Det visade sig att hjärtat hade slutat slå i vecka 7+5, alltså en vecka tidigare.

    Jag fick genomgå 3 cytotec behandlingar utan resultat, åkte in och ut från sjukhuset och blev inlagd i 4 dygn i väntan på operation. Nu är det gjort, i tisdags fick jag skrapas. Känns som en lättnad samtidigt som det är jobbigt stundvis.. Men känner ändå att jag är redo att lägga detta bakom mig.

    Nu väntar jag på negativt test så vi kan börja om från början igen. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan stickan visar negativt?

  • Anonym (Mia)

    Beklagar verkligen! Jag gjorde en skrapning efter en liknande händelse den 23/5. Gjorde ett test i söndags som var plus fortfarande men det var så svagt att jag fick stå i solljuset för att se det så jag räknar med att det är ner på onsdag då det är 4 veckor sedan.

    Stor kram

  • Delilah2001
    Imsevimsemamma skrev 2018-06-14 16:16:28 följande:

    Jag ville bara uppdatera er lite. Efter att jag fick se hjärtslag på vul åkte jag in igen med en dålig magkänsla. Det visade sig att hjärtat hade slutat slå i vecka 7+5, alltså en vecka tidigare.

    Jag fick genomgå 3 cytotec behandlingar utan resultat, åkte in och ut från sjukhuset och blev inlagd i 4 dygn i väntan på operation. Nu är det gjort, i tisdags fick jag skrapas. Känns som en lättnad samtidigt som det är jobbigt stundvis.. Men känner ändå att jag är redo att lägga detta bakom mig.

    Nu väntar jag på negativt test så vi kan börja om från början igen. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan stickan visar negativt?


    Beklagar! Efter mitt första missfall blev testet negativt inom en vecka. Efter det andra missfallet tog det över sex veckor innan testet blev negativt.

    Så det kan vara olika...
Svar på tråden Hcg värde i vecka 6