Varför blir vissa provocerade när man misstänker narcissism?
De flesta här på FL är väldigt förstående och hjälpsamma när människor ber om hjälp då de misstänker att deras partner, förälder, ex eller dylikt är narcissist. Men det finns en liten skara som tycks bli provocerade när någon påpekar det, och det har jag väldigt svårt att förstå.
Jag kan förstå att man blir ifrågasättande och t.o.m. provocerad när någon misstänker att t.ex. ett ex har borderline eller bipolär. Det är diagnoser som är relativt vanliga att en psykiatriker sätter på människor och därför är det mindre sannolikt att en person som är över 30 år och har borderline inte fått diagnosen. Dessutom brukar såna med dessa diagnoser ändå ha insikt i sin problematik och självmant söka hjälp.
Men när det gäller narcissism (kan inte alla varianter av narcissism som finns) så är det en helt annan sak. Den som t.ex. har narcissistisk personlighetsstörning är oförmögen att se sina egna fel och brister och har därför ingen självinsikt kring dessa problem, och söker därför aldrig hjälp för den. Det inte går personlighetsstörningen. Detta gör oundvikligen att det absoluta flertalet som är narcissister aldrig får någon diagnos satt. Då är det ju ofrånkomligt att de oftast är omgivningen som uppmärksammar detta i första hand.
Så därför så tycker jag inte att det är konstigt eller på något sätt provocerande att något ställer en hobbydiagnos på någon närstående, förutsatt att man kan presenter argument för varför man tror så som man gör.
Ps: ibland kommer det skribenter som undrar om det man beskriver i sin TS är känsligt för hen. För att reda ut det redan nu så svarar jag ja, det här är lite smått känsligt för mig. Om ni är snälla så berättar jag varför senare i tråden.