• Anonym (,)

Normalt att känna minskade fosterrörelser? Vecka 21

Har sen vecka 18 känt flera rörelser per dag men igår kände jag bara ett par stycken under dagen och idag har jag knappt känt något alls , endast lite svagt en endaste gång idag. Är detta normalt ??

• Svar på tråden Normalt att känna minskade fosterrörelser? Vecka 21
  • Anonym (ssk)

Från vecka 25 ska du känna dagligen. 

• RJEL

Lägg dig på sidan i nån timme, drick något kallt o vänta och se om du känner mer då.
    De är vad förlossningen säger att man ska testa. Tycker man fortfarande att de inte känns som förut så får man åka in på en koll.

Åkte in på en koll i v.30 och väl där inne så rörde han sig för fullt såklart.
    Men man ska alltid ringa till förlossningen om man känner minskad rörelse

• Anonym (,)
    Anonym (ssk) skrev 2018-05-10 20:06:14 följande:

Från vecka 25 ska du känna dagligen. 

Men är det normalt att inte känna dagligen innan vecka 25?
  • Anonym (,)
    RJEL skrev 2018-05-10 20:08:00 följande:

Lägg dig på sidan i nån timme, drick något kallt o vänta och se om du känner mer då.

De är vad förlossningen säger att man ska testa. Tycker man fortfarande att de inte känns som förut så får man åka in på en koll.

Upplevde du minskade rörelser?
  • Anonym (Alice)

Bebben kan ha vänt sig och lagt sig på något sätt så att det känns mindre.

Jag har känt dagligen i den veckan (har tre barn) fast olika tydligt.

Rörde bebis sig när du testade kallt vatten? Eller om du buffar, får du buff tillbaka?

• Anonym (,)
    Anonym (Alice) skrev 2018-05-10 20:17:00 följande:

Bebben kan ha vänt sig och lagt sig på något sätt så att det känns mindre.

Jag har känt dagligen i den veckan (har tre barn) fast olika tydligt.

Rörde bebis sig när du testade kallt vatten? Eller om du buffar, får du buff tillbaka?

Har inte testat kallt vatten än men nu när jag ligger ner kände jag lite mer rörelser men det har varit mycket mindre rörelser dom här dagarna än andra dagar
  • Anonym (Alice)
    Anonym (,) skrev 2018-05-10 20:20:51 följande:

Har inte testat kallt vatten än men nu när jag ligger ner kände jag lite mer rörelser men det har varit mycket mindre rörelser dom här dagarna än andra dagar

Skönt att du känner lite mer! Kan du be din bm om en extra koll? Det kan ju vara så att liten har vänt sig.
  • Anonym (,)
    Anonym (Alice) skrev 2018-05-10 21:16:30 följande:

Skönt att du känner lite mer! Kan du be din bm om en extra koll? Det kan ju vara så att liten har vänt sig.

Nja helst inte har precis varit på rul och dom brukar va ganska försiktiga med att göra flera ultraljud av någon anledning
  • ssa123

I v 21 är dom fortfarande så väldigt små. Kan vända vrida och fara så du känner mycket mindre.

Jag gjorde rul med 3e barnet v 20+4.

Hade kännt nått litet pirr innan, inte mycket alls.

På rul var hon så livlig så det tog superlångtid att mäta och kolla allt.

Men jag kände inte nått!

• RJEL
    Anonym (,) skrev 2018-05-10 20:11:54 följande:
    Upplevde du minskade rörelser?
    Aa ja hade inte känt nått på hela dan och det hände inget när jag låg på sidan så blev jätte orolig och åkte in. Men hans hjärta slog som de skulle o han rörde sig för fullt
  • Anonym (,)
    RJEL skrev 2018-05-10 21:53:01 följande:

Aa ja hade inte känt nått på hela dan och det hände inget när jag låg på sidan så blev jätte orolig och åkte in. Men hans hjärta slog som de skulle o han rörde sig för fullt

Hade det minskat dagen innan det också?
  • Anonym (,)

Känner mer rörelser efter att jag precis ätit. Vet inte varför?

• Anonym (Alice)
    Anonym (,) skrev 2018-05-10 21:27:38 följande:

Nja helst inte har precis varit på rul och dom brukar va ganska försiktiga med att göra flera ultraljud av någon anledning

Men bm känner med händerna om liten vänt sig. De brukar notera hur bebben ligger. Så du behöver inte göra ul för det.
  • Anonym (,)
    Anonym (Alice) skrev 2018-05-10 22:07:43 följande:

Men bm känner med händerna om liten vänt sig. De brukar notera hur bebben ligger. Så du behöver inte göra ul för det.

Ok har nästa besök i juni , ringde förra veckan och ville träffa bm men hon har inga tider förän nästa månad. Tror du jag kan kontakta en annan bm?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (,) skrev 2018-05-10 22:14:40 följande:

Ok har nästa besök i juni , ringde förra veckan och ville träffa bm men hon har inga tider förän nästa månad. Tror du jag kan kontakta en annan bm?

Det tycker jag absolut att du kan göra.
  • RJEL
    Anonym (,) skrev 2018-05-10 21:54:14 följande:
    Hade det minskat dagen innan det också?
    De kommer ja inte ihåg, men vissa dagar fortf så upplever ja att rörelserna minskar vissa dagar.
    Upplever inte alls att min bebis rör sig så ja inte kan sova elr rör sig så mkt att hela magen flyttar sig osv i slutet som alla säger.

Har tagit upp de hos min barnmorska och hon säger att bebisar är olika. Men senaste gången ja var där så tyckte hon att jag skulle åka in på en koll men allt va som de skulle och han rörde på sig.

Men du ska absolut få en tid hos din barnmorska elr åka in till förlossningen om du känner dig osäker
  • Anonym (M)

I v 21 är det helt ok att inte känna regelbundna rörelser. Man tillhör inte ens förlossningen i v 21 så att ringa dit är ingen mening.
  • Anonym (,)
    Anonym (M) skrev 2018-05-11 00:49:01 följande:

I v 21 är det helt ok att inte känna regelbundna rörelser. Man tillhör inte ens förlossningen i v 21 så att ringa dit är ingen mening.

Men är det normalt att helt plötsligt inte känna någon rörelse alls på en hel dag/dygn?
  • Anonym (,)

När du åkte in för koll, hade du testat att ligga på sidan då utan att känna något?
Svar på tråden Normalt att känna minskade fosterrörelser? Vecka 21