• albjornsdotter

Blödning v5+5 (v,6)

Hej! Jag och min sambo har sedan 4 år tillbaka försökt bli gravida i april gjordes en FET med en femdagars (blasto). detta är våran första återföring och även första gången som vi plussar. Vi plussade på testdagen som vi fått från IVF kliniken alltså 2/5 i onsdags 9/5 får jag en blödning. En blödning så som när jag har mens inte så att jag blöder igenom bindan men ändå påtaglig och med levratblod. Blödningen började brun och sedan röd. Blödningen avtog senare under efm och igår (10/5) var den mer som spottings och idag brun. Jag har inte haft märkbart ont utan mer den molvärk som jag känt sedan veckan innan plus och även efter pluset. Tog ett grav test idag och det visar posititv men det kan det tydligen göra i flera veckor även om man fått MF.

Idag kontaktade jag IVF kliniken  för att se om man kan göra ett VUL men...dem vill inte göra vul för dem menar på att dem ändå inget kan se eller göra utan rekomenderade att jag gör ett gravtest nästa vecka.... Barnmorskan på VC tyckte det verkade knepigt och att jag skulle ringa kvinnoklinken, Kvinnokliniken hade dock inga telefontider... Så nu står vi här inför en helg... och är tok oroliga. jag har inte kunnat jobba då tankarna och känslorna härjar fritt...

Vart kan jag vända mig? är det helt omöjligt att se idag? (sista mens 30/3 återföring av femdagars blasto 19/4)

Vet inte vart jag ska ta vägen.

• Svar på tråden Blödning v5+5 (v,6)
  • Anonym (Håller tummarna)

Tyvärr är det ju så. Att det inte går att se eller avgöra om allt är ok eller ej så här tidigt. Vul är därför onödigt. Det kan mkt väl vara en helt ofarlig blödning och du fortfarande är gravid eller så har det tyvärr avstannat. Enda sättet att kunna se så här tidigt är genom uppföljande blodprov med två dgr mellanrum där man ser om hcg stiger som det ska.

Annars är det att använda billiga stickor hemma. Om de gravtesten blir starkare och starkare dagarna som kommer är chansen god att allt är bra. Blir de svagare har de antagligen tyvärr stannat av.

Terror att ruva och gå igenom allt detta. Jag vet, själv varit där. Även själv haft blödningar. Både där det gått bra sedan och där det tyvärr gått dåligt. Håller tummarna!

• Kronärtskockan

I 5+5 såg min tjejkompis när hon gjorde vul, de såg t.o.m hjärtat slå. Väldigt liten rackare men den syntes! Behöver inte vara så för alla. Bor du i Sthlm? Isåfall har du oändliga möjligheter att boka privat ultraljud!

• Kronärtskockan
    Anonym (Håller tummarna) skrev 2018-05-11 12:59:08 följande:

Tyvärr är det ju så. Att det inte går att se eller avgöra om allt är ok eller ej så här tidigt. Vul är därför onödigt. Det kan mkt väl vara en helt ofarlig blödning och du fortfarande är gravid eller så har det tyvärr avstannat. Enda sättet att kunna se så här tidigt är genom uppföljande blodprov med två dgr mellanrum där man ser om hcg stiger som det ska.

Annars är det att använda billiga stickor hemma. Om de gravtesten blir starkare och starkare dagarna som kommer är chansen god att allt är bra. Blir de svagare har de antagligen tyvärr stannat av.

Terror att ruva och gå igenom allt detta. Jag vet, själv varit där. Även själv haft blödningar. Både där det gått bra sedan och där det tyvärr gått dåligt. Håller tummarna!

Att gravtesten blir starkare och starkare eller tvärtom har ingenting att göra med hur det går med grav! Mina test blev ibland starka och ibland svaga och nu är jag i vecka 15 och allt ser toppen ut.
  • Anonym (Fp)

Fy vad jobbigt! Också varit i samma sits men det gick bra!! Hade blödningar vid flera tillfällen i v 6-10 men nu är jag i v 36 och allt har sett bra ut. Vi gjorde VUL i 6+1 och såg hjärtat slå. Så om några dagar kan man nog se om allt står rätt till.

Lycka till!!!

• albjornsdotter

Tack för era svar. Jag antar att man får sätta upp delmål, vila under helgen och testa på måndag och hoppas på det bästa. Vi är givetvis galet oroliga... VUL var bokat till den 23/5 men hoppas att dem kanske kan boka om det till slutet av nästa vecka. Bor i Örebro och tyvärr verkar det inte finnas så mycket valmöjligheter än dem jag provat...

Kronärtskockan skrev 2018-05-11 13:13:45 följande:
    Att gravtesten blir starkare och starkare eller tvärtom har ingenting att göra med hur det går med grav! Mina test blev ibland starka och ibland svaga och nu är jag i vecka 15 och allt ser toppen ut.
    Inte som facit, men vet många inkl jag själv som kunnat se på testerna om de blir starkare eller ej som de borde. Självklart inget facit och självklart ingen garanti för att man föder ett friskt barn i slutänden. Men det skrev jag inte heller. De gånger mina tester varit svaga länge utan att stegra har det inte heller gått bra. Missfall och utomkveds. De gånger testen blivit starkare och starkare har det gått bra. Det ger en indikation på om hcg stiger som det ska eller ej. Återigen ingen garanti, men en fingervisning. Nu pratar vi första veckan/veckorna efter td. Särskilt om man tjuvtestat innan td och sedan följer det. Sedan om ett test dippar här och var, särskilt om det har annat lotnr eller tom annat märke är en annan sak. Jag menar flera testet tagna varannan dag som inte blir starkare.
  • albjornsdotter
    Anonym (Fp) skrev 2018-05-11 13:25:26 följande:

Fy vad jobbigt! Också varit i samma sits men det gick bra!! Hade blödningar vid flera tillfällen i v 6-10 men nu är jag i v 36 och allt har sett bra ut. Vi gjorde VUL i 6+1 och såg hjärtat slå. Så om några dagar kan man nog se om allt står rätt till.

Lycka till!!!

Hade du också ''klumpar'' ''levrat''? hoppas såå att det går bra för oss. Men man blir ju så galet orolig..
  • albjornsdotter
    Anonym (Håller tummarna) skrev 2018-05-11 12:59:08 följande:

jag förstår vad barnmorskan på kliniken menar, men detta att inte veta.. det tär något hemskt. Som du säger, ren terror hela ruvningen... hoppas på att kunna tidigare lägga det planerade VUL:et iaf till slutet av kommande vecka. Hur räknar man när man gjort FET? Får höra olika hela tiden..
    albjornsdotter skrev 2018-05-11 14:57:28 följande:

jag förstår vad barnmorskan på kliniken menar, men detta att inte veta.. det tär något hemskt. Som du säger, ren terror hela ruvningen... hoppas på att kunna tidigare lägga det planerade VUL:et iaf till slutet av kommande vecka. Hur räknar man när man gjort FET? Får höra olika hela tiden..

Ja det är hemskt. Går ju inte tänka på annat. Jag tycker klinikerna skjutit på vul sedan vi började med detta. Med första barnet (nio år sedan!) var vul nästan en vecka tidigare än nu sista gången. Jag hann faktiskt boka ett privat vul innan klinikens vul var just pga blödningar. Allt såg fint ut. Men prata med kliniken och förklara hur dåligt du mår. Kan ju inte bli mer än nej och att du får vänta.

Jag räknar insättning som 2+0 plus sedan hur många dagar den är odlad. Så 2+5 på insättningsdagen då du har en femdgrs. Så rd 1 = 2+6 osv. Har stämt för mig iaf.
Svar på tråden Blödning v5+5 (v,6)