• Linn1987

    Hur sluta nattamma?

    Känner mig villrådig, fick vårt första barn i oktober som nu är snart sju månader.

    Han har hela tiden varit väldigt beroende av bröstet, speciellt vid insomning och på natten. Nu ammar jag nästan inget dagtid, men fortfarande är han helt beroende av detta för att somna, och vid två-tre tillfällen nattetid. Inga ?sömnmetoder? verkar fungera, han gallskriker sig blå om han inte får bröstet.

    Bvc rekommenderar att man ska vänja dem av vid detta runt den här åldern men känns hopplöst att få det att fungera. Han tar inte napp eller flaska så det verkar inte heller vara ett alternativ.

    Skulle vilja höra om någon är/varit i liknande situation och har några tips?

  • Svar på tråden Hur sluta nattamma?
  • Ina82

    Mina tips är

    Låt pappa sköta natten - möjlighet till amning finns inte.. eller

    Sluta nattamma när du slutat amning helt.

    Inget annat har fungerat för mig och mina barn.

  • skoskaft

    Exakt detta problem har vi också med vår 8 månaders gamla baby, vaknar några gånger per natt, alltid gråtande, och måste suga för att överhuvudtaget kunna sluta gråta och somna om.

    Vill också gärna hör fler tips

  • trash panda

    Jag valde att ignorera BVC totalt i den frågan eftersom deras rekommendation om att sluta med nattamning enbart är baserad på att bebisarna inte förgås av akut blodsockerfall efter 6 månaders ålder och att det därmed är fysiskt möjligt att förvägra dem mat på natten. Amning är mer än bara käk, om du orkar amma och barnet vill så fortsätt.

  • Snuttis2

    Sitter själv i liknande sits med en snart 10 mån bebis här. Kan vakna allt från 2-10 g på natten o vill snutta. Jag har bestämt att sluta natt amma men vill o kommer fortsätta erbjuda dagtid. Detta då jag upplever att det sitter mkt trygghet o anknytning i amningen och då jag har en extremt mammig son .

    Min plan blir att sluta erbjuda bröstet nu i början på juni . Min man kommer ha lite semester då o jag tänker att det kan passa bra om nätterna blir kaotiska. Om vi gör den ändringen i juni så borde det hinna landa innan nästa stora förändring kommer i augusti då jag ska börja jobba.

    I nuläget ser vår kvällsrutin ut så här:

    Kl 20 tvätt, blöjbyte o pyjamas

    Sen godnatt bok o sånger i sängen

    Sen ammar jag o lillen somnar

    Jag funderar på detta nu :

    Kl 19:45 gröt, för att mätta extra mkt.

    Kl 20 tvätt blöjbyte o pyjamas

    Läsa bok

    Amma sittandes med tänd lampa

    Släcka o sjunga våra sånger

    Läste om någon som vande med rutinen att Är lampan släckt erbjuds inte bröstet= släckt är natt, medan är lampan tänd -betyder dagtid o då är bröstet ok!

    Oavsett vad man väljer så Jag tror på att skapa sig en igenkännande rutin.

    Min sonen vägrar napp o flaska annars hade jag satsat på det(eller inte ens haft detta problem då kanske)?!

    Vi har sista månaderna introducerat ett kramdjur - snutte kanin som alltid är med i sängen.

    Jag lyssnar mkt på Pampers barnvagns promenader med Louise Hallin , något jag varmt kan rekommendera. Hon är ju både ssk, barnmorska, lärare o psykoterapeut och känns otroligt klokt i sitt föräldra-barn resonemang .

    Gällande ammning, så förespråkar hon att man tar striden själv alltså att jag själv behöver möta min son i den nya rutinen och finnas där/stadig i förvirringen och frustrationen som kommer. Vet att jag kommer tycka att detta blir skit jobbigt men samtidigt så tror jag att det är rätt för mig i alla fall! Alternativet att mamma som sovit varje natt med lilleplutt istället försvinner en natt eller två tror jag kommer känns ännu värre för min son.

Svar på tråden Hur sluta nattamma?