• gladtjeej

    Kolsyrat vatten till barn.

    Min tjej på 4 älskar allt med kolsyra, och ibland får hon ramlösa/Loka. Läste på en flaska idag att ett barn under 7 år inte ska dricka det regelbundet. Vad menas med regelbundet? Hon får någongång ibland, kanske lite 1-2 gånger i veckan, inga mängder men ja, lite grann.

    Ska jag sluta ge henne?

  • Svar på tråden Kolsyrat vatten till barn.
  • Mascaraklumpar

    Fluorhalten i vattnet är för hög för små barn. Det är inte farligt för hälsan, men så länge de permanenta tänderna bildas finns det risk att ett för högt fluorintag leder till fläckar på tänderna som sedan kvarstår hela livet. (Sen är kolsyran lite sur vilket också ger en ökad risk för karies, men det är inte anledningen till varningstexten.)

    Vill ni fortsätta ge henne bubbelvatten så kanske sodastream är ett alternativ? 

  • Anonym (xXx)

    Ang flouret: Min mamma som arbetar som tandläkare såg på en sån där färdig kolsyrat vatten en gång (kommer inte ihåg vilken sort) att den flaskan hade mer fluor per någonting än vad vanligt flourskölj har. 

  • Mascaraklumpar
    Anonym (xXx) skrev 2018-05-11 14:13:14 följande:

    Ang flouret: Min mamma som arbetar som tandläkare såg på en sån där färdig kolsyrat vatten en gång (kommer inte ihåg vilken sort) att den flaskan hade mer fluor per någonting än vad vanligt flourskölj har. 


    Det låter dock osannolikt, undrar om hon inte tänkte fel då? Läkemedelkoncentrationer anges ofta i mg/ml, men när det gäller mineralvatten anges salterna i mg/liter, så t.ex. 2 mg fluor i vattnet blir således tusen gånger så svagt som fluorskölj med 2 mg.
  • gladtjeej

    Okej! Tack för svar! Tror inte de mängder hon druckit kan ha påverkat. Men ska inte köpa hem så är problemet löst. Har tänkt att det är bättre att hon får vatten än läsk. Läsk är ju inte bra på andra områden.

  • Anonym (A)

    Köp en Soda Streamer och bubbla själv. Då blir det ju samma flourhhalt som kranvattnet.

  • Carabellis kusp

    Jag som tandläkare kan tipsa om att Ramlösa har väsentligt mer fluor än Loka, Premier med flera. Vill även rätta en tidigare skribent; kolsyrat vatten ger absolut inte karies, inte heller frätskador. Eventuell smaksättning kan vara sur och ge lite ökad risk för frätskador, men inte i närheten av den nivå som läsk orsakar. Det är det surhetsreglerande medlet, fosforsyra eller citronsyra, i läsk som fräter och effekten är den samma även för lightläsk.

    Ge barnen Loka naturell så blir det låg fluorhalt och inga frätskador.

Svar på tråden Kolsyrat vatten till barn.