• Törnrosa87

    Gravid och tappar känslor för sambo

    Hej alla! Jag har fått ett stort problem. Jag har börjat tappa mina känslor för min sambo, vi bråkade igår och han sa saker som han idag ångrar. Det jag funderar på är om det kan bero på gravidhormonerna eller om jag bara helt enkelt tappat det för honom. Kan säga att han inte varit jättesnäll mot mig tidigare i förhållandet, då han varit otrogen osv men det är förbi nu, det är ju bara det att tilliten fortfarande inte finns till 100%, han vill heller inte ha sex med mig längre vilket sårar mig jättemycket (har inte hunnit få någon mage) vi har väl sex kanske 2 ggr i månaden vilket är alldeles för lite för mig. Behöver verkligen närheten och kärleken för att jag ska kunna känna mig lite älskad i denna tid.

    Har ni varit med om liknande? Innan hade vi det hur bra som helst så förstår inte riktigt vad som försiggår.. vi kollar dessutom på hus, eftersom vi ska bli tre men det känns inte riktigt bra det heller när jag inte ens vet vad jag känner för honom och han inte verkar attraheras av mig längre, och man blir så fruktansvärt arg på sig själv när man känner såhär och samtidigt väntar barn. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Gravid och tappar känslor för sambo
  • Olivera

    Testa parterapi nu med en gång! Finns att få vis kommunen, sök på familjeterapi och så er kommun.

    Det är lättare att lösa ju tidigare ni tar tag i det, det kommer ju mycket framöver för er, och det är en utmaning att få första barnet !

    Lycka till!!

  • Anonym (:()

    Det låter hemskt.. Jag förstår att du känner att du inte kan lita på honom. Håller med ovanstående med.

    Varför vill han inte ha sex med dig?

  • Anonym (Känner igen mig)

    Hej!

    Jag känner igen mig lite grann i vad du skriver, det här med att tappa känslor. Vi har däremot aldrig haft ett dåligt förhållande och han har alltid varit snäll. Men det här med att man känner att man tappar känslor känner jag igen, sen jag blev gravid har jag också haft liknande tankar och minsta lilla grej som händer kan jag vrida till att jag kanske inte känner något för honom. Jag tycker inte han är samma kille längre osv. Men i själva verket är han precis den han alltid varit och den jag alltid älskat. Jag har läst en del om detta och vad jag förstått är det inte helt ovanligt att man som gravid kan känna såhär men att det har med hormoner att göra och att man helt plötsligt blir sig själv igen. Så jag väljer att tro att jag snart kommer att hitta tillbaka till mina känslor och att detta bara är min kropp som spelar mig ett spratt, jag har varit öppen mot min kille om detta och han försöker åtminstone förstå även om det är svårt för honom.

    Skulle det visa sig vara annorlunda - den dagen den sorgen.

    Däremot kanske du ska fundera på om du verkligen vill vara tillsammans med och ha barn med någon som inte är snäll mot dig, varit otrogen och inte vill ha din närhet. Men det är självklart upp till dig och jag har ingen rätt att bedöma det.

    Lycka till och hoppas det känns bättre snart.

  • Anonym (Anonym)

    Jag har också känt så under graviditeten och jag tror absolut att det hade med hormoner att göra. Jag kände ändå innerst inne någonstans att dom känslorna bara var en bluff så jag har bara väntat ut det. Däremot en tid strax efter barnet var fött så kände jag faktiskt att alla känslor för pappan var borta, mådde jättedåligt över att jag kände så men jag ville knappt ha honom i närheten. Jag tror att han också tappade känslorna ett tag men allt gick över efter någon månad och vi älskar varandra precis som innan, men jag tror allt beror på hormoner och den stora omställningen att bli föräldrar.

    Känner du att din partners otrohet har ett finger med i spelet till varför du känner som du gör? Man blir ju extra känslig och övertänker allt när man är gravid så normalt kanske du har lagt det bakom dig men att det ändå blossar upp nu.

    Sen om sexet då får ju du respektera att han inte har lust just nu, jag hade noll sexslust typ hela graviditeten och hade han ansett att de få gånger vi låg med varandra var för lite hade jag tyckt att han var en jävla gris, som tur var så verkade han förstå mig (eller iallafall vara smart nog att hålla tyst och gilla läget). Det kan ju inte vara meningen att han skall ställa upp på sex för att du skall känna dig omtyckt. Du får tänka att det är en enorm omställning för honom också att ni skall ha barn, tankarna kanske går i helt andra banor än sex just nu.

  • Törnrosa87
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-11 20:50:00 följande:

    Jag har också känt så under graviditeten och jag tror absolut att det hade med hormoner att göra. Jag kände ändå innerst inne någonstans att dom känslorna bara var en bluff så jag har bara väntat ut det. Däremot en tid strax efter barnet var fött så kände jag faktiskt att alla känslor för pappan var borta, mådde jättedåligt över att jag kände så men jag ville knappt ha honom i närheten. Jag tror att han också tappade känslorna ett tag men allt gick över efter någon månad och vi älskar varandra precis som innan, men jag tror allt beror på hormoner och den stora omställningen att bli föräldrar.

    Känner du att din partners otrohet har ett finger med i spelet till varför du känner som du gör? Man blir ju extra känslig och övertänker allt när man är gravid så normalt kanske du har lagt det bakom dig men att det ändå blossar upp nu.

    Sen om sexet då får ju du respektera att han inte har lust just nu, jag hade noll sexslust typ hela graviditeten och hade han ansett att de få gånger vi låg med varandra var för lite hade jag tyckt att han var en jävla gris, som tur var så verkade han förstå mig (eller iallafall vara smart nog att hålla tyst och gilla läget). Det kan ju inte vara meningen att han skall ställa upp på sex för att du skall känna dig omtyckt. Du får tänka att det är en enorm omställning för honom också att ni skall ha barn, tankarna kanske går i helt andra banor än sex just nu.


    Skönt att det löste sig för dig! Jag känner absolut att jag tänker och övertänker mer än vanligt så absolut att det kan vara en faktor. Men detta med sexet har hållt på i ett helt år och är i vecka 11 så kan ju inte ha något med det att göra direkt:/ och absolut att man kan ha perioder där man är mindre sugen men kanske inte i ett helt år.. och mena mest att nu behöver man just den där närheten lite extra just för att man inte kanske känner sig så himla attraktiv som gravid.
Svar på tråden Gravid och tappar känslor för sambo