• Mailo

    Allmän förskola

    Har precis ansökt om allmän förskola till vår blivande 4 åring, har haft honom hemma så här långt men nu är vi redo. Vi tänkte ta allmän förskola på 15 timmar vecka som det är då jag fortfarande är hemma med lillasystern då hon blir 1 år i juni. Det vi kom l tänkte på var, kan man bara öka upp timmarna sen när även lillasyster börjat o det är dag för mig att ge mig ut o jobba igen? Eller måste jag ansöka om " ny plats" då? Borde jag väl inte behöva, utan då går de väl bara över till att vi får betala för platsen och att hans timmar utökas? Någon som vet hur de ligger till? Försökte få tag på den ansvarige idag, men misslyckades.

  • Svar på tråden Allmän förskola
  • Anonym (Knivstabo)

    Det är olika i olika kommuner. I min kommun måste man söka en ny plats om man vill gå vanlig förskola. Har man en plats och vill gå ner till enbart allmän förskola måste man säga upp sin riktiga plats. Barn som går 15-timmar för att deras föräldrar är föräldralediga fortsätter betala full taxa här. I gengäld får de själva välja tider, allmän förskola är alltid 8-11 fem dagar i veckan.

  • legomum

    Nej du har en plats på förskolan och behöver således inte söka ny plats utan öka tiden bara.

  • Brumma

    Som "knivstabo" skriver är det olika från kommun till kommun.

    Där jag bor så är platsen samma - dvs om man börjar allmän förskola är det bara att öka på om man är i behov av (samt har rätt till). Men jag tror det krävs två månaders framförhållning pga planeringen.

    Hos oss går 15-timmarsbarnen 9-14 tre dagar i veckan. Vilka dagar bestämmer förskolan men de är mkt lyhörda för önskemål. Vi har med våra sammanlagt 4 år (två olika barn) med allmän förskola alltid fått de dagar vi bett om samt fått gehör om vi inte varit nöjda.

    Det brukar finnas bra information på kommunens hemsida.

  • legomum
    Brumma skrev 2018-05-12 11:33:36 följande:

    Som "knivstabo" skriver är det olika från kommun till kommun.

    Där jag bor så är platsen samma - dvs om man börjar allmän förskola är det bara att öka på om man är i behov av (samt har rätt till). Men jag tror det krävs två månaders framförhållning pga planeringen.

    Hos oss går 15-timmarsbarnen 9-14 tre dagar i veckan. Vilka dagar bestämmer förskolan men de är mkt lyhörda för önskemål. Vi har med våra sammanlagt 4 år (två olika barn) med allmän förskola alltid fått de dagar vi bett om samt fått gehör om vi inte varit nöjda.

    Det brukar finnas bra information på kommunens hemsida.


    Fast det stämmer inte om att man måste säga till 2 månader innan.

    Du kan vara arbetssökande och få jobb och börja imorgon.... då är det bara öka tiden.
  • Brumma
    legomum skrev 2018-05-12 13:22:01 följande:

    Fast det stämmer inte om att man måste säga till 2 månader innan.

    Du kan vara arbetssökande och få jobb och börja imorgon.... då är det bara öka tiden.


    Därav jag skrev "jag tror'... ;)

    Fast det där är lite olika beroende på kommun. Vissa kommuner har tex den 20e varje månad som sist ändringsdag för nästa månad. En del har fem dagar innan. Det finns ingen övergripande regel för hur alla kommuner skall göra (vad jag vet - har jag fel får du gärna länka ), liksom det tex är upp till varje kommun hur de lägger upp hur den allmäna förskolan eller hur många timmar man som arbetslös får ha barnet på förskola (dock är minimum 15h har jag för mig, men vissa kommuner har fler).

    Däremot har du förmodligen rätt i att det inte är så mycket som två månader. Detta var vad jag mindes men som jag skrev var jag inte säker. Alltså kan mitt minne spela mig ett spratt :)
Svar på tråden Allmän förskola