• Anonym (ts)

plötslig yrsel?

Är en tjej på 20 år som inte har haft problem med yrsel förut. Men imorse vaknade jag av att det snurrade till i ett par sekunder när jag vände mig om i sängen, väldigt obehagligt :/ Nu på kvällen böjde jag ner huvudet och då kom det igen, i några sekunder. Märker att det liksom börjar snurra lite så fort jag t ex böjer bak huvudet, nu vågar jag nästan inte gå och lägga mig. 
    Vad kan det vara? Har fått fram ''lägesyrsel'' på google men jag vet inte? Har sen igår kväll haft lite ont i ena örat, känns som om det är en finne eller liknande där inne, kan det ha med saken att göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-12 03:06
    Har läst lite mer om detta nu, är nog 99% säker på att det är lägesyrsel/kristallsjuka, det började precis när jag vaknade, höll på i ca 5 sek. Sen dess har jag känt början till yrsel om jag lägger huvudet i ett visst läge, särskilt snett framåt (så jag vaknade också).

Lär det gå över av sig självt inom en snar framtid? Är inte så kul att hela tiden behöva tänka på detta :/ Har läst att man kan lösa det genom att slunga sig åt olika håll men just de lägena utlöser inte yrseln. Dessutom tänker jag att dessa kristaller då kan hamna ännu mer fel kanske? Kan de försvinna av sig själva?

Tvivlar på att detta har med örat att göra som jag skrev tidigare, då jag nu tydligt känner att värken i örat beror på en vanlig finne.

• Svar på tråden plötslig yrsel?
  • Anonym (ts)
    Salmiakk skrev 2018-05-11 17:59:10 följande:

Ja, örat är troligen "boven" i dramat.

Ja, det låter ju logiskt. Det är svårt att beskriva men det gör främst ont när man trycker på örat underifrån, som att det skulle sitta en finne i örat, eller så är det nån annan inflammation kanske. Fast det är inte långt in i örat, ganska ytligt, jag har försökt känna om jag har något där men känner inget särskilt, bara att det gör ont när man trycker på det. Har lite ont i halsen på den sidan också. Sedan kom den här yrseln också, då kopplar man ju lätt ihop örat med yrsel.

Använder ''in ear''-hörlurar, ibland när även jag nyligen duschat, kan detta göra att det blir inflammerat i hörselgången?
  • Kirenaj68
    Anonym (ts) skrev 2018-05-11 17:36:40 följande:

Är en tjej på 20 år som inte har haft problem med yrsel förut. Men imorse vaknade jag av att det snurrade till i ett par sekunder när jag vände mig om i sängen, väldigt obehagligt :/ Nu på kvällen böjde jag ner huvudet och då kom det igen, i några sekunder. Märker att det liksom börjar snurra lite så fort jag t ex böjer bak huvudet, nu vågar jag nästan inte gå och lägga mig. 
    Vad kan det vara? Har fått fram ''lägesyrsel'' på google men jag vet inte? Har sen igår kväll haft lite ont i ena örat, känns som om det är en finne eller liknande där inne, kan det ha med saken att göra?

Gå in på 177.se och sök på kristaller i innerörat. Hur känns nacken för övrigt? Nerverna i nacken är mycket känsliga och kan lätt orsaka yrsel.
  • Anonym (ts)
    Kirenaj68 skrev 2018-05-11 18:19:24 följande:
    Gå in på 177.se och sök på kristaller i innerörat. Hur känns nacken för övrigt? Nerverna i nacken är mycket känsliga och kan lätt orsaka yrsel.
    Jag har en del nackproblem sen tidigare pga felbelastning, har varit hos sjukgymnast för det som sa att musklerna på ena sidan hela tiden försöker kompensera något genom att vara spända, men det har jag haft sen jag var ca 13 så jag tänker att det är märkligt om sånna här yrselattacker skulle komma nu plötsligt pga det? 

Kristaller läste jag lite om idag, de verkar stämma in en del på symtomen jag har, att yrseln kommer när man t ex böjer bak huvudet eller vänder på sig. Det jag funderar på är det här med smärtan i örat, för yrseln verkar komma från samma sida som det örat.
  • Kirenaj68
    Anonym (ts) skrev 2018-05-11 18:32:18 följande:
    Jag har en del nackproblem sen tidigare pga felbelastning, har varit hos sjukgymnast för det som sa att musklerna på ena sidan hela tiden försöker kompensera något genom att vara spända, men det har jag haft sen jag var ca 13 så jag tänker att det är märkligt om sånna här yrselattacker skulle komma nu plötsligt pga det? 

Kristaller läste jag lite om idag, de verkar stämma in en del på symtomen jag har, att yrseln kommer när man t ex böjer bak huvudet eller vänder på sig. Det jag funderar på är det här med smärtan i örat, för yrseln verkar komma från samma sida som det örat.
    Förlåt mig. 1177.se ska det så klart vara. Jag hade vissa problem med mitt höger öra för några år sedan som gjorde att jag hörde vissa saker dovt samt kände en viss yrsel. En väninna nämnde då kristaller i örat. Även min mor hade dessa problem. Det gick över efter några dagar och jag kände av det endast periodvis efteråt. Nu har jag inte känt av det på länge, men är du rolig ska du ta upp det med din läkare.
  • Anonym (ts)

Har läst lite mer om detta nu, är nog 99% säker på att det är lägesyrsel/kristallsjuka, det började precis när jag vaknade, höll på i ca 5 sek. Sen dess har jag  känt början till yrsel om jag lägger huvudet i ett visst läge, särskilt snett framåt (så jag vaknade också). 

Lär det gå över av sig självt inom en snar framtid? Är inte så kul  att hela tiden behöva tänka på detta :/ Har läst att man kan lösa det genom att slunga sig åt olika håll men just de lägena utlöser inte yrseln. Dessutom tänker jag att dessa kristaller då kan hamna ännu  mer fel kanske? Kan de försvinna av sig själva?

• Långbenopluto
    Anonym (ts) skrev 2018-05-12 03:05:45 följande:
    Har läst lite mer om detta nu, är nog 99% säker på att det är lägesyrsel/kristallsjuka, det började precis när jag vaknade, höll på i ca 5 sek. Sen dess har jag  känt början till yrsel om jag lägger huvudet i ett visst läge, särskilt snett framåt (så jag vaknade också). 

Lär det gå över av sig självt inom en snar framtid? Är inte så kul  att hela tiden behöva tänka på detta :/ Har läst att man kan lösa det genom att slunga sig åt olika håll men just de lägena utlöser inte yrseln. Dessutom tänker jag att dessa kristaller då kan hamna ännu  mer fel kanske? Kan de försvinna av sig själva?
    Ring sjukgymnasten på din vårdcentral på måndag så får du tips vad du kan göra för att påskynda läkningen.
  • Anonym (asdf)

Gå till din vårdcentral. Läkaren där kan enkelt göra manövern på dig så du får kristallerna på rätt plats och slipper få yrsel.
  • Kirenaj68

Vänininnan jag nämnde brukade lägga huvudet på sned med det skadade örat uppåt . Sedan dunkade hon sig i huvudet försiktigt med näven så att kristallerna föll på plats.  Ungefär som när man har vatten i örat. Men det funkade inte på mig. Det gjorde läget snarare värre. Så den metodens funktionalitet är nog individuell.
    Jag sade tidigare att mina problem gick över efter några dagar, men nu när jag har tänkt efter lite dröjde det nog uppåt två veckor innan mitt öra var helt stabilt igen. Men jag tycker att du ska följa insändare Salmiakks råd. Kontakta din sjukgymnast.
  • Anonym (ts)

Tack för svaren, jag var helt säker på att jag även denna morgon skulle vakna med yrsel. Men den verkar faktiskt ha försvunnit över natten. Har böjt mig åt alla möjliga håll men yrseln verkar inte vara kvar. Kanske tillfällig kristallsjuka, om man kan ha det endast i en dag?

• Kirenaj68
    Anonym (ts) skrev 2018-05-12 16:09:37 följande:

Tack för svaren, jag var helt säker på att jag även denna morgon skulle vakna med yrsel. Men den verkar faktiskt ha försvunnit över natten. Har böjt mig åt alla möjliga håll men yrseln verkar inte vara kvar. Kanske tillfällig kristallsjuka, om man kan ha det endast i en dag?

Det är nog möjligt, eftersom jag själv kunde känna av det under korta perioder. Men gott att din yrsel har försvunnit
Svar på tråden plötslig yrsel?