• Anonym (?)

låg teoretisk begåvning - relevant stöd?

Är det någon, förälder eller lärare, med erfarenhet av *fungerande* stöd för barn med låg teoretisk begåvning i skolan eller hemma? Försökt läsa på om detta och inte hittat mycket om vad som konkret kan underlätta. OK, förutsägbar struktur, studiero och mindre grupper kan man väl räkna ut men när det inte räcker?

Har närstående barn där detta troligen är "problemet" och den hjälp som erbjuds är extratimmar med samma pedagogik, vilket inte hjälpt de år det erbjudits. Trots många timmars skolarbete i veckan förstår barnet helt enkelt inte vissa saker som de behöver kunna. Det är inte koncentrationsproblem (även om den bäste tröttnar efter långt pluggande), ADHD eller liknande som skolan pratade om i början. Barnet har bara mycket svårt för abstrakta resonemang och det har bara gett mer problem för varje skolår.

• Svar på tråden låg teoretisk begåvning - relevant stöd?
  • Anonym (Jgzjgzjzg)

Är vanlig skolgång rätt för barnet? Kanske är särskola ett bättre alternativ?

• Anonym (?)
    Anonym (Jgzjgzjzg) skrev 2018-05-11 18:49:57 följande:

Är vanlig skolgång rätt för barnet? Kanske är särskola ett bättre alternativ?

Salmiakk skrev 2018-05-11 18:50:08 följande:

Är det en lindrig utvecklingsstörning?

Nej, "låg teoretisk begåvning"-begreppet syftar inte på att ligga under gränsen för begåvningshandikapp/särskola utan om att ligga i det nedre spannet av normalbegåvning. Vad jag kunnat läsa mig till gäller det 10-15% av befolkningen. Man behöver inte ha några större problem i det dagliga livet men har ofta stora problem med abstrakta resonemang.

När jag själv gick i skolan fanns inget underkänt betyg och även barn med dessa svårigheter fick avgångsbetyg i grundskolan, och klarade inte sällan en praktisk gymnasieutbildning med få teoretiska moment. (Jag gissar med facit i hand att det varit så med flera av barnets äldre släktingar.) Men vad jag kan förstå krävs med dagens betygssystem de teoretiska (och därmed "svåra"/oöverstigliga) momenten för att få godkänt i alla skolämnen i grundskolan. Och det finns liksom inga alternativ idag, vad gör man om man inte kan få grundskolebetyg och inte kan jobba på familjeföretaget typ.

Enligt Skolverket SKA skolan se till att alla barn klarar kunskapskraven men hur det ska gå till är tydligen inte så klart.

• Less is more

Såg en dokumentär för några år sedan om vuxna personer melkan 20-50 år i England som aldrig lärt sig läsa trots att de kämpat på i skolan i många år. Det var fascinerande för de verkade helt normalbegåvade när de intervjuades.

Programmet gick ut på att en pedagog gett dig den på att hen skulle lära dessa personer att läsa.

Om jag inte minns fel fick de lära känna personerna först och ta reda på vilka sinnen som hjälpte varje person till kunskap. Tex att känna på bokstavsmodeller - undervisningen blev mer praktisk på olika sätt och individuellt utformad.

Nu kanske ditt barn redan kan läsa och skriva . Men hittar jag en länk så kan jag länka.

Annars kan det ju inte vara lätt för er att fixa skola och plugg om ni annars jobbar också. Och barnet behöver ju också en fritid och få ha roligt också.

• Anonym (super)
    Anonym (?) skrev 2018-05-11 19:15:04 följande:

Salmiakk skrev 2018-05-11 18:50:08 följande:Nej, "låg teoretisk begåvning"-begreppet syftar inte på att ligga under gränsen för begåvningshandikapp/särskola utan om att ligga i det nedre spannet av normalbegåvning. Vad jag kunnat läsa mig till gäller det 10-15% av befolkningen. Man behöver inte ha några större problem i det dagliga livet men har ofta stora problem med abstrakta resonemang.

När jag själv gick i skolan fanns inget underkänt betyg och även barn med dessa svårigheter fick avgångsbetyg i grundskolan, och klarade inte sällan en praktisk gymnasieutbildning med få teoretiska moment. (Jag gissar med facit i hand att det varit så med flera av barnets äldre släktingar.) Men vad jag kan förstå krävs med dagens betygssystem de teoretiska (och därmed "svåra"/oöverstigliga) momenten för att få godkänt i alla skolämnen i grundskolan. Och det finns liksom inga alternativ idag, vad gör man om man inte kan få grundskolebetyg och inte kan jobba på familjeföretaget typ.

Enligt Skolverket SKA skolan se till att alla barn klarar kunskapskraven men hur det ska gå till är tydligen inte så klart.

Det finns en massa barn som går ut skolan utan fullständiga betyg trots alla fina målsättningar.

Liten fundering. Är målen för barnen inte lite väl högt satta om ett normalintelligent barn inte når upp till dem trots hårt arbete och extra stöd?

Hur är det med det sociala stödet? Engagerade föräldrarar med pedagogiskt tänk och som hjälper till med läxor kan säkert kompensera en massa?
  • Less is more
    Less is more skrev 2018-05-11 19:52:12 följande:

Såg en dokumentär för några år sedan om vuxna personer melkan 20-50 år i England som aldrig lärt sig läsa trots att de kämpat på i skolan i många år. Det var fascinerande för de verkade helt normalbegåvade när de intervjuades.

Programmet gick ut på att en pedagog gett dig den på att hen skulle lära dessa personer att läsa.

Om jag inte minns fel fick de lära känna personerna först och ta reda på vilka sinnen som hjälpte varje person till kunskap. Tex att känna på bokstavsmodeller - undervisningen blev mer praktisk på olika sätt och individuellt utformad.

Nu kanske ditt barn redan kan läsa och skriva . Men hittar jag en länk så kan jag länka.

Annars kan det ju inte vara lätt för er att fixa skola och plugg om ni annars jobbar också. Och barnet behöver ju också en fritid och få ha roligt också.

Jag hade i alla fall prarat med klassläraren och specialpedagogen om en planerinv. Vad kan de göra i skolan, vad ska man fokusera på hemma. Dessutom måste man kunna grunderna i läsnkng, skrift och matte ordentligt för stt bygga på med kunskap. Börja om "från början", gå om en årskurs, sommarskola.

Det är inte rimligt tänker jsg om hen går samma böcker dom klasskamraterna om barnet ändå inte förstår. Det är förspilld tid.

Repetera, repetera. Läs om favoritboken om om igen. Läs också högt gör barnet. Gör om samma mattetal.

Regelbundet, en stund varje dag, även på sommaren.

Försök gör situationen hemma till en mysig stund utan stress.

Över 300000 barn i Sverige går även in på elevspel.se och tränar regelbundet olika ämnen, och får däf också belöningar, tex blir olika djur, får medaljer.
  • Less is more

Ps: om nån undrar över mina bokstavsmissar så har jag synproblem, och ser lite dåligt på mobilen. :)

• Anonym (?)
    Less is more skrev 2018-05-11 19:52:12 följande:

De kan ju förstås ha varit och inte bara verkat normalbegåvade och problemen med läsningen ha varit kopplade tlll annat.
    Om jag inte minns fel fick de lära känna personerna först och ta reda på vilka sinnen som hjälpte varje person till kunskap. Tex att känna på bokstavsmodeller - undervisningen blev mer praktisk på olika sätt och individuellt utformad. /.../ Annars kan det ju inte vara lätt för er att fixa skola och plugg om ni annars jobbar också. Och barnet behöver ju också en fritid och få ha roligt också./
    I detta fall är inte läsningen problemet utan att kunna abstrahera men det är just  vad som vore lämpliga individuella anpassningar vi skulle behöva veta.
    Problemet med att ge stöd handlar mindre om tid (fast det är sant att barnet behöver få koppla av också) utan att hitta (eller ännu bättre få tips om) relevanta strategier. Att bara repetera hjälper inte tyvärr.

• Anonym (?)
    Anonym (super) skrev 2018-05-11 19:58:52 följande:
    Det finns en massa barn som går ut skolan utan fullständiga betyg trots alla fina målsättningar.

Liten fundering. Är målen för barnen inte lite väl högt satta om ett normalintelligent barn inte når upp till dem trots hårt arbete och extra stöd?
    Jag har förstått att den frågan lyfts på flera håll från fackfolk.

En svårighet tycks vara att man i samhället inte gärna talar om intelligens och därför hellre söker förklaringen i bokstavsdiagnoser på lösa grunder. Fast det är klart, den som sitter lektion ut och in utan att hänga med kan säkert utveckla symtom som påminner om ADHD i skolan...
    Anonym (super) skrev 2018-05-11 19:58:52 följande:
    Hur är det med det sociala stödet? Engagerade föräldrarar med pedagogiskt tänk och som hjälper till med läxor kan säkert kompensera en massa?
    Engagerade förälderar är väl alltid bra. Men är det specifika kognitiva svårigheter behövs ju lämpliga strategier, inte bara engagemang.

• Anonym (?)
    Less is more skrev 2018-05-11 20:18:52 följande:
    Jag hade i alla fall prarat med klassläraren och specialpedagogen om en planerinv. Vad kan de göra i skolan, vad ska man fokusera på hemma. Dessutom måste man kunna grunderna i läsnkng, skrift och matte ordentligt för stt bygga på med kunskap. Börja om "från början", gå om en årskurs, sommarskola.

Det är inte rimligt tänker jsg om hen går samma böcker dom klasskamraterna om barnet ändå inte förstår. Det är förspilld tid.

Repetera, repetera. Läs om favoritboken om om igen. Läs också högt gör barnet. Gör om samma mattetal.

Regelbundet, en stund varje dag, även på sommaren.

Försök gör situationen hemma till en mysig stund utan stress.

Över 300000 barn i Sverige går även in på elevspel.se och tränar regelbundet olika ämnen, och får däf också belöningar, tex blir olika djur, får medaljer.
    Skolan talar om att jobba mer och verkar inte tro på hur många timmar barnet faktiskt lagt ner. Tyvärr hjälper inte repetition när själva förståelsen brister. Det blir mycket riktigt förspilld tid.

Barnet har inga stora problem med att läsa eller att att lära sig faktauppgifter utantill även om det tagit tid ibland. Multiplikationstabell som man lär sig utantill gick t ex bra (där är datorspel verkligen jättebra). De första skolåren märktes inte svårigheterna så tydligt. De började när man skulle ha problemlösning, kunna se samband själv och dra slutsatser. När det inte fanns något färdigt svar att lära in.

Tyvärr har skolsituationen kommit att uppfattas som något negativt och stressfullt, så tanken att försöka göra skolarbetet roligare är verkligen värd att jobba mer på.
Svar på tråden låg teoretisk begåvning - relevant stöd?