• Anonym (Susanna)

Tidig graviditet+alkohol, vad är sant EGENTLIGEN?

Jag plussade oplanerat i måndags. Efter att ha räknat efter ska jag vara i vecka 5 (4+5)

Har druckit rejält med alkohol i helgen, hade inga symptom på graviditet...

I min gravidapp står det att embryot får all sin näring från gulesäcken.

Men när jag googlar på graviditet i vecka 5 och alkohol, är det skrämmande läsning!

Barnet kan bli hjärnskadat osv.

Får inte ihop det alls?

Måste jag göra abort nu?

Till saken hör att det är ett väldigt efterlängtat barn, då vi försökt länge, men gett upp, då vi trodde att jag pga åldern inte kunde bli gravid.

• Svar på tråden Tidig graviditet+alkohol, vad är sant EGENTLIGEN?
  • ESEP

Har ingen aning alls om vilken forskning som gjorts kring detta och resultat kring det. Vet däremot hur många som helst som druckit tidigt (inkl mig själv) och menar då inga ett par glas vin en kväll utan en rejäl fylla innan man vetat om graviditet. Inget barn av dessa jag vet om har varit några som helst ovanligheter med. Tror du kan vara väldigt lugn :).

• Anonym (Susanna)
    ESEP skrev 2018-05-11 19:09:05 följande:

Har ingen aning alls om vilken forskning som gjorts kring detta och resultat kring det. Vet däremot hur många som helst som druckit tidigt (inkl mig själv) och menar då inga ett par glas vin en kväll utan en rejäl fylla innan man vetat om graviditet. Inget barn av dessa jag vet om har varit några som helst ovanligheter med. Tror du kan vara väldigt lugn :).

Åh, tack för svar!

Nej detta var tyvärr inga glas vin, utan rejält med alkohol :( Och det i vecka 5...

Jag hoppas så att det inte är farligt, men kommer förmodligen oroa mig till och från hela graviditeten (om den fortskrider, är 40+)
  • Anonym (B)

Då jag blev gravid med min första var det oplanerat, jag var endast 19 år. Innan jag visste om att jag var gravid söps det rejält på helgerna. Vad jag vet är det inget fel på min dotter. Hon är 16 år idag :)

• Anonym (.)
    Anonym (Susanna) skrev 2018-05-11 19:01:51 följande:

Jag plussade oplanerat i måndags. Efter att ha räknat efter ska jag vara i vecka 5 (4+5)

Men när jag googlar på graviditet i vecka 5 och alkohol, är det skrämmande läsning!

Får inte ihop det alls?

Måste jag göra abort nu?

Till saken hör att det är ett väldigt efterlängtat barn, då vi försökt länge, men gett upp, då vi trodde att jag pga åldern inte kunde bli gravid.

du har skrivit minst 2 liknande trådar och du har redan fått svaret att embryot inte påverkas av det
  • Anonym (Susanna)
    Anonym (.) skrev 2018-05-16 07:43:16 följande:

du har skrivit minst 2 liknande trådar och du har redan fått svaret att embryot inte påverkas av det

Nej, det har jag inte. Detta är min enda tråd.
  • Anonym (.)
    Anonym (Susanna) skrev 2018-05-16 12:46:41 följande:

Nej, det har jag inte. Detta är min enda tråd.

Konstigt , den "andra" personen som skrev va också i vecka 4+5 och undrade exakt samma sak
  • Anonym (Susanna)
    Anonym (.) skrev 2018-05-16 12:48:50 följande:

Konstigt , den "andra" personen som skrev va också i vecka 4+5 och undrade exakt samma sak

Den tråden har jag inte ens sett, och definitivt inte startat.

Finns väl fler personer som undrar samma sak, inte så konstigt.
  • Anonym (Miss)

När jag var yngre säsongsjobbade jag på en nattklubb på en partyort utomlands. En utav mina kollegor som var där festade, drack alkohol samt rökte varje dag under de tre månader hon var där och jobbade. När säsongen var slut åkte hon hem och en månad senare födde hon ett barn. Hon hade alltså inte vetat om att hon var gravid, trodde att hon blivit lite spritfet och eventuellt känslig mot laktos. Visst hade hon en mage, men långt ifrån att man verkligen kunde se att hon var höggravid. Och ja, hennes barn mådde bra vid födsel.

Sen skulle jag aldrig rekommendera någon som vet om att de är gravida att dricka såklart.

• Ina82
    Anonym (Susanna) skrev 2018-05-12 00:38:58 följande:

Åh, tack för svar!

Nej detta var tyvärr inga glas vin, utan rejält med alkohol :( Och det i vecka 5...

Jag hoppas så att det inte är farligt, men kommer förmodligen oroa mig till och från hela graviditeten (om den fortskrider, är 40+)

Vi hade kämpat att bli gravida och skulle börja med utredning typ 1.5 vecka senare pga många missfall. Jag hade levt enligt bokens alla regler och så men det ville sig inte i alla fall.

Vi blev bjudna på fest. Jag tog ett grav.test ifall om men som visade negativt. Både jag och min sambo var fulla. Jag tror jag aldrig varit så full tidigare. Nåja. Typ 1.5 vecka senare skulle vi på ultraljud och se om de kunde se något fel på mig.. men jag sa till min sambo att kanske jag borde ta ett grav.test innan vi åker på det... och då minsann var det positivt. Och denna gång blev det inget mf utan är idag min vackra 2-åriga dotter
  • Anonym (A)
    ESEP skrev 2018-05-11 19:09:05 följande:
    Samma här
  • Anonym (Susanna)

Tack för svar!

Jag blir bara så osäker, då det sägs olika saker. Om nu embryot får all sin näring från gulesäcken, hur kan det då överföras alkohol? Gulesäcken är vad jag förstått till skillnad mot moderkakan inte sammankopplad med mammans blod?

Har bokat läkartid på mvc i början av juni, får se vad han säger...

• Anonym (.)
    Anonym (Susanna) skrev 2018-05-16 20:18:02 följande:

Tack för svar!

Jag blir bara så osäker, då det sägs olika saker. Om nu embryot får all sin näring från gulesäcken, hur kan det då överföras alkohol? Gulesäcken är vad jag förstått till skillnad mot moderkakan inte sammankopplad med mammans blod?

Har bokat läkartid på mvc i början av juni, får se vad han säger...

Embryot har ingen koppling till mamman så tidigt i graviditeten och embryot får näring från gulekroppen men det som du äter och dricker når inte gulekroppen utan det är först när moderkakan tar över som även fostret får i sig det du äter och dricker
  • Anonym (Susanna)
    Anonym (.) skrev 2018-05-16 20:42:01 följande:

Embryot har ingen koppling till mamman så tidigt i graviditeten och embryot får näring från gulekroppen men det som du äter och dricker når inte gulekroppen utan det är först när moderkakan tar över som även fostret får i sig det du äter och dricker

Tack, det var det jag trodde.

Men blev så osäker då jag läste att risken är stor för hjärnskador om man dricker alkohol i just vecka 5...

Läkare som varnat för detta, bla :(
  • fanola
    Anonym (Susanna) skrev 2018-05-11 19:01:51 följande:

Får inte ihop det alls?

Måste jag göra abort nu?

Anledningen till att ingen vet exakt är för att det inte är humant att ?forska? på detta genom att utsätta gravida och embryon för denna risk.

Men jag skulle vara lugn om jag var du, som sagt, VÄLDIGT många som inte vet om att de är gravida så tidigt supit skallen i bitar! Sen är de ju såklart inte att rekommendera!

Grattis och lycka till!
  • Anonym (.)
    Anonym (Susanna) skrev 2018-05-16 21:57:12 följande:

Tack, det var det jag trodde.

Men blev så osäker då jag läste att risken är stor för hjärnskador om man dricker alkohol i just vecka 5...

Läkare som varnat för detta, bla :(

Det pratas mycket om sånt i avskräckande syfte men ärligt talat så lär risken vara väldigt liten ifall det är så
  • Anonym (Dr)

Skulle ett embryo så tidigt i graviditeten utsättas för någon allvarlig påverkan (oavsett vad) leder det antingen till missfall eller ingen skada alls. Så pass tidigt leder det ej till missbildningar eller dylikt, utan skadas embryot så leder det till spontanabort.

Svar på tråden Tidig graviditet+alkohol, vad är sant EGENTLIGEN?