• tonton86

Får jag ringa en annan förlossning än den jag valt? Stockholms län

Hej alla fina familjelivare!

Har försökt att hitta svar överallt, men hittar inget alls.

Jag har listat mig på en förlossning i Stockholm, men vill nu byta till en annan förlossning i Stockholm. Är i v40, så är ganska sent ute. Jag ska ringa min BM på måndag och fråga. Men om det sätter igång nu i helgen vill jag veta med säkerhet var jag kan ringa, och om det är möjligt att byta dit om det finns plats.

Dvs min fråga:

Kan jag ringa en förlossning jag inte är listad till, och förvänta mig att få komma dit OM de har plats för mig? Vill verkligen helst inte föda där jag är listad. Och vänligen inga frågor om varför, tack! :)

Och, ja, jag vet att man inte har ngn garantiplats även om man är listad, och man kan inte välja och vraka.

Hoppas någon vet!

Kram på er!

• Svar på tråden Får jag ringa en annan förlossning än den jag valt? Stockholms län
  • Carambolan

Det formella svaret är nej, det får man inte. Men vad ska de göra? Det värsta som kan hända är att de säger åt dig att ringa mottagningen du listat dig på istället.

• tonton86
    Carambolan skrev 2018-05-11 21:42:07 följande:

Det formella svaret är nej, det får man inte. Men vad ska de göra? Det värsta som kan hända är att de säger åt dig att ringa mottagningen du listat dig på istället.

Tack för ditt svar!

Men vet du detta med säkerhet, eller är det bara vad du tror? Hittar ingen info om det ngnstans nämligen.
  • Anonym (Nä.)

Det är din valda förlossningsavdelnings jobb att hitta någon annan plats åt dig att föda om de har fullt, och det är även dit du ska vända dig om något händer och du behöver åka in på kontroll. När man ringer och rådfrågar förlossningen om någon komplikation så är de mycket noga med att först kolla om man har valt att föda hos dem. Ringer man till "fel" sjukhus så blir man barskt tillsagd att ringa sin egen förlossning istället. Svarar av egen erfarenhet.

Så svaret blir tyvärr att de kommer hänvisa dig till ditt valda sjukhus om det drar igång innan du hunnit byta.

• Anonym (bm)

Jag är bm på en förlossning i Sthlm. När du ringer förlossningen för frågor, kontroller eller värkstart, då kollar vi var du är listad och hänvisar dig att ringa dit. Vi kan inte ta in andra sjukhus patienter eftersom vi då inte har plats för våra egna listningar. Vill du byta sjukhus gör du det via din bm på MVC. Om du ändå vill komma till annat sjukhus när du får värkar så får ditt listade sjukhus ringa till oss och kolla om det finns en plats just då. Detta är riktlinjer från landstinget och alla sjukhus gör likadant. 

• Anonym (bm)
    Anonym (Nä.) skrev 2018-05-17 16:34:07 följande:

Det är din valda förlossningsavdelnings jobb att hitta någon annan plats åt dig att föda om de har fullt, och det är även dit du ska vända dig om något händer och du behöver åka in på kontroll. När man ringer och rådfrågar förlossningen om någon komplikation så är de mycket noga med att först kolla om man har valt att föda hos dem. Ringer man till "fel" sjukhus så blir man barskt tillsagd att ringa sin egen förlossning istället. Svarar av egen erfarenhet.

Så svaret blir tyvärr att de kommer hänvisa dig till ditt valda sjukhus om det drar igång innan du hunnit byta.

Precis så gör vi!
Svar på tråden Får jag ringa en annan förlossning än den jag valt? Stockholms län