Lågt östrogen? Erfarenhet?
Hej, jag undrar om någon här inne, INNAN klimakterietålder fått ?diagnosen? lågt östrogen? Som kvinna alltså? Hur sattes den diagnosen och fick du någon medicinsk hjälp? Vad hade du för symtom?
Hej, jag undrar om någon här inne, INNAN klimakterietålder fått ?diagnosen? lågt östrogen? Som kvinna alltså? Hur sattes den diagnosen och fick du någon medicinsk hjälp? Vad hade du för symtom?
Menar du tidigt klimakterium dvs i lägre ålder än normalt?
Nej alltså jag tror inte det.. jag tror inte jag hamnat i klimakteriet. Utan något annat konstigt. Tycker jag verkar ha lågt östrogen.. men är bara 30 år.
Vad har du för tecken på det? Oftast är det ju isf en obalans dvs att du har högre antingen testosteron eller progresteron i jämförelse med östrogenet.
Hursomhelst så kanske kombinerade p-piller kan hjälpa dig, de innehåller östrogen.
Nej alltså jag tror inte det.. jag tror inte jag hamnat i klimakteriet. Utan något annat konstigt. Tycker jag verkar ha lågt östrogen.. men är bara 30 år.
Jag har lågt östrogen och haft det länge sedan 32 års ålder (nu 46 år). Därav inga fler graviditeter = ett symptom. Har tappat mycket hår, gått upp i vikt runt mage och rumpan, var smal och hade världens bästa ämnesomsättning innan dess.
Deprimerad, likgiltig, har torr hud och svettas lite mer än normalt.
Symtom: Jag är lite konstigt överviktig vid lår och mage bara, tappar mycket hår, mycket finnar, torra slemhinnor i mun/näsa/underliv, svamp infektioner i mun och underliv. Korta oregelbunden mens med lite blödning. Jättesvårt med sexlusten den är helt bortraderad. Trötthet depression osv visst men det är symtom på livet typ. Har dock inte haft problem med graviditet men det var typ 5 år sedan jag försökte.
Symtom: Jag är lite konstigt överviktig vid lår och mage bara, tappar mycket hår, mycket finnar, torra slemhinnor i mun/näsa/underliv, svamp infektioner i mun och underliv. Korta oregelbunden mens med lite blödning. Jättesvårt med sexlusten den är helt bortraderad. Trötthet depression osv visst men det är symtom på livet typ. Har dock inte haft problem med graviditet men det var typ 5 år sedan jag försökte.
Håller med förgående inlägg att det låter som du har lågt östrogen.
Jag tror de är lite kinkiga på att ta prover hos gynekologen, men du kan försöka övertala dem.
Jag beställde provtagning via werlabs för östrogen och progestron (dvs betalade själv). Då fick jag svaret att mitt östrogen var väldigt lågt. Helst ska man ta provet 2-3 ggr enligt den gynekolog jag besökte för mina besvär. Fick östrogenplåster vilket gjorde att jag tappade lite av den vikt jag lagt på mig runt mage och lår/rumpan. Kunde tyvärr inte behålla dem då jag fick hjärtklappning på nätterna.
Jag fick förklaring av gyn att anledningen till att kroppen lägger på sig vikt på mage och lår är för att spara östrogen när nivåerna blir låga. Det är därför det är så otroligt svårt att bli av med det fettet jämfört med annan viktuppgång.
Tack för input. Jag ska på återbesök snart pga en ordentlig svamp infektion som kag medicineras för nu i en månad. Ska be henne ta prover då. Tror inte hon kommer göra mycket motstånd då både min gyn och vanliga läkare tycker det är konstigt att jag visar diabetes symtom utan att ha diabetes. Har jätte fint blodsocker men detta skulle ju förklara en hel del. Kan vara att jag även har fler symtom som jag bara själv inte vet.. är för tolerant och det gör mig svårdiagnostiserad.