• Anonym (ts)

fixa till element??

Mina element är av äldre typ. Helt omöjliga att rengöra. Dessutom är de slitna och färgen är avflagnad. Och väggen bakom är lika eländig. Men hur fasiken fixar man till element och väggen bakom? Hur kommer man att måla väggen bakom? Och hur rengör man och målar element? Går det ens? Någon som vet?

• Svar på tråden fixa till element??
  • Anonym (.)

Antar att det är ett vattenburet element. Vi har i några fall stängt av ventilerna till elementet och sedan monterat bort elementet för att komma åt bakom. Sedan målar man väggen bakom elementet med en neutral färg så man aldrig behöver göra om det. Vi hade 70 tals tapeter i hysterisk färg.

Det bortmonterade elementet skrapade vi rent, och målade med elementfärg.

Det var mycket jobb. Skulle rekommendera att fixa elementet på plats, kanske t.o.m. köpa ett "elementskydd" för att slippa åtgärda väggen bakom elementet.

• Anonym (ts)
    Anonym (.) skrev 2018-05-12 10:20:29 följande:

Antar att det är ett vattenburet element. Vi har i några fall stängt av ventilerna till elementet och sedan monterat bort elementet för att komma åt bakom. Sedan målar man väggen bakom elementet med en neutral färg så man aldrig behöver göra om det. Vi hade 70 tals tapeter i hysterisk färg.

Det bortmonterade elementet skrapade vi rent, och målade med elementfärg.

Det var mycket jobb. Skulle rekommendera att fixa elementet på plats, kanske t.o.m. köpa ett "elementskydd" för att slippa åtgärda väggen bakom elementet.

Hur skrapar man elementet?
  • Anonym (ts)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-05-12 14:37:46 följande:

Som sagt, jag har jobbat som målare halva livet, minst problem om du gör som jag sa, Har aldrig plockat bort ett element i hela mitt liv..

Tack för bra tips. Låter faktiskt bäst att spraya elementet och måla bakom med specialpensel.
Svar på tråden fixa till element??