Äta ägg som gått ut den 29 april?
Jag har ägg som står i kylskåpet som det står bäst före 29 april på och jag vill helst inte slänga äggen därför undrar jag ifall jag kan äta det eller ska jag undvika det?
Jag har ägg som står i kylskåpet som det står bäst före 29 april på och jag vill helst inte slänga äggen därför undrar jag ifall jag kan äta det eller ska jag undvika det?
Ja du kan äta dom. Ägg håller långt efter utgångsdatumet. Står dom dessutom i kylen så håller dom ännu längre. Jag hade ätit utan att fundera.
Det finns ett test man kan göra för att se om det är gammalt eller tillräckligt färskt. Äggskal är något porösa och släpper in lite luft. Med tiden ansamlas luften vilket gör att det flyter mer i vatten.
Lägg ägget/äggen i en bunke med vatten. Ett färskt ägg sjunker till botten. Ett lite äldre ägg kan vända sig uppåt. Flyter ägget upp till ytan är det så pass gammalt att man inte ska äta det.
Det borde gå alldeles utmärkt att äta äggen. (Såtillvida det inte är ägg från Garant; dem måste man alltid hålla koll på oavsett vilket utgångsdatum som står på dem. Det kanske är den lokala butiken som är värdelös på att hantera just dem. :-/ ) ... Och, oavsett, tillagade eller otillagade; du både ser och känner på lukten direkt om de är dåliga. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Det finns ett test man kan göra för att se om det är gammalt eller tillräckligt färskt. Äggskal är något porösa och släpper in lite luft. Med tiden ansamlas luften vilket gör att det flyter mer i vatten.
Lägg ägget/äggen i en bunke med vatten. Ett färskt ägg sjunker till botten. Ett lite äldre ägg kan vända sig uppåt. Flyter ägget upp till ytan är det så pass gammalt att man inte ska äta det.
Det borde gå alldeles utmärkt att äta äggen. (Såtillvida det inte är ägg från Garant; dem måste man alltid hålla koll på oavsett vilket utgångsdatum som står på dem. Det kanske är den lokala butiken som är värdelös på att hantera just dem. :-/ ) ... Och, oavsett, tillagade eller otillagade; du både ser och känner på lukten direkt om de är dåliga. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Ska man göra det med äggskalen på? Vill ju helst inte slösa på mat i onödan
Ja det är hela råa ägg man testar.
Bäst-före-datum är så läge livsmedlet kan garanteras vara ok om man förvarat det enligt anvisning. Och i äggens fall är bäst-före-datumet baserat på hur länge de håller sig garanterat fräscha i rumstemperatur.
I övriga Europa förvaras inte ägg i kylskåp ens i butiken.
Så du kan lugnt äta dina ägg, i kylskåpet håller de i flera månader!
Du känner ju på lukten ifall de skulle vara dåliga.
I varmt eller kallt vatten ?
Gör tex pannkakor så känner du direkt på lukten om dom är bra. Dåliga ägg luktar fan. Plus att du tillagar dom så eventuella bakterier (väldigt låg risk oavsett) dör i värmen.
Allt du behöver veta:
www.svenskaagg.se/
Nyfiken. Gjorde du äggtestet. Flöt dem eller sjönk de till botten? Hur smakade de?