• Silije

Gravid?

Hejsan. Jag och min sambo har pratat om att börja försöka skaffa ett barn om några månader. Jag äter i nuläget p-pillret qlaria. Jag skulle ha fått min mens för fyra dagar sedan. Igår så kom en jätteliten blödning på 3-4 droppar färskt blod och sen slutade det. Jag tog ett graviditetstest imorse men det var negativt. Jag är också väldigt trött och sover nästan hela tiden samt att jag har mycket huvudvärk och en del illamående. Jag har också ett obehag i nederdelen av magen. Kan inte riktigt beskriva hur det känns. Tror ni att jag kan ha haft en nidblödning igår? Hur länge bör man vänta innan man testar igen?

• Svar på tråden Gravid?
  • Långbenopluto

Nidblödning är det inte, det är väldigt ovanligt och OM man får det så kommer det vid ÄL, inte vid mensen.

Låter mer som mens. Den kan vara liten när man äter p-piller.

• Silije

Har ätiti p-piller i fem år och har aldrig bara haft några droppar. Brukar alltid blöda ganska kraftigt i 4 dagar. Så därför så har jag svårt att tro att det skulle vara mensen.

• Långbenopluto
    Silije skrev 2018-05-12 13:22:38 följande:
    Har ätiti p-piller i fem år och har aldrig bara haft några droppar. Brukar alltid blöda ganska kraftigt i 4 dagar. Så därför så har jag svårt att tro att det skulle vara mensen.
    Ok, men eftersom du äter p-piller så är risken att det är en graviditet väldigt liten.
  • Silije

Saken är den att jag missade ett p-piller för typ sex veckor sedan. Fick då en mellanblödning som höll på i en vecka. Men tycker att det inte borde påverka mitt p-piller skydd den här månaden. Eller? 

• UndrandeSökare

Ta blodprov och mät hcg så vet du säkert (blodprov är säkrare än urinstickor). Blodhcg kan man få genom sin vårdcentral eller annars köpa en blodprovsremiss och betala själv via Werlabs.se eller Blodkollen.se

Hcg 5 och över betyder gravid, men ska vara minst 50-100 i staryvärde för att det ska gå vägen. Hcg under 5 betyder inte gravid

• Anonym (K)
    UndrandeSökare skrev 2018-05-12 14:38:58 följande:

Ta blodprov och mät hcg så vet du säkert (blodprov är säkrare än urinstickor). Blodhcg kan man få genom sin vårdcentral eller annars köpa en blodprovsremiss och betala själv via Werlabs.se eller Blodkollen.se

Hcg 5 och över betyder gravid, men ska vara minst 50-100 i staryvärde för att det ska gå vägen. Hcg under 5 betyder inte gravid

Startvärde? HCG börjar på 0 och bildas sedan när man blir gravid och stiger hela tiden de första ca 12 veckorna. Vilket värde man har har inget som helst att göra med om det går vägen eller ej.

Ta. Man får inte mens när man tar ppiller. Då får man bortfallsblödning eftersom slemhinnan faller bort pga att man gör uppehåll med pillerna. För att det ska vara mens måste man få en ägglossning som sedan leder till mens.

Extremt osannolikt att du är gravid. Det kan ju vara så att Du mår konstigt pga att du fått eller kommer få ägglossning eftersom du missade ppiller för nån månad sedan. Tror dock inte det. Tror bara du mår annorlunda och att Det inte ha något med p-piller eller graviditet att göra. Man kan må konstigt på grund av 100 andra saker. Har du tagit negativt gravtest är du inte gravid. A
Svar på tråden Gravid?