• Anonym (hoppsan hejsan)

Cykla jättelångt med barn

För att göra en lång historia kort så har jag och skolan råkat få barnen att vilja cykla hela vägen till där deras mormor föddes. De är verkligen supertaggade och tjatar ihjäl oss om att göra detta på sommarlovet. Vi har fortfarande inte svarat ja eller nej, utan först vill jag hämta in lite åsikter från andra föräldrar, gärna ni som cykelsemestrat med barnen förut.

Hur mycket har era barn orkat cykla på en dag? De är 8, 10 och 11 år gamla.

Raksträckan så att säga är ca 60 mil, men jag har hittat en karta över Sverigeleden. Även om det skulle bli en del omvägar så kanske det är bättre att cykla på den så långt det går och sedan ta en avstickare till mormors hemort?

Kankse vi borde hyra en bil att ta till något ställe som ligger närmare och sedan cykla en kortare sträcka?

Alla tankar är välkomna.

• Svar på tråden Cykla jättelångt med barn
  • Anonym (En fjärdedel.)

Låter fantastiskt. Men ta tåget den allra största delen av vägen och cykla sedan i fyra dagar, kanske 3 mil per dag. Det räcker och blir över. Hitta roliga ställen att stanna på, fika och bada.

• Almina

Jag tycker det låter både vansinnigt och fantastiskt!

Jag tror att 60 mil blir alltför långt att cykla, om ni inte har tänkt ta hela sommarlovet på er... Ni kan nog räkna med max 3-4 mil per dag.

Men jag tycker ni ska ge barnen en chans. Bestäm en helg nu snart då ni åker iväg på en 2-dagars tur. Då får ni en uppfattning om hur långt de orkar cykla per dag och de får också en möjlighet att känna efter om de fortfarande tycker det är en bra idé ????

Jag skulle tro att ni kommer fram till att det kanske inte är realistiskt att cykla hela vägen.

Gällande väg att cykla skulle jag definitivt välja att cykla på lite mindre vägar. Men vilka alternativ som finns beror ju på vilka orter ni ska emellan!

Salmiakk skrev 2018-05-12 16:20:09 följande:

Låter som galenskap!

Ja, jag tycker att det låter galet långt jag också, därför frågar jag.
    Anonym (En fjärdedel.) skrev 2018-05-12 16:32:39 följande:

Låter fantastiskt. Men ta tåget den allra största delen av vägen och cykla sedan i fyra dagar, kanske 3 mil per dag. Det räcker och blir över. Hitta roliga ställen att stanna på, fika och bada.

Tåget med 5 cyklar låte jobbigt, men så klart är det en bra variant. Synd att det inte finns vil att envägshyra i Sverige, annars hade det också varit en ide.
    Almina skrev 2018-05-12 18:02:25 följande:

Jag tycker det låter både vansinnigt och fantastiskt!

Jag tror att 60 mil blir alltför långt att cykla, om ni inte har tänkt ta hela sommarlovet på er... Ni kan nog räkna med max 3-4 mil per dag.

Men jag tycker ni ska ge barnen en chans. Bestäm en helg nu snart då ni åker iväg på en 2-dagars tur. Då får ni en uppfattning om hur långt de orkar cykla per dag och de får också en möjlighet att känna efter om de fortfarande tycker det är en bra idé ????

Jag skulle tro att ni kommer fram till att det kanske inte är realistiskt att cykla hela vägen.

Gällande väg att cykla skulle jag definitivt välja att cykla på lite mindre vägar. Men vilka alternativ som finns beror ju på vilka orter ni ska emellan!

Vi har hela sommaren på oss, men det är fortfarande väldigt långt. Barnen är så glada i iden för att de har gjort flera cykelutflykter med skolan och fritids senaste månaden och haft jättekul. De har cyklat 1.5-2 mil på utflykterna och då har framför allt yngsta varit väldigt glad och väldigt trött efteråt, men ändå så hon varit pigg dagen efter. De andra två har varit trötta men riktigt lika.

Vi ska i så fall cykla mellan Enskede och Karlshamn ungefär.

Jag funderar på om jag ska få dem att vilja åka till ALV först, med tåg, och vara där några dagar, eller kanske rent av ta tåget någonstans strax norr om Vimmerby och cykla resten av vägen, och göra några fler liknande kupper. 
  • Anonym (123)

Får en känsla av att barnen inte förstår hur långt det egentligen är och kommer börja gnälla. 

Jag hade inte gjort det.

• Almina
    Anonym (hoppsan hejsan) skrev 2018-05-12 19:55:40 följande:

Vi har hela sommaren på oss, men det är fortfarande väldigt långt. Barnen är så glada i iden för att de har gjort flera cykelutflykter med skolan och fritids senaste månaden och haft jättekul. De har cyklat 1.5-2 mil på utflykterna och då har framför allt yngsta varit väldigt glad och väldigt trött efteråt, men ändå så hon varit pigg dagen efter. De andra två har varit trötta men riktigt lika.

Vi ska i så fall cykla mellan Enskede och Karlshamn ungefär.

Jag funderar på om jag ska få dem att vilja åka till ALV först, med tåg, och vara där några dagar, eller kanske rent av ta tåget någonstans strax norr om Vimmerby och cykla resten av vägen, och göra några fler liknande kupper. 

Ja, det är ju lite skillnad att cykla en dag eller många många dagar i sträck. Men att cykla 2 mil varannan dag (i snitt) skulle kanske kunna funka, om ni kan ta två månader på er. Utmaningen kan ju bli att hålla motivationen uppe. Ni bör nog också ha en del B- och C-planer. Kanske kan ni börja cykla en sträcka, sedan fatta ett beslut om nästa sträcka ska ske med cykel eller tåg beroende på hur det funkar med cyklingen?

Det finns något som heter Trail-gator som är typ en stång man kan fästa mellan barnets cykel och sin egen, så att barnet får "draghjälp". Det kanske skulle vara bra att ha (framför allt till 8-åringen) att använda om orken tryter.

Hur har ni tänkt bo? Tält?
  • Anonym (4-barnsfar)

Undvik vägar där ni måste dela körbana med bilar. Det är en onödig risk. Sverigeleden låter utmärkt.
    60 mil låter långt. Är ni två vuxna och har tillgång till bil som kan transportera cyklar? En vuxen kan då köra bil varje delsträcka. När barnen tröttnat kan man åka bil en bit.

Svar på tråden Cykla jättelångt med barn