• Anonym (Osäker)

Flytta tilk Stockholm eller Uppsala med barn?

Jag ska flytta med mina barn till hösten till antingen Uppsala eller Stockholm. Jag har fått jobb mitt emellan städerna så avståndsmässigt spelar det ingen till var jag bor men vi vill bo i en stad.

Så vad är bäst? Bo i Stockholm med storstadens alla erbjudanden. Vattnet och den fina skärgården. Alla möjligheter inom skola och utbildning osv. Min dotter kommer börja gymnasiet andra ring.

Eller Uppsala? En lite mindre stad, cykelavstånd till allt. Lugnare? Slippa tunnelbanan och den otryggheten en stor stad kan innebära? Närheten till allt och även där bra möjligheter med skola och utbildning?

Uppsala känns tråkigare, Stockholm lite ?roligare?, fler platser att besöka och man kan variera helgerna mer? Men Stockholm känns stökigare. Gäng och skjutningar, tunnelbanan otrygg på kvällstid för en ungdom och helt enkelt känns som fler faror?

Hjälp mig ni som har erfarenhet av städerna. Gärna både och. Jag har barn och ett bonusbarn som är yngre. Pengar ör inga problem vi köper där det är bra dvs ingen hyresrätt i dålig förort.

Vad anser ni? Vart är bäst att bo? Gärna tills pensionen och gärna att barnen vill bo kvar i staden också med studier och jobb :)

• Svar på tråden Flytta tilk Stockholm eller Uppsala med barn?
  • Anonym (F)

Boendemässigt är det ju hästlängder enklare att hitta bra boende för en barnfamilj i Uppsala. Vill man göra saker i Stockholm en helg går det till och med pendeltåg numer mellan Uppsala och Stockholm.

• Anonym (Uppsala)

Jag tycker Luthagen i Uppsala. Det är väldigt fint, nära stan fast ändå väldigt lugnt. Mycket parker och precis vid universiteten. Bra för barn o växa upp i också.

• smulpaj01

Östermalm tipsar jag. Lugnt, vackert och nära både till city och grönområden (Gärdet, Djurgården m.m).

• Anonym (963)
    smulpaj01 skrev 2018-05-12 16:22:24 följande:

Östermalm tipsar jag. Lugnt, vackert och nära både till city och grönområden (Gärdet, Djurgården m.m).

Ja om man tycker det är lyxigt med en tattig lägenhet i andra hand som knappt duger åt en student i andra städer.
  • Anonym (asdf)

Bott i båda städerna även om det är ett tag sedan och skulle själv valt Uppsala men vad som är rätt för er är ju omöjligt att veta. Var har ni mest släkt och kompisar?

• Anonym (Osäker)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-12 16:27:10 följande:

Bott i båda städerna även om det är ett tag sedan och skulle själv valt Uppsala men vad som är rätt för er är ju omöjligt att veta. Var har ni mest släkt och kompisar?

Har inga nära vänner någonstans. Några på fb som jag inte umgås med bara.

Varför hade du valt Uppsala? Tror du barnen stannar kvar där när de blir äldre? Är det en bra stad även för äldre ungdomar eller kommer de vilja dra sig mot Stockholm tror du? Vill helst bo nära min dotter om det går (ok om hon kommer in på universitet annan plats dwt är annat) i framtiden och vill gärna bo i staden med framtid om du förstår vad jag menar. Trygghet och lugn är enormt viktigt för mig. Hatar stök och bråk och vill känna mig trygg med ordentliga grannar och bra folk.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (F) skrev 2018-05-12 16:19:17 följande:

Boendemässigt är det ju hästlängder enklare att hitta bra boende för en barnfamilj i Uppsala. Vill man göra saker i Stockholm en helg går det till och med pendeltåg numer mellan Uppsala och Stockholm.

Vi har hittar bra lägenheter i båda städerna. Boendet ör inga problem. Vill bo där det är bäst. Har du erfarenhet av båda städerna?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Uppsala) skrev 2018-05-12 16:20:33 följande:

Jag tycker Luthagen i Uppsala. Det är väldigt fint, nära stan fast ändå väldigt lugnt. Mycket parker och precis vid universiteten. Bra för barn o växa upp i också.

Är det lugnt där? Nära stan säger du? Slipper man trots det gäng och stök som drar omkring på kvällar och Helger?
  • Anonym (C)

Jag bor i Uppsala och trivs väldigt bra här. Som du skriver så kan man cykla överallt. Det känns tryggt och bra för barnen som enkelt kan röra sig fritt i staden. Det är lätt att ha bil i Uppsala än så länge. Lugnet i Uppsala är påtagligt när man kommer från Stockholm. Det jag saknar mest i Uppsala är närheten till sjön!

Vill man inte var kvar i Uppsala på helgen så går det ju snabbt att ta sig till Sthlm :) Vi åker ofta dit.

• Anonym (Osäker)
    smulpaj01 skrev 2018-05-12 16:22:24 följande:

Gillar området men känns för stökigt på helger och kvällar och för mycket folk i rörelse. Vill ha trygghet och lite social kontroll vilka människor som finns runt mig. Mitt i city funkar inte.
Svar på tråden Flytta tilk Stockholm eller Uppsala med barn?