• Anonym (Ge mig hopp!)

Körtelfeber / mononukleos går inte över!?

För ca 10 månader sedan fick jag körtelfeber. Sedan dess har symptomen kommit och gått med varierande intensitet. Jag vet att viruset aldrig försvinner ur kroppen men att det ska lägga sig latent efter några veckor när immunförsvaret har motat tillbaka det. Problemet är att mitt immunförsvar inte verkar kapabelt att försätta viruset i latens. Jag var på återbesök hos läkaren förra veckan som gjorde ett nytt test som visade att jag FORTFARANDE har aktiv körtelfeber, 10 månader senare... Han tycker att detta är märkligt men vet heller inte vad man kan göra åt det. Har gjort alla tänkbara undersökningar. Kan tillägga att detta är en reaktivering av viruset, har alltså haft det en gång tidigare för många år sedan men blev då bra inom 3 månader. 

Förutom allmän sjukdomskänsla, låg återkommande feber, ledvärk, muskelvärk och har jag även påverkan på nervsystemet med symptom som:

- Spänningar i halsmuskler, nacke och mellan skulderbladen
    - Yrsel och oförklarlig ångest
    - Minnesproblem
    - Dimsyn och ljuskänslighet
    - Dubbelslag / oregelbundna hjärtslag 
    - Muskelryckningar och pirrningar i hela kroppen
    - Domningar och stickningar i ena ansiktshalvan + värk käken och i örat på samma sida

OBS! Jag vet att alla symptom beror på viruset och inte ångest/stress/inbilling eftersom de kom i samband med viruset och jag har inte upplevt någon stress eller överdriven ansträngning innan eller i samband med det här.  Eftersom monospot-testet fortfarande visar på aktiv infektion kan man heller inte klassa det som CFS/ME. Det är helt enkelt körtelfeber som inte vill ge med sig och som dessutom har gett påverkan på nervsystemet. 

Har någon mer varit sjuk i körtelfeber väldigt länge och tillslut BLIVIT HELT BRA? Hur lång tid tog det? Skulle verkligen behöva höra några solskenshistorier!
  • Svar på tråden Körtelfeber / mononukleos går inte över!?
  • Frida73

Inte precis vad du efterfrågar men finns en bok som heter Medical Medium av Anthony William som tar upp massor om det här viruset (ebv). Han har också en lista på födoämnen att äta som bekämpar det här viruset. Med googles hjälp får man upp den listan utan att ha boken.

På ett annat forum läste jag en gång ett inlägg där dottern hade fått hjälp av Lundborgkliniken att bli kvitt sin reaktivering av viruset.

• Anonym (Ge mig hopp!)
    Frida73 skrev 2018-05-13 14:37:20 följande:

Inte precis vad du efterfrågar men finns en bok som heter Medical Medium av Anthony William som tar upp massor om det här viruset (ebv). Han har också en lista på födoämnen att äta som bekämpar det här viruset. Med googles hjälp får man upp den listan utan att ha boken.

På ett annat forum läste jag en gång ett inlägg där dottern hade fått hjälp av Lundborgkliniken att bli kvitt sin reaktivering av viruset.

Tack för ditt svar! Har faktiskt redan läst om Medical Medium och köpt en del av kosttillskotten som rekommenderas =) Har ännu inte fått hem dem dock. Får kolla upp Lundborgskliniken, tack för tipset!
  • Anonym (Oj!)

Jag hade körtelfeber i ungefär 3-4 månader och det kom och gick under dessa månader. Det försvann inte förrän jag var ledig i två veckor och verkligen bara vilade och åt en massa mat (gick ju ändå inte upp någonting pga. infektion i kroppen).

• Anonym (Differentialdiagnos)

Hur ser din sänka och antalet vita blodkroppar ut? Jag jobbar med telefonrådgivning på VC och vi hade en patient som hade symtom i flera månader (kommer inte ihåg men typ fem-sex månader sista gången jag pratande med patienten) på mononukleos och precis som du så var monospot positiv hela tiden. Läkaren (en underläkare) bokade oftast in återbesök själv så det var sällan någon annan som träffade/pratade med patienten. Sista gången jag pratade med hen frågade jag en distriktsläkare då underläkaren var ledig. Hon upptäckte att patienten hade normala vita blodkroppar och det innebar att patientens symtom INTE berodde på monoklueos trots positiv monospot!!

• Anonym (Ge mig hopp!)
    Anonym (Differentialdiagnos) skrev 2018-05-13 15:42:38 följande:

Hur ser din sänka och antalet vita blodkroppar ut? Jag jobbar med telefonrådgivning på VC och vi hade en patient som hade symtom i flera månader (kommer inte ihåg men typ fem-sex månader sista gången jag pratande med patienten) på mononukleos och precis som du så var monospot positiv hela tiden. Läkaren (en underläkare) bokade oftast in återbesök själv så det var sällan någon annan som träffade/pratade med patienten. Sista gången jag pratade med hen frågade jag en distriktsläkare då underläkaren var ledig. Hon upptäckte att patienten hade normala vita blodkroppar och det innebar att patientens symtom INTE berodde på monoklueos trots positiv monospot!!

CRP är normalt och har varit hela tiden men detta är tydligen standard vid just mononukleos, se "laboratoriefynd": (www.internetmedicin.se/page.aspx) Vet inte säkert om jag har testat vita blodkroppar men jag tror nästan det, man har testat "allt" så att säga. Tvivlar dock inte på att det är körtelfeber jag har för jag hade förhöjda levervärden de första månaderna också precis som jag hade första gången med körtelfeber. 
  • Anonym (Differentialdiagnos)
    Anonym (Ge mig hopp!) skrev 2018-05-13 15:56:43 följande:

CRP är normalt och har varit hela tiden men detta är tydligen standard vid just mononukleos, se "laboratoriefynd": (www.internetmedicin.se/page.aspx) Vet inte säkert om jag har testat vita blodkroppar men jag tror nästan det, man har testat "allt" så att säga. Tvivlar dock inte på att det är körtelfeber jag har för jag hade förhöjda levervärden de första månaderna också precis som jag hade första gången med körtelfeber. 

Om du läser på samma sida du länkat står ju också att annan virushepatit kan vara en diff. diagnos. Visserligen om monospot är negativ men man KAN ju ha både och...
  • Anonym (Ge mig hopp!)

Fick 39,5 graders feber för tre dagar sedan, lymfkörtlarna svullnade upp REJÄLT och ont i hela kroppen. Åkte in akut och prover visade förhöjd crp och förhöjt antal vita blodkroppar så körtelfeber är det allt. Undrar bara varför det inte verkar vilja lägga sig.. :(

Svar på tråden Körtelfeber / mononukleos går inte över!?