Körtelfeber / mononukleos går inte över!?
För ca 10 månader sedan fick jag körtelfeber. Sedan dess har symptomen kommit och gått med varierande intensitet. Jag vet att viruset aldrig försvinner ur kroppen men att det ska lägga sig latent efter några veckor när immunförsvaret har motat tillbaka det. Problemet är att mitt immunförsvar inte verkar kapabelt att försätta viruset i latens. Jag var på återbesök hos läkaren förra veckan som gjorde ett nytt test som visade att jag FORTFARANDE har aktiv körtelfeber, 10 månader senare... Han tycker att detta är märkligt men vet heller inte vad man kan göra åt det. Har gjort alla tänkbara undersökningar. Kan tillägga att detta är en reaktivering av viruset, har alltså haft det en gång tidigare för många år sedan men blev då bra inom 3 månader.
Förutom allmän sjukdomskänsla, låg återkommande feber, ledvärk, muskelvärk och har jag även påverkan på nervsystemet med symptom som:
- Spänningar i halsmuskler, nacke och mellan skulderbladen
- Yrsel och oförklarlig ångest
- Minnesproblem
- Dimsyn och ljuskänslighet
- Dubbelslag / oregelbundna hjärtslag
- Muskelryckningar och pirrningar i hela kroppen
- Domningar och stickningar i ena ansiktshalvan + värk käken och i örat på samma sida
OBS! Jag vet att alla symptom beror på viruset och inte ångest/stress/inbilling eftersom de kom i samband med viruset och jag har inte upplevt någon stress eller överdriven ansträngning innan eller i samband med det här. Eftersom monospot-testet fortfarande visar på aktiv infektion kan man heller inte klassa det som CFS/ME. Det är helt enkelt körtelfeber som inte vill ge med sig och som dessutom har gett påverkan på nervsystemet.
Har någon mer varit sjuk i körtelfeber väldigt länge och tillslut BLIVIT HELT BRA? Hur lång tid tog det? Skulle verkligen behöva höra några solskenshistorier!