• Äldre 13 May 17:52
    8562 visningar
    5 svar
    5
    8562

    fråga om föräldrapenning

    Jag är hemma och ansöker om föräldrapenning har inte fått utbetalt för nån månad än utan det är första jag söker för nu.
    Jag har fyllt i att jag vill ha för sista veckan i april och dom 2 första veckorna i maj.
    Den 15:e varje månad står det på försäkringskassans sida att man måste lagt sina dagar och kan inte ändra.

    Men jag vill ju lämna för resten av maj men har bf idag och kan då alltså inte veta om jag är hemma som gravid elr hemma för vård av barn dom sista 2 veckorna i maj. Så jag vet inte hur jag ska göra ?
    De är ju samma summa man får men ja kan ju omöjligt veta när jag föder. Så hur ska jag lägga in dom 2 sista veckorna i maj?? Tänker eftersom man måste fylla i vrf man är hemma när man söker

  • Svar på tråden fråga om föräldrapenning
  • Äldre 13 May 18:21
    #1

    Spelar ju ingen roll vad du skriver. Det är ju föräldrapenning du ska ha. Om du måste ange anledning så skriv vård av barn eller gravid. Det spelar ingen roll om det stämmer. Inget de kollar. Fyll i båda alternativen om det går eller skriv en förklaring om det känns bättre.

  • Äldre 13 May 18:39
    #2

    Du söker alltså föräldrapenning på ditt ofödda barn? Isf är väl ta hand om barn det korrekta, även om du fortfarande är gravid. Jag menar, du tar ju ändå hand om barnet, om än inne i magen.

  • Äldre 13 May 18:46
    #3
    Iowhannah skrev 2018-05-13 18:39:33 följande:

    Du söker alltså föräldrapenning på ditt ofödda barn? Isf är väl ta hand om barn det korrekta, även om du fortfarande är gravid. Jag menar, du tar ju ändå hand om barnet, om än inne i magen.


  • Äldre 13 May 19:03
    #4

    Fram till BF tar du Gravid, från och med BF tar du Ta hand om barn. Försäkringskassan bryr sig inte om anledningen när du väljer på detta sätt :)

  • Äldre 13 May 19:03
    #5

    Fram till BF tar du Gravid, från och med BF tar du Ta hand om barn. Försäkringskassan bryr sig inte om anledningen när du väljer på detta sätt :)

Svar på tråden fråga om föräldrapenning