• Majsan1978

    Minipiller hur stor är chansen?

    Hej! Har nu goiglat som en tok men blir inte klok.

    Har i ca 6,5 år ätit minipiller. Första månaden var skit med rikliga blödningar. Men sedan fungerat ok. Fått en handfull småblödningar och oftast i samband med att jag missat 1-2 piller.

    Nu till saken. Jag och särbon är lite barnsugna. Vi har båda barn innan.

    30/3 hade vi sex och jag hade missat ett piller ett par dagar innan och tog pillret som skulle tas 30 på morgonen 31/3.

    Enligt bm fanns chsnsen för graviditet. Negativt test 3 v senare.

    Nu (pga olika omständigheter) missade jag torsdagskvällens piller, tog fredagskvällens piller lördag morgon, och hade idag oskyddat sex. Båda väl medvetna om ?risken?.

    Det jag funderar nu på är:

    - varför började jag inte blöda idag?

    - hur stor är egentligen chansen till att ha blivit gravid idag?

    Långt inlägg men blir inte klok. Och jag funderar på om jag ska avvakta med kvällens piller och följande vecka kanske. Eller äta som vanligt...

    Vad hag ni för erfarenheter och råd?

  • Svar på tråden Minipiller hur stor är chansen?
  • Aducia

    Är inte i samma sits men om ni börjar bli barnsugna, varför inte sluta med pillrena snart istället? :)

    Jag har missat massor av mini piller under mitt 1.5 års långa förhållande innan och aldrig blivit gravid, men blev gravid med honom efter att jag slutade med dem. Slutade tyvärr i missfall i vecka 7. Så den där chansen är väldigt olika skulle jag säga. Men vissa är olika fertila såklart, men i vårt fall funkade det ju att bli gravid men blev aldrig det när jag missade.

    Och nu har jag slutat med pillrena igen för att försöka med min nuvarande pojkvän. :)

    Finns massor av trådar du kan hänga i om du är sugen :D


    MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Majsan1978

    Tack för svaret.

    Vi vill båda få ett barn tillsammans men pga vissa omständigheter kanske det inte är det smartaste för mig????. Så om det ?råkar? hända vore det bra istället för väldigt planerat.

    Låter dumt men så är det.

    Funderar dock på att ra en paus med pillrena men är rädd då jag inte hade en så kul mens tidigare. Så avvaktar efter sommaren.

    Någon som blivit gravid på minipiller??

  • Aducia
    Majsan1978 skrev 2018-05-15 22:18:32 följande:

    Tack för svaret.

    Vi vill båda få ett barn tillsammans men pga vissa omständigheter kanske det inte är det smartaste för mig????. Så om det ?råkar? hända vore det bra istället för väldigt planerat.

    Låter dumt men så är det.

    Funderar dock på att ra en paus med pillrena men är rädd då jag inte hade en så kul mens tidigare. Så avvaktar efter sommaren.

    Någon som blivit gravid på minipiller??


    Min syster blev gravid på mini piller 2 gånger. Vet ej hur det gick till men hon blir gravid så fort hon ser en kille typ, hehe skämt åsido men det var väldigt lätt för henne.
    MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Majsan1978

    Oj då! Så olika det kan vara.

    Tack för svaret. Om du har möjlighet får du gärna kolla om hon missat ngt piller eller tog alla ordentligt.

  • Glinda från Oz

    Statistik borde du enkelt kunna googla.

    En kompis till mig blev gravid efter hon varit matförgiftad minns inte om åt mini- eller p-piller. Dottern är i alla fall 16 år idag.

  • Majsan1978

    Har nu pratat med bm och enl henne är det enda att avvakta och ta ett test.

    Ungefär 3 veckor efter oskyddat sex.

    Hon sa även att åldern gör att jag är lite mindre fertil..,

  • Kanttant
    Majsan1978 skrev 2018-05-15 22:18:32 följande:

    Tack för svaret.

    Vi vill båda få ett barn tillsammans men pga vissa omständigheter kanske det inte är det smartaste för mig????. Så om det ?råkar? hända vore det bra istället för väldigt planerat.

    Låter dumt men så är det.

    Funderar dock på att ra en paus med pillrena men är rädd då jag inte hade en så kul mens tidigare. Så avvaktar efter sommaren.

    Någon som blivit gravid på minipiller??


    Jag blev gravid när jag missade tre piller i rad. Men det är ju bara anekdot och säger inte så mycket överlag ellee för din del. Är i princip omöjligt att svara på, för ingen kan veta om de missade pilörena kickade igång din ägglossning, och gjorde de det är omöjligt att säga om det gjordes med timing när ni hade oskyddat sex. Och missar man minipiller kan man inte förutspå när man borde få en blödning, kan hända att du inte får någon alls, eöler efter en längre tid eller efter några dagar.

    Äh, det är ju samma sak. Ni försöker ju med flit nu pckså efter som ni altivt väljer att ha oskyddat sex och vet att du inte tagit dina minipiller som du ska. Det enda detta tillvägagångssätt gör är att du kommer ha denna känslan som gjorde att du skapade den häe tråden om.och om igen möjligtvis. Om du bara slutar med minipiller ökar chansen och du får mer insyn i vad du kan förvänta dig.
  • Majsan1978

    Du har helt rätt Kanttant!

    Men jag vill inte sluta med pillrena. Dels för att jag inte blir yngre (det är lite nu eller aldrig) och dels för att jag hade väldigt jobbig mens innan.

    Tog ett test i lördags morse som var negativt. Det är 13 dagar efter oskyddat sex.

    Nu har jag ont på ena sidan till o från, trött i ländryggen och igår var jag inte mig själv och stundtals gråtfärdig. Nu en konstant olustkänsla i nedre regionerna.

    Antar att det bara är att vänta o se.

    Finns ju bara 3 alternativ egentligen. -gravid, -mensen kommer snart eller så har jag hamnat i klimakteriet????!

    Ska försöka hålla mig till fredag då har der gått lite längre tid. Läste någon stanns att det ska gå 17 dagar.

    Någonting är på g. Frågan är vad.

  • Kanttant
    Majsan1978 skrev 2018-05-28 13:07:26 följande:

    Du har helt rätt Kanttant!

    Men jag vill inte sluta med pillrena. Dels för att jag inte blir yngre (det är lite nu eller aldrig) och dels för att jag hade väldigt jobbig mens innan.

    Tog ett test i lördags morse som var negativt. Det är 13 dagar efter oskyddat sex.

    Nu har jag ont på ena sidan till o från, trött i ländryggen och igår var jag inte mig själv och stundtals gråtfärdig. Nu en konstant olustkänsla i nedre regionerna.

    Antar att det bara är att vänta o se.

    Finns ju bara 3 alternativ egentligen. -gravid, -mensen kommer snart eller så har jag hamnat i klimakteriet????!

    Ska försöka hålla mig till fredag då har der gått lite längre tid. Läste någon stanns att det ska gå 17 dagar.

    Någonting är på g. Frågan är vad.


    Jo, det kan jag förstå. Började äta cerazette själv på grund av vidrig mens, hemska smärtor och rikliga blödningar i drygt en hel vecka. Hoppas det går snabbt att bli gravid sen så man slipper uppleva det mer än i onödan.

    Men om ni VILL ha barn och du börjar närma dig en ålder när det blir lite osäkrare är ju det ännu större anledning att faktiskt sluta helt med Cerazette. Men om det är lite mer "kul och välkommet om det blir något, helt okej om det inte blir något" så spelar det ju förstås ingen roll :)
  • Majsan1978

    Fyller 40 i år och barnen börjar bli stora. Men det rycker lite i bebisproduktionen.

    Så har konstant beslutsångest.

    Nu vill jag bara veta eller att mens kommer för nu är jag väldigt obekväm i de nedre regionerna.

  • Majsan1978

    Ingenting än...

    men har beställt massor av teststickor. Och planen är nu att från lördag morgon testa varannan dag tills antingen det blir + eller mensen kommer eller symptomen försvinner. Och är det inte löst på de 2 veckorna så blir det att gå till bm. Kanske dax att byta till annat preventivmedel? Eller se om klimakteriet är på g????.

    Fast tillsammans har vi ju 3 barn och bättre p-piller får man leta efter!!

Svar på tråden Minipiller hur stor är chansen?