• Anonym (TS)

Semester vid uppsägning - Blir jag återbetalningsskyldig

Hej!

Jag hade tidigare ett vikariat mellan oktober-december och fick därför ett antal semesterdagar i och med min anställning. Dessa tog jag ut i samband med studier. Jag fick därefter en tillsvidareanställning och hade en månads uppsägningstid och sa upp mig till sista november. Jag blev då återbetalningsskyldig för att jag nyttjat fler semesterdagar än jag hade rätt till (de som jag erhållit för december).

Blir det samma sak för en tillsvidareanställning?

T ex. Jag är nu tillsvidareanställd och ska ta ut mina 20 dagar semester i sommar. Vad händer om jag då byter jobb? Säger upp mig till exempelvis september och slutar då? Kommer jag bli återbetalningsskyldig för de dagar jag skulle tjänat in i oktober-december?

• Svar på tråden Semester vid uppsägning - Blir jag återbetalningsskyldig
  • Anonym (Tina)

Som tillsvidareanställd tjänar man in x antal semesterdagar varje månad som man jobbar, men oftast ändå får hela "årspotten" med semester redan i början av varje år. Så tar man ut dessa dagar innan man egentligen har tjänat in dem så dras det på din slutlön om du avslutar din anställning.

• Anonym (Ellen)

Det kommer att bero på vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen och vilket semesterår ni har. Har ni kalenderår så får man tillgång till alla dagar direkt men de tjänas in löpande så där förutsätts att man jobbar tom 31 december för att alla dagarna ska vara intjänade/betalda.

Har man semester enligt lag räknar man från 1/4 till 31/3 året därpå.

Hör efter m lönekontoret så får du veta säkert!

• Anonym (fwe)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-05-14 14:08:38 följande:

Det kommer att bero på vilket kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen och vilket semesterår ni har. Har ni kalenderår så får man tillgång till alla dagar direkt men de tjänas in löpande så där förutsätts att man jobbar tom 31 december för att alla dagarna ska vara intjänade/betalda.

Har man semester enligt lag räknar man från 1/4 till 31/3 året därpå.

Hör efter m lönekontoret så får du veta säkert!

Beror snarare på hur länge man jobbat på företaget!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (fwe) skrev 2018-05-29 08:32:09 följande:

Beror snarare på hur länge man jobbat på företaget!

Fast grunden i hur man räknar som intjänad semester kommer sig fortfarande av gällande avtal på arbetsplatsen.
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-05-29 20:55:56 följande:
    Fast grunden i hur man räknar som intjänad semester kommer sig fortfarande av gällande avtal på arbetsplatsen.
    Och vilka regler får du upp i din lilla skalle då om du tittar på ett gällande avtal?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (fwe) skrev 2018-05-30 08:42:05 följande:

Och vilka regler får du upp i din lilla skalle då om du tittar på ett gällande avtal?

Tjaa du. Det beror på vilket du menar. Är TS under 30 år och jobbar statligt räknar vi på 28 dagar per år. Är hen under 40 år och jobbar under Allmänna bestämmelser som bl.a gäller inom kommun så är det 25 dagar som är grunden. Svaret kommer variera beroende på vad man ska räkna på.

Så frågan kvarstår, vilket avtalsområde jobbar TS inom? Men det kanske din lilla skalle vet?
  • Anonym (TS)

Jag jobbar åt kommunen om det är till någon hjälp.

• Anonym (fwe)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-05-30 15:30:12 följande:
    Tjaa du. Det beror på vilket du menar. Är TS under 30 år och jobbar statligt räknar vi på 28 dagar per år. Är hen under 40 år och jobbar under Allmänna bestämmelser som bl.a gäller inom kommun så är det 25 dagar som är grunden. Svaret kommer variera beroende på vad man ska räkna på.

Så frågan kvarstår, vilket avtalsområde jobbar TS inom? Men det kanske din lilla skalle vet?
    Aha! Så TS fråga var antalet dagar man får i semester, inte om TS blir återbetalningsskyldig för betalda semesterdagar om TS tex säger upp sig från företaget. Men jag måste ha missförstått precis allt då! Bäst att du tar över tråden Ellen som kan allt.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (fwe) skrev 2018-05-30 15:45:00 följande:

Aha! Så TS fråga var antalet dagar man får i semester, inte om TS blir återbetalningsskyldig för betalda semesterdagar om TS tex säger upp sig från företaget. Men jag måste ha missförstått precis allt då! Bäst att du tar över tråden Ellen som kan allt.

Tackar för förtroendet!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (TS) skrev 2018-05-30 15:41:26 följande:

Jag jobbar åt kommunen om det är till någon hjälp.

Om vi ponerar att du är anställd från 1 januari tillsvidare för enkelhetens skull så har det kommunala avtalet intjänandeår och uttagsår sammanfallande och kalenderår. Den 1 januari får man alltså tillgång till hela årets dagar, om man inte har något slutdatum i sin anställning i lönesystemet. Det förutsätts att man kommer tjänstgöra året ut, något annat känner man inte till. Du har ingen annan frånvaro under året som är icke semesterlönegrundande.

Du tar ut 20 dagar i juli (säger vi) och du är under 40 år så du har en semesterrätt på 25 dagar.

Sen säger du upp dig med sista anställningsdag 20 september.

Det ger dig semesterlönegrund på totalt 263 dagar (1 januari till och med 20 september) och då tar man 263/365×25 => anställningsdagar/årets dagar x semesterrätten = 18,01. Semester avrundas uppåt så du tjänar in 19 semesterdagar.

Har du då tagit ut 20 kommer du bli återbetalningskyldig för en dag.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-05-30 21:25:29 följande:

Om vi ponerar att du är anställd från 1 januari tillsvidare för enkelhetens skull så har det kommunala avtalet intjänandeår och uttagsår sammanfallande och kalenderår. Den 1 januari får man alltså tillgång till hela årets dagar, om man inte har något slutdatum i sin anställning i lönesystemet. Det förutsätts att man kommer tjänstgöra året ut, något annat känner man inte till. Du har ingen annan frånvaro under året som är icke semesterlönegrundande.

Du tar ut 20 dagar i juli (säger vi) och du är under 40 år så du har en semesterrätt på 25 dagar.

Sen säger du upp dig med sista anställningsdag 20 september.

Det ger dig semesterlönegrund på totalt 263 dagar (1 januari till och med 20 september) och då tar man 263/365×25 => anställningsdagar/årets dagar x semesterrätten = 18,01. Semester avrundas uppåt så du tjänar in 19 semesterdagar.

Har du då tagit ut 20 kommer du bli återbetalningskyldig för en dag.

Tack för svar!
  • Anonym (fwe)
    Anonym (TS) skrev 2018-05-30 23:33:26 följande:
    Tack för svar!
    Du måste inte betala tillbaka det du tagit ut från kommunen om du slutar i förväg. Men det kan säkert den eminenta "Ellen" förklara för dig också!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (fwe) skrev 2018-05-31 13:10:06 följande:

Du måste inte betala tillbaka det du tagit ut från kommunen om du slutar i förväg. Men det kan säkert den eminenta "Ellen" förklara för dig också!

Inte? Då får du gärna ta den pucken och berätta om dina erfarenheter.
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-05-31 13:47:01 följande:
    Inte? Då får du gärna ta den pucken och berätta om dina erfarenheter.
    Nej varför då? Du har ju så tydligt visat att du kan detta, så berätta för TS nu!
  • Anonym (Ellen)

Kan och kan men jo, jag hoppas att jag kan svara.

I de flesta verksamheter som jag har erfarenhet av så efterskänker man inte överuttag av semester. Främst för att det är orättvist mot de som tjänat in sina dagar. Rätt ska vara rätt.

Dessutom har mig veterligt alla organisationer någon form av personal/lönesystem där merparten kan hålla koll på både intjänande och uttag av semesterdagar. Sätter man då ett slutdatum på en person så räknas detta ut och har man tagit ut mer än man tjänat in så justeras det per automatik. Semesterdagstillägget hamnar i minus och du får avdrag för obetald semester istället. Inga konstigheter.

• Anonym (A)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-06-01 12:13:44 följande:
    Kan och kan men jo, jag hoppas att jag kan svara.
    I de flesta verksamheter som jag har erfarenhet av så efterskänker man inte överuttag av semester. Främst för att det är orättvist mot de som tjänat in sina dagar. Rätt ska vara rätt.
    Dessutom har mig veterligt alla organisationer någon form av personal/lönesystem där merparten kan hålla koll på både intjänande och uttag av semesterdagar. Sätter man då ett slutdatum på en person så räknas detta ut och har man tagit ut mer än man tjänat in så justeras det per automatik. Semesterdagstillägget hamnar i minus och du får avdrag för obetald semester istället. Inga konstigheter.
    Håller med
Svar på tråden Semester vid uppsägning - Blir jag återbetalningsskyldig