• Nooomi

    Familjeterapi ... tonårsrådgivning, eller vad ska jag söka på?

    Har en 14 åring hemma som vi bråkar en hel del med och även om hon antagligen inte är värre än andra tonåringar så är jag less på detta ständiga tjafs och känner att det skulle vara bra för oss gå någon sorts familjeterapi. Prata i lugn miljö (och inte i affekt) , få de rätta frågorna ställda och besvarade. Låta vår dotter får komma till tals (hemma är det svårt att få henne att öppna upp sig) och lära oss att sortera bland alla strider, veta vilka som är nödvändiga och vilka vi kan lägga ned. Få verktyg att hantera konflikter och förstå henne bättre. 

    Men när jag försöker söka på familjerådgivning/Terapi så är det ju bara för par det gäller. Inget för hela familjen. Annars finns bara barnpsykologer och det känns inte heller rätt. HON har inga problem utan vi som familj behöver lära oss prata bättre med varandra. Har googlat en bra stund nu men hittar inget. Rynkar på näsan


    Letar jag fel?

  • Svar på tråden Familjeterapi ... tonårsrådgivning, eller vad ska jag söka på?
  • sextiotalist
    Nooomi skrev 2018-05-14 13:35:31 följande:

    Har en 14 åring hemma som vi bråkar en hel del med och även om hon antagligen inte är värre än andra tonåringar så är jag less på detta ständiga tjafs och känner att det skulle vara bra för oss gå någon sorts familjeterapi. Prata i lugn miljö (och inte i affekt) , få de rätta frågorna ställda och besvarade. Låta vår dotter får komma till tals (hemma är det svårt att få henne att öppna upp sig) och lära oss att sortera bland alla strider, veta vilka som är nödvändiga och vilka vi kan lägga ned. Få verktyg att hantera konflikter och förstå henne bättre. 

    Men när jag försöker söka på familjerådgivning/Terapi så är det ju bara för par det gäller. Inget för hela familjen. Annars finns bara barnpsykologer och det känns inte heller rätt. HON har inga problem utan vi som familj behöver lära oss prata bättre med varandra. Har googlat en bra stund nu men hittar inget. Rynkar på näsan


    Letar jag fel?


    Du kan ju alltid vände dig till någon ungdomsrådgivning. Sedan vet jag inte om en 14-åring generellt är så där jätteintresserad av att ha samtal med familjen, det hör liksom till konceptet pubertet att de vill bryta sig loss.
    Men mitt tips gäller fortfarande, lyssna, lyssna och åter lyssna. Hitta stunder där ni bara kan vara, fundera på vilka strider som är viktiga och varför de är viktiga och framför allt målet med striden, är det för att du ska ha rätt eller är det något annat.
    Självklart ska man säga ifrån när tonåringen är otrevlig, men säg bara ifrån, diskutera inte vid sådana tillfällen (lättare sagt än gjort)
Svar på tråden Familjeterapi ... tonårsrådgivning, eller vad ska jag söka på?