• Anonym (Ts)

    Jag har tappat lusten efter jag fick barn! Vad kan jag göra?

    Jag fick mitt 3e barn för 5 månader sen. Och jag har inte haft lust öht.

    Och alltid tidigare så jag varit den som haft mest lust genom hela våran relation..

    Alltså jag vill ha lust men har ingen lust alls, vi försöker skapa ? mysiga? tillfällen men det bara låser sig,min kropp vill inte, och i stunden vill inte jag heller. Kan tillägga att våran 3a tog 4 år av försök att få innan det lyckades med ivf. Under graviditeten så vi inte sexlivet på topp heller direkt.

    Vad är fel?

    Hur får jag tillbaka lusten?

  • Svar på tråden Jag har tappat lusten efter jag fick barn! Vad kan jag göra?
  • Anonym (Ia)

    Sover du tillräckligt? Har du läkt efter förlossningen? Har du någon egentid? Har ni egentid tillsammans du och partnern? Är du stressad i vardagen? Det kan ju vara många orsaker till att sexlusten inte riktigt finns.

  • Anonym (Ia)

    Sover du tillräckligt? Har du läkt efter förlossningen? Har du någon egentid? Har ni egentid tillsammans du och partnern? Är du stressad i vardagen? Det kan ju vara många orsaker till att sexlusten inte riktigt finns.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ia) skrev 2018-05-14 14:26:13 följande:

    Sover du tillräckligt? Har du läkt efter förlossningen? Har du någon egentid? Har ni egentid tillsammans du och partnern? Är du stressad i vardagen? Det kan ju vara många orsaker till att sexlusten inte riktigt finns.


    Sover dåligt gör jag då jsg ammar hela nätterna.

    Jag gjorde kejsarsnitt men anser mig väl läkt, dock mår jag jätte dåligt över min kropp nu efter sista barnet. Jag har ingen egentid alls, min make och jag har kvällarna ifred då alla barn sover. Minsta sover på mig tills jag lägger honom i hans säng, men han vaknar för amning. Men vi brukar se serier, prata osv
  • Anonym (.)

    Har för mig att amning minskar sexlusten. I vart fall var det så för min fru med bägge barnen.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2018-05-14 16:50:45 följande:

    Har för mig att amning minskar sexlusten. I vart fall var det så för min fru med bägge barnen.


    Konstigt då jag ammat mina 2 tidigare barn och ändå haft sexlust även under graviditeten hade jag sexlusr som vanligt. Det är nu med 3e barnet jag inte haft lust varken under graviditeten eller under amning.
  • Sexologen

    Hej! Jag är sexolog och vill bara tillägga att det du upplever inte på något sätt är konstigt. Lust är så otroligt komplext och det är oftast många olika saker samtidigt som påverkar den negativt, till exempel att du sover dåligt, du ammar, din kroppsbild osv.

    Du nämner också att när ni försöker skapa mysiga stunder så låser det sig för dig och att du inte vill i de stunderna. Det är en viktig signal att lyssna på. Försök att tänka tillbaka på den stunden och fundera på vad det är för känslor som uppstår inom dig och vilka tankar som kommer. För det är något där som din kropp inte vill att du ska vara med om. Ibland har man bara inte orken, ibland kommer känslor av äckel, och ibland har man en massa negativa automatiska tankar som kommer som man inte själv styr över. 

    Hur var sexet när ni försökte bli med barn i flera år? För många förstörs sexet av barnalstrandet och det känns inte längre som en härlig och sexig stund, utan som ett projekt som ska bli av. Då är det inte ett dugg konstigt om man inte längtar efter att ha sex. 

    Också viktigt att titta på är hur lusten ser ut generellt, det vill säga om du känner en dragning till andra personer, om du onanerar och fantiserar. Det ger dig också en fingervisning kring om det här är kopplat till dig och din partner och det sex ni har haft, eller om det handlar mer om en generellt låg sexlust.

    Det går verkligen att hitta till lusten igen! Hoppas att några av mina tankar var till hjälp. Det är svårt när jag inte har träffat dig att komma med några dundertips - det första man gör i en sån här situation är att reda ut varför man inte har lust, för att sen kunna få mer. På min hemsida erbjuder jag ett gratis lust-test som ska hjälpa med precis det. Om du är intresserad ger jag dig gärna länken. 

  • Anonym (Ts)
    Sexologen skrev 2018-05-17 11:47:10 följande:

    Hej! Jag är sexolog och vill bara tillägga att det du upplever inte på något sätt är konstigt. Lust är så otroligt komplext och det är oftast många olika saker samtidigt som påverkar den negativt, till exempel att du sover dåligt, du ammar, din kroppsbild osv.

    Du nämner också att när ni försöker skapa mysiga stunder så låser det sig för dig och att du inte vill i de stunderna. Det är en viktig signal att lyssna på. Försök att tänka tillbaka på den stunden och fundera på vad det är för känslor som uppstår inom dig och vilka tankar som kommer. För det är något där som din kropp inte vill att du ska vara med om. Ibland har man bara inte orken, ibland kommer känslor av äckel, och ibland har man en massa negativa automatiska tankar som kommer som man inte själv styr över. 

    Hur var sexet när ni försökte bli med barn i flera år? För många förstörs sexet av barnalstrandet och det känns inte längre som en härlig och sexig stund, utan som ett projekt som ska bli av. Då är det inte ett dugg konstigt om man inte längtar efter att ha sex. 

    Också viktigt att titta på är hur lusten ser ut generellt, det vill säga om du känner en dragning till andra personer, om du onanerar och fantiserar. Det ger dig också en fingervisning kring om det här är kopplat till dig och din partner och det sex ni har haft, eller om det handlar mer om en generellt låg sexlust.

    Det går verkligen att hitta till lusten igen! Hoppas att några av mina tankar var till hjälp. Det är svårt när jag inte har träffat dig att komma med några dundertips - det första man gör i en sån här situation är att reda ut varför man inte har lust, för att sen kunna få mer. På min hemsida erbjuder jag ett gratis lust-test som ska hjälpa med precis det. Om du är intresserad ger jag dig gärna länken. 


    Tack för svar! Ska försöka att inte skriva en novell bara.

    Jag ska försöka tänka nästa gång det låser sig varför det låser sig. För ska jag vara ärlig vet jag inte varför.

    Tidigare har vi haft ett fantastiskt sexliv, Det tycker vi båda, och han är tveklöst den bästa älakaren jag haft. Han har dock haft lägre lust än jag har haft. Men vi har ändå försökt att balansera det. Vi lyckades hitta en balans med ca 1-3 gånger per vecka och det funkade bra. Efter ett år in i våran relation vart jag gravid och vi fick barn hans första ( Jag hade ett sen tidigare) Vi hade massa sex hela graviditeten . Även då var sexlivet på topp fortfarande minst 1-3 gånger i veckan ( jag skulle säkert kunnat haft oftare men det funkade bra)

    Ända fram tills yngsta barnet var ca 2 år då vi bestämde oss för att skaffa fler. Vi försökte då i ett år och lyckades men jag fick missfall. Innan missfallet var sexlivet fortfarande bra, men efter missfallet så dalade det en hel del. Dom kommande åren försökte vi i 3 år månad ut och månad in.. så mycket ägglossnings test., och ja då var sexlivet i princip på ägglossning ( motvilligt och villigt) och sen på mensen hade vi nog dom bästa sexen då ingen av oss kände kravet att behöva försöka skaffa barn. Efter 4 år av försökande sökte vi hjälp. Och visade sig att min man då hade för lite spermier så var i princip omöjligt att bli gravida utan hjälpa av ivf, Våran dröm om flera barn var så stor så vi valde att göra ivf och jag vart gravid på första försöket. Den månaden hade vi massa sex. Sen under graviditeten så hade vi sex kanske 1 gång i månaden.. Jag fick då tvinga mig till att ha sex eller verkligen försöka ? hitta? någon lust. Helst ville jag bara få det överstökat. När barnet föddes nu via snitt så trodde jag att lusten skulle komma tillbaka. Men jag känner ingen lust alls, jag har inte lust att onanera eller ha sex, vill

    Inte bli tagen varken på brösten eller mellan benen. Jag kan ibland få jätte korta stunder av lust men dom är ofta så korta att jag hinner inte ha sex eller ens onanera utan att lusten försvinner. Jag läser om sex, tänker på sex, saknar egentligen sex och vill ha massa sex. Men lusten finns inte där. Jag känner inte igen mig själv alls. Då jag alltid haft hög lust.

    Ja skicka gärna länken om jag inte redan svarat på dina frågor här.
  • Anonym (K)

    Fått tillbaka mensen ännu? För mig kom lusten tillbaka med mensen med båda barnen :)

  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2018-05-17 14:40:29 följande:

    Fått tillbaka mensen ännu? För mig kom lusten tillbaka med mensen med båda barnen :)


    Jag fick tillbaka mensen 6 veckor efter förlossningen. Och nu är den regelbunden, så har tyvärr inte hjälpt. . :-/
  • Elie

    Jag hade noll lust så länge jag ammade. Det var bara att vänta och vänta.. Inte så mycket mer att göra. Sen kom den tillbaka när jag slutade amma efter 9 månader. Försök att inte pressa kroppen. Låt allt ha sin tid så kickar den igång så småningom tror jag! :)

  • Anonym (Ta det lugnt)

    Försök inte stressa igång lusten det kan ställa till det mer och skapa låsningar.

    Precis som varje graviditet kan vara helt unik kan också reaktionerna på bebistiden och amningen vara olika. Ge din kropp tid och se om det inte vaknar av sig själv med tiden.

    Jag blev helt chockad efter min förlossning (också snitt), min sexlust försvann HELT.

    Jag som alltid haft väldigt hög lust och även tyckt om att experimentera gick till att tycka allt sex var otänkbart. Ville inte ha någon typ av sexuell beröring. Efter några månader så började det kännas okej med gosigt myssex, men fram till och med knappt ett år så fann jag allt annat sex motbjudande bara tanken på annat än mjukt romantiskt sex fick det att bokstavligt talat att vända sig i magen på mig.

    Men det kom långsamt tillbaka av sig själv och nu är lusten ungefär som den var innan

  • Anonym (Hanna)

    Känner igen mig så himla väl ts. Vi försökte i nästan ett år innan jag blev gravid med första barnet. Då blev det mycket sex, men bara runt ägglossningen. Under graviditeten och när jag ammade (i cirka 9 månader) hade jag ingen lust. Får sjukt torra och känsliga slemhinnor under graviditet och amning. Efter sex bränner det i hela underlivet, inte skönt. Sen hade jag en kort period när jag slutade amma då lusten kom tillbaka. Sen vips. Blev jag gravid när dottern var tio månader. Jag är gravid i vecka 21, jobbar heltid, tar hand om dottern på kvällarna och rasar ihop i sängen varje kväll. Har ingen lust att mysa eller ha sex. Tar aldrig initiativ. Vi har pratat om det flera gånger, att det är ett problem. Drömmer ofta att vi har sex. Men jag har sällan lust i verkligheten. Det längsta vi har gått utan att ligga sen jag blev gravid igen är tre månader. Vet inte heller vad jag ska ta mig till. Försöker verkligen ha lust, men min kropp låser sig också. Kan tänka att jag ska ta initiativ ikväll, men kroppen vill inte.

  • Sexologen

    Tack för ditt svar! Utifrån det du beskriver ovan tror jag att du har orsaken precis där - när ni hade en massa sex för att bli gravida och det egentligen bara var något du ville få överstökat. Man kan tänka på lust som ett motivationssystem, och när man har sex som inte är särskilt bra eller sex som man inte vill ha, då lär sig kroppen att sex inte är nåt man ska försöka eftersträva, det vill säga, det finns ingen poäng för din lust att titta fram. 

    Sen kan det vara så att det finns andra faktorer för dig nu som gör att lusten inte kommer fram. Att andra saker vidmakthåller problemet, nu när orsaken inte finns kvar (ni försöker inte bli gravida längre). 

    Jag tror att det hade varit bra för dig att börja utforska vad som händer när det låser sig för dig, och de här småstunderna av lust, att börja undersöka dem mer. I vilka situationer kommer lusten, vad gör du, vad tänker du på, finns det nån doft/nåt du känner i stunden som du kan identifiera? För om du kan känna lust även om det bara är i några sekunder då har du hittat nåt som du kan bygga vidare på - och det är fantastiskt! 

    Länken är: www.lustlyftet.se. Tror det kan vara bra att göra testet för dig just för att kunna få svart på vitt allt som möjligtvis påverkar din lust negativt. Önskar dig stort lycka till!

  • Kendra

    Det tog säkert närmare 3 år för mig att få tillbaka lusten. Hade nästan tappat hoppet. Hoppas inte det tar lika länge denna gången, är gravid igen...

Svar på tråden Jag har tappat lusten efter jag fick barn! Vad kan jag göra?