• Anonym (Torris)

Hur vet man att en fuktkräm ger fukt?

Jag smörjer in mig varje dag både på kroppen och i ansiktet. Hudlotionen är en parfymfri från apoteket och i ansiktet kan det vara från parfymfritt från apoteket eller Dermalogica. Orsaken att jag frågar är att trots att min hy känns okej så påstods det på Body Shop att jag bara hade 17% fukt i ansiktet när dom mätte trots att jag har dagkräm och färgad dagkräm på det varje dag och nattkräm på kvällarna. Benen kliar ibland trots att jag smörjer in mig varje dag efter duschen. Så det verkar som om min hud är mot det torra hållet fast jag alltid har smörjt in mig varje dag. Varför?

Betyder det här att mina krämer inte funkar trots att dom ska vara bra? Vilken ingrediens ska man leta efter för att vara säker på att huden får så mycket fukt som möjligt?

• Svar på tråden Hur vet man att en fuktkräm ger fukt?
  • Anonym (Torris)

Har ni förslag på bra parfymfria krämer till både kropp och ansikte så får ni gärna skriva ner det.

• AnnaZL

Använd inte duschtvål på benen, nästan alla är uttorkade.
    Ät 2 msk linföolja/dag så smörjs huden inifrån.
    Använd milda rengöringsprodukter utan sulfater.

• Anonym (??)
    AnnaZL skrev 2018-05-14 15:15:10 följande:
    Använd inte duschtvål på benen, nästan alla är uttorkade.
    Ät 2 msk linföolja/dag så smörjs huden inifrån.
    Använd milda rengöringsprodukter utan sulfater.
    Det hjälper inte om man har ovanligt torr hud.
  • Anonym (B)

Det är skillnad på fett och fukt.

Jag har tex torr hud men min hud saknar fett, inte fukt. Så allt som säger sig ge fukt är helt verkningslöst på mig.

Om du tvättar ansiktet och därefter bara torkar det. Hur känns huden?

På skincity kan man göra gratis test för att se vad som passar.

• AnnaZL
    Anonym (??) skrev 2018-05-14 15:19:33 följande:
    Det hjälper inte om man har ovanligt torr hud.
    Har svårt att tänka mig att ovanligt torr hud inte skulle må bättre av att slippa torkas ut mer av sulfater och tvål, men blir din torra hud bättre av uttorkande produkter, kör på!
  • Anonym (c)

Jag har bitvis väldigt torra ben (förmodligen andra delar också, men det märkt inte lika tydligt). Jag brukar smörja in med babyolja i duschen när huden fortfarande är fuktig och sedan låta självtorka. Det gör susen för mina torra ben iallafall. Vintertid kompletterar jag med fenuril.

• Anonym (L R)

Prova att smörja med Locobase repair (det ska vara den som heter just repair) superbra mot torr hud. Dyr men dryg. På apotek. Vill du inte ha fet kräm under sminket så ta innan du lägger dig.

• Bjoer
    Anonym (B) skrev 2018-05-14 15:20:50 följande:

Det är skillnad på fett och fukt.

Jag har tex torr hud men min hud saknar fett, inte fukt. Så allt som säger sig ge fukt är helt verkningslöst på mig.

Om du tvättar ansiktet och därefter bara torkar det. Hur känns huden?

På skincity kan man göra gratis test för att se vad som passar.

Fast med fukt menar man väl ändå fett, när det gäller hud? Torr hud brukar ju inte betyda att du har brist på vatten, utan just på fett. När man duschar så är det ju lätt att huden blir torr, för att man tvättar bort ytligt fett med fettlösande medel som tvål. Eller bara att man duschar för länge.
  • Duckan
    Fast med fukt menar man väl ändå fett, när det gäller hud

Nej inte alls. M n kan vara fuktfattig och fettfattig och det är skilda saker. Jag är som (B), fettfattig. Väljer således fetare krämer (speciellt om vintern), men tillför även fukt i form av serum och masker.
  • Anonym (Torris)

Jag använder aldrig tvål på benen utan bara rakgele som oftast är ett fuktgivande balsam från Paul Mitchell, annars fuktgivande rakgele från hälsokosten.
    Smörjer in mig med Aco Rich tror jag den heter, en rosa flaska från apoteket för extra torr hud.
    Någon gång i veckan öser jag på med mandelolja i slutet av duschen som kräm och tar ibland även fuktkräm efter det.

I ansiktet har jag använt Eco nånting från apoteket, beiga flaskor men har återgått till Dermalogica då Eco inte var speciellt bra. Skulle gärna ha en bra parfymfri ansiktskräm från apoteket så har ni några förslag på det också?

Använder bara sulfatfria duschkrämer sen forever.

Om det är fett jag behöver vad för krämer ska jag leta efter då? Dom ni har föreslagit ovan? Vilka är bra för ansiktet? Har väl t-zons problem som dom flesta men det tar ganska många timmar att bli oljig i t-zonen.

• Anonym (B)
    Anonym (Torris) skrev 2018-05-14 16:05:35 följande:

Jag använder aldrig tvål på benen utan bara rakgele som oftast är ett fuktgivande balsam från Paul Mitchell, annars fuktgivande rakgele från hälsokosten.

Smörjer in mig med Aco Rich tror jag den heter, en rosa flaska från apoteket för extra torr hud.

Någon gång i veckan öser jag på med mandelolja i slutet av duschen som kräm och tar ibland även fuktkräm efter det.

I ansiktet har jag använt Eco nånting från apoteket, beiga flaskor men har återgått till Dermalogica då Eco inte var speciellt bra. Skulle gärna ha en bra parfymfri ansiktskräm från apoteket så har ni några förslag på det också?

Använder bara sulfatfria duschkrämer sen forever.

Om det är fett jag behöver vad för krämer ska jag leta efter då? Dom ni har föreslagit ovan? Vilka är bra för ansiktet? Har väl t-zons problem som dom flesta men det tar ganska många timmar att bli oljig i t-zonen.

Till ansiktet tycker jag Eucerin (ca 60 kr) funkar bra, men jag har som sagt hud som saknar fett.

skincity.se/sv/hudguiden/hudtillstand

Här kan du läsa om olika hudtyper. Eller googla fettfattig och fuktfattig hud.
  • EnAnonumius
    Anonym (Torris) skrev 2018-05-14 14:38:16 följande:
    Jag smörjer in mig varje dag både på kroppen och i ansiktet. Hudlotionen är en parfymfri från apoteket och i ansiktet kan det vara från parfymfritt från apoteket eller Dermalogica. Orsaken att jag frågar är att trots att min hy känns okej så påstods det på Body Shop att jag bara hade 17% fukt i ansiktet när dom mätte trots att jag har dagkräm och färgad dagkräm på det varje dag och nattkräm på kvällarna. Benen kliar ibland trots att jag smörjer in mig varje dag efter duschen. Så det verkar som om min hud är mot det torra hållet fast jag alltid har smörjt in mig varje dag. Varför?

Betyder det här att mina krämer inte funkar trots att dom ska vara bra? Vilken ingrediens ska man leta efter för att vara säker på att huden får så mycket fukt som möjligt?
    När jag hade riktigt torr hud så skippade jag både duschtvål och duschkräm och använde mig av Duscholja.
    Duscholja jag använde mig av finns att köpa på apoteket. Märke Eucerin.  Den parfymfria har en lustig doft från flaskan, dock så försvinner den doften när du sköljer av dig.

Sedan så är det inte bara "parfymfri" som man skall tänka på när man har torrhud. Utan det är återfuktande, för extrem torr och känslig hy. Jag använde mig i bland av Aco Bodylotion moist. Jag växlade lite där och de flesta är bra faktiskt, men när jag köper hudlotion så har jag tre nyckel ord  "återfuktande", "mjukgörande" och "parfymfri".

Ansikte så var det samma nyckel ord på krämerna "parfymfritt", "återfuktande" och "mjukgörande".
    Jag använder mig av "Micellar Water" för känslig hud, eller tvätt gel för känslig hud. Sedan en återfuktande kräm. När ansiktshuden var som torrast så använde jag mig av nattkräm även på dagen. Tyvärr så får man kära med "uteslutningsmetoden", då man är ju lite olika i skinnet, på vad som funkar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Torris)
    Anonym (B) skrev 2018-05-14 16:37:45 följande:
    Till ansiktet tycker jag Eucerin (ca 60 kr) funkar bra, men jag har som sagt hud som saknar fett.

skincity.se/sv/hudguiden/hudtillstand?page=1

Här kan du läsa om olika hudtyper. Eller googla fettfattig och fuktfattig hud.
    Danke schön.
    EnAnonumius skrev 2018-05-14 18:15:04 följande:
    När jag hade riktigt torr hud så skippade jag både duschtvål och duschkräm och använde mig av Duscholja.
    Duscholja jag använde mig av finns att köpa på apoteket. Märke Eucerin.  Den parfymfria har en lustig doft från flaskan, dock så försvinner den doften när du sköljer av dig.

Sedan så är det inte bara "parfymfri" som man skall tänka på när man har torrhud. Utan det är återfuktande, för extrem torr och känslig hy. Jag använde mig i bland av Aco Bodylotion moist. Jag växlade lite där och de flesta är bra faktiskt, men när jag köper hudlotion så har jag tre nyckel ord  "återfuktande", "mjukgörande" och "parfymfri".

Ansikte så var det samma nyckel ord på krämerna "parfymfritt", "återfuktande" och "mjukgörande".
    Jag använder mig av "Micellar Water" för känslig hud, eller tvätt gel för känslig hud. Sedan en återfuktande kräm. När ansiktshuden var som torrast så använde jag mig av nattkräm även på dagen. Tyvärr så får man kära med "uteslutningsmetoden", då man är ju lite olika i skinnet, på vad som funkar.

Har luktat på den oljan på apoteket men tycker den luktar hemskt. Men det försvinner direkt säger du? Något speciellt märke du använde för ansiktet?

• Duckan

Jag blandar märken hejvilt i ansiktet. Kan tipsa om Acos ansiktsolja, Yves Rochers fuktkräm Hydra Vegetal, Nuxe Reve du Mields nattkräm bla.

• EnAnonumius
    Anonym (Torris) skrev 2018-05-14 21:27:59 följande:
    Har luktat på den oljan på apoteket men tycker den luktar hemskt. Men det försvinner direkt säger du? Något speciellt märke du använde för ansiktet?

Ja den försvinner direkt när man sköljer av sig.

Nej jag körde inte med något speciellt märke, jag växlade mellan Nivea's och Loreal's återfuktande nattkrämer på dagen när min hud var som torrast, det var för några år sedan när jag hade överjävligt torr hud,, med de båda sorterna funkade på mig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Torr)

Det som hjälpt bäst på mig för att ge fukt är kräm med ceramider och hyaluronic acid. Cerave PM är min favorit.

Svar på tråden Hur vet man att en fuktkräm ger fukt?