Anonym (Torris) skrev 2018-05-14 14:38:16 följande:
Jag smörjer in mig varje dag både på kroppen och i ansiktet. Hudlotionen är en parfymfri från apoteket och i ansiktet kan det vara från parfymfritt från apoteket eller Dermalogica. Orsaken att jag frågar är att trots att min hy känns okej så påstods det på Body Shop att jag bara hade 17% fukt i ansiktet när dom mätte trots att jag har dagkräm och färgad dagkräm på det varje dag och nattkräm på kvällarna. Benen kliar ibland trots att jag smörjer in mig varje dag efter duschen. Så det verkar som om min hud är mot det torra hållet fast jag alltid har smörjt in mig varje dag. Varför?
Betyder det här att mina krämer inte funkar trots att dom ska vara bra? Vilken ingrediens ska man leta efter för att vara säker på att huden får så mycket fukt som möjligt?
När jag hade riktigt torr hud så skippade jag både duschtvål och duschkräm och använde mig av Duscholja.
Duscholja jag använde mig av finns att köpa på apoteket. Märke Eucerin. Den parfymfria har en lustig doft från flaskan, dock så försvinner den doften när du sköljer av dig.
Sedan så är det inte bara "parfymfri" som man skall tänka på när man har torrhud. Utan det är återfuktande, för extrem torr och känslig hy. Jag använde mig i bland av Aco Bodylotion moist. Jag växlade lite där och de flesta är bra faktiskt, men när jag köper hudlotion så har jag tre nyckel ord "återfuktande", "mjukgörande" och "parfymfri".
Ansikte så var det samma nyckel ord på krämerna "parfymfritt", "återfuktande" och "mjukgörande".
Jag använder mig av "Micellar Water" för känslig hud, eller tvätt gel för känslig hud. Sedan en återfuktande kräm. När ansiktshuden var som torrast så använde jag mig av nattkräm även på dagen. Tyvärr så får man kära med "uteslutningsmetoden", då man är ju lite olika i skinnet, på vad som funkar.