• Anonym (Ts)

Hur stor är chansen att vårat barn blir rödhårig?

Min sambo (barnets pappa) jar cendrefärgat hr utan fräknar. Hans mamma är rödhårig och har mycket fräknar, jag har mörkt hår men har samma ljusa pigment som de flesta rödhåriga dvs har även jag väldigt fräknig och känslig hy. Har hört att för att kunna bli rödhårig så krävs att både mamman och pappan bär på anlaget (har inga rödhåriga i släkten vad jag vet mer än min morfars farmor som var rödhårig ) men har som sagt samma hy som rödhåriga. Hur stor är chansen att vårat barn blir rödhårig?

• Svar på tråden Hur stor är chansen att vårat barn blir rödhårig?
  • Anonym (Ts)

Ingen som vet?

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-14 15:37:03 följande:

Min sambo (barnets pappa) jar cendrefärgat hr utan fräknar. Hans mamma är rödhårig och har mycket fräknar, jag har mörkt hår men har samma ljusa pigment som de flesta rödhåriga dvs har även jag väldigt fräknig och känslig hy. Har hört att för att kunna bli rödhårig så krävs att både mamman och pappan bär på anlaget (har inga rödhåriga i släkten vad jag vet mer än min morfars farmor som var rödhårig ) men har som sagt samma hy som rödhåriga. Hur stor är chansen att vårat barn blir rödhårig?

Bror cendré, rödhårig vid födseln, hans fru har lite rött i håret. båda barnen rödhåriga (vi har rött hår i släkten)
  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2018-05-14 16:30:09 följande:

Bror cendré, rödhårig vid födseln, hans fru har lite rött i håret. båda barnen rödhåriga (vi har rött hår i släkten)

Då är det väl ganska stor chans att vårat barn blir rödhårig?
  • Anonym (Röding)

Jag har knallrött hår (inte orange, utan rött). Pappa har svart hår, mamma har blont (eller hade, båda har grått nu).

Jag har dock inte fräknar, däremot väldigt vit och känslig hy.

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2018-05-14 16:36:23 följande:
    Då är det väl ganska stor chans att vårat barn blir rödhårig?
    Gentiken är lurig
  • Anonym (mmmm)

Just vad gäller hårfärg är det ytterst komplext så tror ingen kan svara på detta, ni får bara vänta och se! 

• Anonym (S)

Kan säga att vi har fått ett rödhårigt barn utan att känna till en enda person som är rödhårig, varken i min mans släkt eller i min! Jag förstår det inte, men det du hört om dubbla anlag är tveksamt om det stämmer.
    (Och ja, det är min man som är pappa, de är väldigt lika).

Han är dock bara två år och kanske blir han blond med tiden.

Svar på tråden Hur stor är chansen att vårat barn blir rödhårig?