• Anonym (Kaffedraken)

    Vilka kläder har du på dig när du flyger?

    Jag är väldigt nyfiken på vilken sorts kläder och skor du brukar ha på dig när du flyger? Främst långflygningar är av intresse men alla får förstås svara.

  • Svar på tråden Vilka kläder har du på dig när du flyger?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Salmiakk skrev 2018-05-14 19:37:10 följande:
    Öh, va? Ska man ha nån speciell sorts kläder för flygning??
    Vad är det som är så svårt för dig att förstå? Vissa klär upp sig i kostym och andra klär ner sig i joggingdräkt och så har vi alla mittemellan också.  Vissa vill se snygga ut och andra vill vara bekväma.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska jag flyga långt brukar jag ha stretchjeans som är riktigt bekväma, samt sköna skor som är lätta att ta av och på och inte skaver. Sen vill jag ha ett linne, någon tunn cardigan/kofta över och en tjockare tröja i handbagaget. Tjocktröjan är bra för att det kan bli kallt om man tex sover på planet osv. Samtidigt kan det bli olidligt hett om man blir ståendes att vänta på start-/landningsbanan så är bra att kunna ta av sig så mycket det går. Har oftast håret flätat för att sitta bekvämt i stolarna som är väldigt upprätta, och uppsatt hår är svalare om det blir varmt.

    Vid kortare flyg kan jag skippa tjocktröjan men det beror på årstid och väder.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beror ju på hur långt det är. På långflygningar är det dock definitivt lätta, luftiga bekväma kläder i naturmaterial som gäller. Kanske lite varmare på vintern.... i alla fall ha med en sweatshirt eller så.  Var inte rädd för att gå hela vägen till pyjamas. Jag sitter INTE på flyget till Tokyo i jeans, till exempel. Rena rama mardrömmen. Får skav bara av att tänka tanken. 

    Skor brukar jag faktiskt ha typ tofflor eller mokasiner-ish på planet. Men där är mitt bästa tips faktiskt att ta av sig skor och bara ha de på när man står upp och går någonstans.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill ha snygga kläder men ändå vara praktisk, sådana kläder finns ju faktiskt. Är det varmt så kör jag på kjol eller shorts utan blixtlås, är det kallt så tar jag ett par byxor utan blixtlås.
    Sportbh (utan metall) och en skjorta eller vanlig tröja, gärna lössittande. Enkelt men stilrent, sen kan man ju dekorera med klocka och smycken - de är liksom lättare att ta av än exempelvis byxorna. 
    Håret har jag i en in- eller utbakad fläta så är det ur min väg om jag måste springa, frisyren sabbas inte om det blåser på väg till planet, och den ligger inte i vägen som t.ex. en hästsvans eller knut om jag lutar mig mot nackstödet. Dessutom blir det ingen "rand" när jag tar ur snodden utan istället fina vågor. Snoddar utan metallbit är bra både för håret och för kontrollen. 

    Ser till att alltid ha med mig strumpor och ett par extra trosor i handbagaget.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är den bekväma typen! Mjuk byxor, skön tröja och converse skor! Sedan om jag flyger till ett varmt land så har jag alltid badkläder och ett set byteskläder i handbagaget ifall att mitt bagage försvinner!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beror på vart jag ska nånstans. Oftast klädd efter vädret dit jag ska.

    Oftast kjol och strumpbyxor eller typ jeggings som går att anpassa efter vädret.

    Lätta bekväma skor. Lämnar jackan i bilen på långtidsparkeringen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vid långflygningar har jag bekväma kläder. Brukar bli leggings/tunna luftiga byxor (långflygning för mig innebär att jag flyger till värmen), linne och tjock tröja med dragkedja. Det är skönt att kunna öppna och stänga beroende på temperaturen i planet. Sen har jag alltid en stor sjal att ha som filt om det är kyligt. Promenadvänliga gympaskor på fötterna. Men det absolut bästa och viktigaste plagget vid en långflygning är självklart ett par riktigt bra stödstrumpor!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ni som använder tröjor med dragkedja brukar ni bli tvungna att ta av den i säkerhetskontrollerna? Jag råkar alltid ut för att dom tycker att det är en jacka fast det är en tröja och tvingas skicka den på röntgenbandet.  Ogillar starkt att behöva ta av den och trassla i säkerhetskontrollen. Skrikandes

Svar på tråden Vilka kläder har du på dig när du flyger?