• Anonym (Blir knäpp)

Viktnedgång?? Kaloriunderskott eller precis den ”rätta” mängden?

HUR ska man äta för att gå ner i vikt?? Jag tänker att man borde gå ner om man ligger på konstant kaloriunderskott.

Men vissa säger ju att man går ner saktare om man äter för lite. Att man går ner snabbare genom att äta sig smal.

Hur ska jag tänka? Ska jag äta en banan å en kexchoklad om dagen (bara ett exempel) eller ska jag stå och göra massa bananpannkakor och mellis m kvarg å nötter osv varje dag? Vissa som ska gå ner i vikt äter ju frukost, mellis, lunch, mellis, middag.... jag har inte tid eller råd att preppa å fixa med sådär mycket mat.

• Svar på tråden Viktnedgång?? Kaloriunderskott eller precis den ”rätta” mängden?
  • Aniiee

Ja, alltså du SKA ha ett kaloriunderskott, men du ska inte ha ETT FÖR STORT kaloriunderskott. En banan och en kexchoklad är för lite, du fuckar upp hormoner, både reproduktiva och metabola, om du äter FÖR lite FÖR länge.

Du kan äta exakt samma mat som vanligt, men lite mindre portioner. Det brukar räcka att till exemple byta tallrikarna mot assietter för att få lagom viktnedgång. Trivs du att äta bara frukost, middag och lunch så går det alldeles utmärkt, till exempel.

Ett kaloriunderskott på 300-500 om dagen brukar vara lagom, men som kvinna bör man aldrig gå under 1200 kcal/dag mer än enstaka dagar.  Exakt vad det betyder för dig vet ju inte jag, men jag kan hjälpa dig om du vill.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Undrar samma sak)

Jag har under ett års tid ätit väldigt lite. Oftast bara en liten frukost och middag och inte gått ner ett gram snarare upp. Min kompis som tappade aptiten för att hon blev sjuk har gått ner 7-8 kg sen i februari och hon har alltid kämpat med sin vikt och vägt cirka 12 kg "för mycket" i många år. Jag väger högst 5 kg "för mycket". Med för mycket gällande oss båda menar jag att vi skulle vara ganska smala om vi vägde dessa kilon mindre. Så hur kan hon gå ner och jag inte alls gå ner?

• Aniiee
    Anonym (Undrar samma sak) skrev 2018-05-14 22:42:55 följande:

Jag har under ett års tid ätit väldigt lite. Oftast bara en liten frukost och middag och inte gått ner ett gram snarare upp. Min kompis som tappade aptiten för att hon blev sjuk har gått ner 7-8 kg sen i februari och hon har alltid kämpat med sin vikt och vägt cirka 12 kg "för mycket" i många år. Jag väger högst 5 kg "för mycket". Med för mycket gällande oss båda menar jag att vi skulle vara ganska smala om vi vägde dessa kilon mindre. Så hur kan hon gå ner och jag inte alls gå ner?

Förmodligen delvis för att du faktiskt äter mer än henne. Hon har också en större övervikt än du så hennes underskott blir större även om ni skulle äta exakt samma.

Har du testat att logga hur mycket du faktiskt äter någon gång och jämfört med hur mycket du behöver? Säg att ni båda äter 1500 kcal var, men ditt kaloribehov från början är 1500 och hennes är 1700, pga era olika övervikter. Det betyder att ditt underskott ätr 0 och hennes är 200, vilket ger henne en viktnedgång, men inte dig. Bara exempel, förstås.. Sedan spelar ju andra saker in också än vikten. Längden, åldern, hur mycket ni rör er, eran medfödda och inlärda metabolism, mm.
  • Lånehajen

Så länge du äter kaloriunderskott går du ner i vikt. Ligger du på höga underskott kommer din metabolism gå ner något men den skillnaden är relativt liten, din kropp behöver fortfarande energi för att fungera.

• Anonym (Undrar samma sak)
    Aniiee skrev 2018-05-14 22:49:36 följande:
    Förmodligen delvis för att du faktiskt äter mer än henne. Hon har också en större övervikt än du så hennes underskott blir större även om ni skulle äta exakt samma.

Har du testat att logga hur mycket du faktiskt äter någon gång och jämfört med hur mycket du behöver? Säg att ni båda äter 1500 kcal var, men ditt kaloribehov från början är 1500 och hennes är 1700, pga era olika övervikter. Det betyder att ditt underskott ätr 0 och hennes är 200, vilket ger henne en viktnedgång, men inte dig. Bara exempel, förstås.. Sedan spelar ju andra saker in också än vikten. Längden, åldern, hur mycket ni rör er, eran medfödda och inlärda metabolism, mm.
    Har ingen aning om hur mycket jag behöver äta. Hur tar man reda på det? Jag kan inte röra på mig så mycket just nu så måste gå kostvägen för att bli av med 3-5 kg. Det sämsta jag gör är att dricka 2 eller 3 dl cola per dag men har svårt att se att det skulle göra _så_ stor skillnad för mig. Jag vräker inte i mig mat och äter inte så mycket godis.
  • Aniiee
    Anonym (Undrar samma sak) skrev 2018-05-14 22:56:34 följande:
    Har ingen aning om hur mycket jag behöver äta. Hur tar man reda på det? Jag kan inte röra på mig så mycket just nu så måste gå kostvägen för att bli av med 3-5 kg. Det sämsta jag gör är att dricka 2 eller 3 dl cola per dag men har svårt att se att det skulle göra _så_ stor skillnad för mig. Jag vräker inte i mig mat och äter inte så mycket godis.
    Du kan gå in här:

matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

och räkna på ett ungefär.

Man behöver inte vräka i sig mat för att gå upp i vikt eller för att hålla vikten. Många bäckar små, som det heter. 1 äpple (ca 100 kcal) för mycket om dagen är ett kg plus på vågen varannan månad, eller ca 6 kg+ om året.
  • Anonym (Tjej)

Försökte använda kalkylatorn men tycker det var svårt.

Jag är kvinna, 38 år. 60 kg, 161 cm. Tränar inget aktivt men går en timme om dagen kanske 3 dagar i veckan. Hur mkt ska jag äta för att gå ner 5-6 kg i vikt?

Har fått all extravikt senaste året trots att jag inte ändrat min livsstil så antar åldern har försämrat metabolismen.

• 170909

Att räkna kalorier fungerar inte alltid för kroppen är komplex och reagerar olika på 100kcal morot och 100kcal sockervadd.

Så är bra kalorier som är så naturliga som möjligt, skippa allt sött dvs socker och sötningsmedel. Ät bara när du är hungrig tills du är mätt. Ät inte för att klockan säger det ch ta heller inte en portion till fast du är mätt bara för maten var så god. 

Svar på tråden Viktnedgång?? Kaloriunderskott eller precis den ”rätta” mängden?